21 مرداد در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

کدخبر: ۱۷۹۲۸۴
انتخاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در 21 مرداد را فهرست کرده است:
21 مرداد در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

(سال60)

خبر رسید که‌ تروریستها با آر.پی‌. جی‌ به‌ مقر اطلاعات‌ سپاه‌حمله‌ کرده‌اند و ۱۲ گلوله‌ به‌ اطاقها زده‌اند. کسی‌ شهید نشده‌، ولی‌ چند نفر سطحی‌ مجروح‌ شده‌،منجمله‌ آقای‌ محسن‌ رضائی‌. مرحله‌ بدی‌ در کارهای‌ تروریستی‌ است‌؛ ولی‌ نتیجه‌ای‌ نگرفته‌اندو عده‌ای‌ هم‌ در این‌ رابطه‌ بازداشت‌ شده‌اند. امروز با اجازه‌ دادستان‌ انقلاب‌، خانه‌های‌ اطراف‌ مجلس‌ را تفتیش‌ کردند. معلوم‌ شد، همسایه‌های‌ مناسبی‌ نیستند، دو جنبشی‌ هم‌ بازداشت‌ شدندو باید آنها را از اینجا به‌ جای‌ دیگر منتقل‌ کرد. بعضی‌ از سلطنت‌ طلب ها هستند.

(سال63)

اعتبارنامه‌ آقای‌ [صادق‌]خلخالی‌ [نماینده‌ قم‌] مشکل‌ داشت‌. بالاخره‌ با پس‌ گرفتن‌ اعتراض‌ از طرف‌ معترضان‌، تصویب‌شده‌ تلقی‌ شد؛ نمایندگان‌ نگران‌ بودند که‌ بحث‌ درباره‌ کارهای‌ ایشان‌ برای‌ انقلاب‌، مضر باشد وسند بدست‌ ضدانقلاب‌ بدهد؛ نمایندگان‌ در این‌ دوره‌، این‌گونه‌ ملاحظات‌ را دارند. عصر، با آقای‌ محسن‌ رضائی‌ درباره‌ عملیات‌ آینده‌ صحبت‌ کردم‌.بعضی‌ها فکر می‌کنند، فرماندهان‌ سپاه‌ برای‌ کم‌ رنگ‌ کردن‌ ارتش‌، عملیات‌ مشترک‌ ـ و به‌خصوص‌ آنجا که‌ نظر ارتش‌ ـ است‌، اجرای‌ عملیات‌ را نمی‌پذیرند؛ ولی‌ من‌ این‌ نظر را قبول‌ ندارم‌.

(سال65)

اطلاع رسید که یک جت فالکن آموزشی شرکت آسمان فرار کرده و در بغداد به زمین نشسته است. خبر گزاری ها به دروغ گفته اند که هواپیمای اختصاصی من بوده یا خلبانش خلبان مخصوص من بوده.به خبرکزاری«جمهوری اسلامی»گفتم که تکذیب نمایند.پخش این مطالب از رادیو های بیگانه هیجانی در سراسر کشور به وجود آورده بود که عصر و شب تلفن های زیادی به منزل و دفترداشتیم.

(سال66)

شب مهمان احمدآقا بودیم. آیت‌الله خامنه‌ای دیر آمدند. امام به دلیل دیر بودن، نمی‌خواستند در جلسه شرکت کنند که با اصرار ما آمدند، ولی کم نشستند. هنگام رفتن گفتند که از مرگ آسید کمال شیرازی که دوسه روز قبل در اثر تصادف در راه قم فوت کرده، متأثرند. ایشان اهل عرفان و سلوک بود؛ رحمت ‌الله علیه.

(سال67)

عصر [سرتیپ حسنی سعدی و سرتیپ جمالی] فرمانده نزاجا [= نیروی زمینی ارتش] و جانشینش برای گزارش وضع جبهه ها و مرزها آمدند و بر لزوم اصلاح خطوط قبل از آتش بس تأکید کردند و از سازمان قضایی در مورد برخورد با ارتشی های مقصر در جریان عقب نشینی های اخیر گله نمودند.طرح وضعیت استخدامی سپاه را مطالعه کردم. بنا است نظم نظامی کامل به آنها داده شود. از طرف سپاه طرحی تهیه شده که نواقصی دارد، ولی خوب است و می تواند با رفع نواقص، مشکل را رفع کند.

(سال68)

احمدآقا آمد. درباره کابینه مذاکره کردیم. اصرار دارد که آقای [موسوی] خوئینی‌ها یا در کابینه باشد و یا در رأس قوه قضائی. نگرانند که قوه  قضائیه به دست آن خط بیفتد.

آقای فروزنده اطلاع داد که قرار گذاشته‌اند، فردا جلسه‌ای از سران ارتش و سپاه برای مذاکره پیرامون پیشنهاد تفاهم بر سر تقسیم وزارت [سپاه] و ستاد تشکیل دهند. قبلاً آقای [محسن] رضایی گله کرده بود که ارتشی‌ها طفره می‌روند.

(سال69)

آقاى [محمد]غرضى [وزیر پست و تلگراف و تلفن]آمد. توضیحاتى در مورد برنامه‌هاى توسعه مخابرات داد و تلاش کرد که موافقت من را براى گران کردن نرخ مکالمه تلفن جلب کند.

شب مهمان آقاى خامنه‌اى بودم. دربارة مسایل جارى کشور مذاکره کردیم. قرار شد براى تعیین حدود اسلامى در برخورد با مفاسد اجتماعى و همچنین دادن تسهیلات براى اجراى دین سهله و سمحه، گروهى تشکیل دهیم که جوان‌ها مجبور به فساد نشوند. 

(سال70)

آقاى [علی]موحدى ساوجى، [نماینده تهران] آمد. درخواست سفر به ساوه را داشت. دربارة ضرورت اجراى برنامه و مواظبت حال محرومان و گرفتن شعار از دست شعاریون گفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید