تفنگ ترامپ به سمت کاراکاس چرخید / بحران ونزوئلا در فاز جدید

کدخبر: ۱۷۹۳۰۸
دونالد ترامپ گزینه‌ نظامی را گاه و بی‌گاه برای هر موضوعی استفاده می‌کند، بدون اینکه هیچ چارچوب دیپلماتیکی را رعایت کند. لحن و گفتار او به‌شدت تهاجمی است و این موجب نگرانی بسیاری شده است که شاید این تهدیدات روزی به عمل تبدیل شود.
تفنگ ترامپ به سمت کاراکاس چرخید / بحران ونزوئلا در فاز جدید

روزنامه اعتماد با این مقدمه نوشت : حالا او در آخرین اظهارنظر خود در جمع خبرنگاران و هنگامی که کنار نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل، رکس تیلرسون وزیر امورخارجه و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی خود ایستاده بود امکان حمله نظامی به ونزوئلا را رد نکرد. دونالد ترامپ که اکنون در تعطیلات و در زمین گلف خود در نیوجرسی به سر می‌برد، پس از دیدارهای خود گفت: ما گزینه‌های زیادی برای ونزوئلا داریم و به هر حال من قصد ندارم گزینه نظامی را رد کنم.

وی افزود: ونزوئلا همسایه ما است. شما می‌دانید ما در سرتاسر جهان هستیم و در نقاطی بسیار، بسیار دور نیز حضور داریم. ونزوئلا دور از دسترس نیست و اکنون مردم رنج می‌برند و در حال مرگ هستند. ما گزینه‌های زیادی برای ونزوئلا از جمله گزینه‌های نظامی را در صورت لزوم مورد استفاده قرار می‌دهیم.

اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون پس از این سخنان اعلام کرد که هیچ دستوری برای اقدام نظامی در خصوص ونزوئلا به ما داده نشده است اما در صورت لزوم آن را نیز آماده خواهیم کرد. در طرف مقابل ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا در واکنش به سخنان ترامپ گفت: صحبت ترامپ از اقدام نظامی، یک عمل دیوانه‌وار است. او که از طریق شبکه دولتی ونزوئلا سخن می‌گفت، اعلام کرد: من به عنوان وزیر دفاع و به عنوان یک شهروند می‌گویم که این اقدام یک فرد دیوانه است که دچار یک افراط‌گرایی شدید است. وی افزود، اکنون در دولت ایالات متحده یک نخبه افراطی حضور دارد و من واقعا نمی‌دانم که چه اتفاقی می‌افتد و چه اتفاقی در جهان رخ خواهد داد، اگر بشریت و کره زمین به پایان برسد. گفتنی است در حال حاضر ونزوئلا با دستور رییس‌جمهور در حال تاسیس یک مجلس موسسان جدید در این کشور است که طبق آن بناست قانون اساسی را بازنویسی کنند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که این کشور در یک بحران عمیق سیاسی به سر می‌برد که به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. دونالد ترامپ نیز تاکنون در توییت‌های خود مادورو و دولت این کشور را با تهدیدهای متعددی همراه کرده است. دلسی رودریگز، رییس مجلس موسسان و وزیرخارجه سابق این کشور در پاسخ به تهدیدهای ترامپ گفت که توهین و تجاوز علیه رییس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو توسط مردم ضد امپریالیست ونزوئلا رد خواهد شد.

تحریم‌های جدید

دولت ترامپ پس از انتخابات مجلس موسسان ونزوئلا در ٣٠ جولای، تحریم‌هایی را علیه ونزوئلا به امضا رساند که شخص نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور را مورد تحریم قرار می‌داد. در حال حاضر اعتراض‌ها در خیابان‌های کاراکاس و دیگر شهرهای ونزوئلا در جریان است و برای مردم تنها سرنگونی دولت مادورو تبدیل به هدف شده است. بیش از ١٢٠نفر تاکنون در اعتراض‌های این کشور جان خود را از دست داده‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد نیروهای امنیتی ونزوئلایی از خشونت بیش از حد استفاده کرده و هزاران نفر را به صورت خودسرانه بازداشت کرده‌اند. دونالد ترامپ در اظهارنظری در اوایل ماه جاری میلادی با اشاره به لئوپولدو لوپز و آنتونیو لدیزما دو رهبر مخالفان دولت که در حصر خانگی به سر می‌برند نیز گفت: ایالات متحده اقدامات دیکتاتوری مادورو را محکوم می‌کند. آقای لوپز و لدیزما زندانیان سیاسی هستند که توسط رژیم به طور غیرقانونی نگهداری می‌شوند.

با این وجود در حالی که دونالد ترامپ در خصوص مداخله نظامی سخن می‌گوید اما نزدیکان او در حوزه امنیت ملی وی احتمال چنین اقدامی را به‌شدت کاهش دادند. هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، در ماه آگوست به MSNBC گفته بود که امکان هرگونه دخالت خارجی مطرح نیست. مک مستر در ادامه تاکید کرد: واقعیت این است که یک موضوع از همه بیشتر اهمیت دارد و آن حفاظت از حقوق و امنیت مردم ونزوئلا است.

لازم به ذکر است پس از سخنان تهدیدآمیز ترامپ نیز یکی از اعضای دموکرات کنگره امریکا سخنان ترامپ را محکوم کرد. تد لیو در بیانیه‌ای خطاب به دونالد ترامپ عنوان کرد که استفاده از نیروهای نظامی باید آخرین گزینه باشند نه نخستین. او تاکید کرد که اظهارات دونالد ترامپ در مورد کره‌شمالی و ونزوئلا بی‌پروایانه است.

ترامپ به تماس تلفنی مادورو نه گفت؟

ارنستو ویلیگاس، وزیر ارتباطات ونزوئلا روز جمعه در توییتر خود نوشت که به وزارت خارجه احضار شده تا در خصوص تهدیدات امپریالیستی علیه کشورشان یک واکنش خوب ارایه دهد. این بیانیه پاسخ رسمی دولت مادورو به نظرات ترامپ بود. ویلیگاس روز جمعه در توییتر خود نوشت: تهدیدات ترامپ همه ونزوئلا را برای رد دخالت و دفاع از کشور خود متحد می‌کند. او همچنین در مصاحبه‌ای تلویزیونی عنوان کرد که ترامپ تهدید بی‌سابقه‌ای را علیه حاکمیت ملی ما مطرح کرده است.

با این حال انتظار می‌رود که روز شنبه ونزوئلا پاسخی روشن را در خصوص سخنان مقامات امریکایی ارایه دهد که تا زمان تنظیم این گزارش این اتفاق

رخ نداده است. با این وجود وزیر دفاع ونزوئلا عنوان کرده است که ترجیح می‌دهد رییس‌جمهوری حضور داشته باشد که صحبت می‌کند، اما من به عنوان یک سرباز با نیروهای ملی بولیواری و با مردم مطمئن هستیم که برای دفاع از منافع و حاکمیت ونزوئلای عزیزمان در ردیف اول قرار خواهیم گرفت. کاخ سفید در اواخر جمعه گفت که مادورو با ترامپ تماس تلفنی گرفته است، اما ترامپ این تماس تلفنی را رد کرده است. کاخ سفید اما در بیانیه‌ای پاسخ داد که رییس‌جمهور ترامپ با خوشحالی با رهبر ونزوئلا صحبت می‌کند اما به محض اینکه دموکراسی در این کشور بازسازی شود. با این حال مقامات ونزوئلایی هنوز این تماس تلفنی را تایید نکردند. به نظر می‌رسد که آنها شوکه شدند که نام کشورشان در کنار کره شمالی قرار گرفته که مدت‌ها است این کشور را با آزمایش‌های موشکی و لفاظی‌های خود تهدید می‌کند. از همین رو شاید این تماس تلفنی از سوی مادورو را می‌توان یک نوع دستپاچگی از سوی مقامات ونزوئلایی دانست.

گفتنی است مادورو پیش‌تر درخواست کرده بود که با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع سازمان ملل متحد دیدار کند. اما بعید به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی چنین اتفاقی رخ دهد. منتقدان معتقدند که مجلس موسسان جدید ونزوئلا قانون اساسی را به خواست مادورو بازنویسی می‌کند. اما در حال حاضر درد اصلی مردم قانون نویسی نیست بلکه بحران اقتصادی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آنها دنبال یافتن راهی برای دسترسی آسان‌تر به غذا و دارو هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید