چالش نوشیدن مایعات در فضا

کدخبر: ۱۷۹۷۲۰
جک فیشر فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مجموعه سریالی "دور تند" ویدئوی جالبی از نحوه مشکل نوشیدن مایعات در فضا منتشر کرد.
چالش نوشیدن مایعات در فضا

مدتی است که "جک فیشر"(Jack Fisher) فضانورد "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) به انتشار ویدئوهایی یک‌دقیقه‌ای موسوم به "دور تند" از تجهیزات، فضای کار و چالش‌های فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پردازد.

در آخرین ویدئوی منتشر شده از سوی وی، به چالش نوشیدن مایعات و دمیدن هوا در نوشیدنی در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرداخته شده است.

بر خلاف زمین که نیروی جاذبه وجود دارد، در فضا و به تبع آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی این نیرو وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از پدیده‌هایی که در زمین عادی و معمولی هستند، در ایستگاه فضایی شکل دیگری به خود می‌گیرند.خوردن غذا و نوشیدن مایعات یکی از این پدیده‌هاست.

در این ویدئو فیشر تلاش می‌کند با نی مقداری هوا به داخل آبمیوه بدمد اما این کار سبب می‌شود یک حباب بزرگ از آبمیوه بر روی صورت او تشکیل شود که وی مجبور می‌شود با دست آن را بترکاند و آبمیوه بر روی صورت او پخش می‌شود که همچنان به دلیل نبود جاذبه، به پایین نمی‌ریزد و بر روی صورت فیشر باقی می‌ماند.

فیشر در ویدئوی خود می‌گوید که با انجام چنین آزمایش‌هایی می‌توان به نقش و نحوه عملکرد نیروهای مختلف پی برد و همچنین اکتشافات تازه‌ای در این زمینه انجام داد.

 فضانوردان معمولا اجازه نمی‌دهند که مایعات در اطراف ایستگاه فضایی شناور شوند تا از آسیب دیدن تجهیزات ظریف جلوگیری شود.

در عوض آنها لوله‌های مخصوصی را تنظیم می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد بدون شناور شدن در اطراف آب بنوشند.

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی، رطوبت محیط کابین را  که در نهایت فشرده شده و به منبع آب منتقل می‌شود می‌نوشند.

در ایستگاه فضایی آب حمام و همچنین سرویس‌های بهداشتی به طور کامل تصفیه شده و مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید