رمزگشایی روحانی از نحوه چینش کابینه

کدخبر: ۱۷۹۷۵۶
حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه مشکلات تنها با همدلی سه قوه و سایر نهادها حل خواهد شد، تاکید کرد: به تحقق برنامه‌ها و حراست از حقوق همه مردم متعهدم و شجاعانه، با نگاه به تجربه‌ها و دوراندیشی تصمیم خواهیم گرفت.
رمزگشایی روحانی از نحوه چینش کابینه

به گزارش اقتصادنیوز، حسن روحانی در این جلسه با قدردانی مجدد از حضور آگاهانه و پرشور مردم ایران در انتخابات اردیبهشت 96 تصریح کرد: راهی که امروز آغاز می‌کنیم، شروع یک همکاری چهار ساله خواهد بود، وی تصریح کرد: وزیرانی که با معرفی رئیس‌جمهوری و رأی اعتماد نمایندگان مجلس، بار مسوولیت اداره کشور را به دوش می‌گیرند، باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت، از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود.

پاسخ به برخی شایعات

حسن روحانی در همان ابتدا گفت: من می‌خواهم به شایعاتی که این روزها در مورد کابینه مطرح است، پاسخ بدهم. کابینه دوازدهم را با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و براساس کارآمدی و با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود انتخاب کرده و به همه آنها اعتماد دارم. وی ادامه داد: در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبودم البته همه جریان‌ها پیشنهادهای خود را مطرح کردند. شایعات دیگری هم در مورد تهیه لیست با نظر رهبری مطرح شد که درست نبود. من در چینش کابینه دوازدهم مانند کابینه یازدهم عمل کردم. با رهبر انقلاب من سابقه رفاقت ۵۰ ساله و ارادت به ایشان داشته و در همه مسائل مهم با ایشان مشورت می‌کنم. ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است را تذکر می‌دهند. وی تاکید کرد: معرفی وزرا در چارچوب قانون اساسی است و امروز من ۱۷ وزیر را به شما معرفی می‌کنم و وزیر علوم را نیز در فرصت باقی‌مانده معرفی خواهم کرد. دلیل آنکه وزیر علوم معرفی نشد این است که در ساعات پایانی تهیه لیست وزرا، وزیر پیشنهادی علوم اعلام انصراف داد و دیگر فرصت نبود فرد جدیدی را معرفی کنیم.

دلایل عدم معرفی وزیر زن

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه من دوست داشتم در دولت دوازدهم سه زن را برای پست وزارت معرفی کنم که نام افراد نیز تعیین شده بود، گفت: همه دستگاه‌ها موظف به انتخاب مشاور، مدیرکل و معاون وزیر زن هستند. وی افزود: این کار متاسفانه نشد اما امیدواریم در فرصت‌های بعدی این کار اتفاق افتد و البته لازم نیست دوره‌های بعدی باشد بلکه در اولین فرصت در سمت‌های مشاور، مدیرکل و معاون وزیر در همه وزارتخانه‌ها باید فعال شوند. وی تصریح کرد: این ابلاغیه انجام وظیفه آماده است و به‌زودی به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد و همه دستگاه‌های دولتی موظف به اجرای آن خواهند بود. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه وزیران دولت دوازدهم باید در سمت‌های بالا از جوانان و زنان استفاده کنند، اظهار کرد: این یکی از وظایف مدیران بالا و در رده بعد مدیران کل و استانداری‌ها است. وی افزود زنان ما دارای لیاقت هستند، در این زمینه گیرهای کوچکی داریم که قابل حل است. رئیس‌جمهوری گفت: ما می‌خواستیم سه زن را معرفی کنیم که جایگاه آنان را هم مشخص کرده بودیم اما نشد؛ حالا چرا نشد، بماند.

دفاع از بطحایی و آذری‌جهرمی

سپس دفاعیات روحانی از وزرای پیشنهادی‌اش آغاز شد. رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده برای این وزارتخانه پرداخت و از فانی و دانش‌آشتیانی وزرای پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم تقدیر کرد. رئیس‌جمهور در ادامه دفاعیاتش با بیان اینکه «ان‌شاءالله شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم به‌طور کامل فعال خواهد شد» به آذری‌جهرمی، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: برای این وزارتخانه برای نخستین بار جوانگرایی را تجربه می‌کنیم. همواره یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم موضوع جوانگرایی بوده و به همه وزرا توصیه کرده‌ام و کتبا نیز در این دولت به آنها ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا باید در سمت‌های بالا از تعدادی جوان و زنان استفاده کنند.

دفاع از کارنامه علوی

رئیس‌جمهور در دفاع از سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز ‌با اشاره به اینکه آشنایی من با وزیر اطلاعات به دوران نمایندگی در مجلس برمی‌گردد، گفت: وزیر اطلاعات عملکرد بسیار خوبی در مقابله با تروریست‌ها داشته است. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: در زمینه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده اما من هنوز رضایت کامل از برخورد ماموران با دستگیرشدگان ندارم. گزارش‌هایی که در این زمینه به من رسیده مطلوب نیست و آقای علوی باید این مسائل را حل کند.

درخواست از کرباسیان

در ادامه رئیس‌جمهور در دفاع از مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به اینکه «مسعود کرباسیان سابقه طولانی در مدیریت رده‌های بالای اقتصادی کشور دارد»، گفت: یکی از موفقیت‌های کرباسیان ساماندهی گمرک بود. رئیس‌جمهور افزود: از وزیر اقتصاد مبارزه قاطع با پولشویی و اجرای همه مقررات و آیین‌نامه‌های مقابله با پولشویی، مقابله با فسادهای سازمان‌یافته، اصلاح نظام بانکی، رفع مقررات زائد برای کسب‌وکار، انضباط مالی، اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی، سالم‌سازی مسیر خصوصی‌سازی، برقراری دولت الکترونیک و حل مشکلات بیمه را می‌خواهم.

ظریف فردی پرکار و با صبر و حوصله

رئیس‌جمهور در دفاع از ظریف با بیان اینکه «آقای ظریف فردی باتقوا، پاکدامن، کارشناس در مسائل سیاست خارجی، پرکار و با صبر و حوصله زیاد است»، گفت: مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب به صبروحوصله زیادی نیاز داشت که ظریف این صبر را داشت و برای ملت کار بزرگی انجام داد. روحانی با بیان اینکه «ظریف کار بزرگی انجام داده و توطئه بزرگ دشمنان را خنثی کرد»، گفت: از وزیر امورخارجه و سایر وزرا برای رفع این توطئه دشمنان تشکر می‌کنم. چندین سال چماق اصل ۷ منشور سازمان ملل بر سر ما بود اما توانستیم آن را از بین ببریم. وی ادامه داد: بعضی فکر می‌کنند برجام فقط یک مساله اقتصادی است در حالی‌که برجام به امنیت ملی ما و برهم زدن توطئه آمریکا هم مرتبط است. امروز ما کار هسته‌ای انجام می‌دهیم و دنیا به ما کمک می‌کند. ازسویی منع معاملات نظامی را محدود کرده و از این طریق راه را برای تقویت بنیه نظامی کشور باز کرده‌ایم.

دفاع از قاضی‌زاده‌هاشمی

رئیس‌جمهور در دفاع از قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه «وزیر بهداشت زحمات زیادی برای اجرای طرح تحول سلامت کشیده است» گفت: اجرای این طرح بسیار سخت و بزرگ بود. روحانی گفت: از وزیر بهداشت ساماندهی نظام تشخیص، اجرای پرونده الکترونیک سلامت، سطح‌بندی خدمات، حذف همپوشانی‌های بیمه و توسعه توریسم سلامت را می‌خواهم.

دفاع از ربیعی و آوایی

رئیس‌جمهور در دفاع از ربیعی با بیان اینکه «آنهایی که سختی ندیده‌اند حس نمی‌کنند مضیقه چیست»، گفت: وزیر تعاون طعم مضیقه را در زندگی چشیده است و خودش کارگر بوده است. رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به اینکه «آوایی شخصیت شناخته شده در حوزه قضایی است» گفت: هرچه درباره آوایی شنیده‌ایم از اعتدال وی بوده است. رئیس‌جمهور گفت: من از آقای آوایی توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، بهبود سازمان تعزیرات و توجه به مسائل حقوقی ایرانیان خارج از کشور را می‌خواهم.

درخواست مبارزه با فساد از شریعتمداری

رئیس‌جمهور در دفاع از شریعتمداری گفت: انتظار داریم تا وزیر معرفی شده صنعت، معدن و تجارت با سه معاون قبلی خود بتواند به بهبود فضای کسب‌وکار و مبارزه جدی با فساد بپردازد. روحانی اظهار کرد: شاید اینکه برخی به آقای نعمت‌زاده می‌گویند پدر علم صنعت، نادرست نباشد. درست است که ایشان شیخ‌الوزرای ما در دولت یازدهم بودند اما همیشه در تلاش و سفر برای پیشبرد امور بودند. وی با اشاره به دلایل معرفی شریعتمداری به‌عنوان وزیر آینده صنعت نیز گفت: محمد شریعتمداری امروز برای قبول کردن این مسوولیت معرفی شده است. ایشان جزو مدیران برتر هستند. در دولت قبل معاون اجرایی رئیس‌جمهور بوده است.

دفاع از صالحی، آخوندی و حاتمی

رئیس‌جمهور هنگام دفاع از سیدعباس صالحی ابتدا از دو وزیر پیشین این وزارتخانه تشکر و اظهار کرد: علی جنتی و دکتر صالحی‌امیری تلاش‌های زیادی برای پیشبرد اهداف وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌اند. وی ادامه داد: امروز سیدعباس صالحی مسوولیت را بر‌عهده می‌گیرد. این در حالی است که ما ۴ سال از حضور ایشان در همین وزارتخانه استفاده کرده‌ایم. ایشان اشراف خوبی به شرایط حوزه و دانشگاه دارد. رئیس‌جمهور در دفاع از امیر حاتمی، وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امیر حاتمی سال‌ها جانشین این وزارتخانه بوده و کاملا به امور آن مسلط است. رئیس‌جمهور در دفاع از عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: ابتدا در مورد وضعیت مسکن گلایه‌ای از آقای آخوندی دارم و سپس برنامه‌های ایشان را بیان می‌کنم. وی افزود: ما در موضوع مسکن نتوانستیم در دولت قبل به توافق نهایی برسیم که امیدوارم در دولت جدید حاصل شود.

دفاع از زنگنه و بی‌طرف

روحانی در دفاع از بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: بیژن زنگنه کار بسیار بزرگی در حوزه نفت انجام داده است. من در آغاز دولت یازدهم در مجلس عرض کردم که به چه دلیل اصرار دارم در حوزه نفت ایشان وزیر باشند. من از تخصص و خبرگی ایشان باخبر هستم. رئیس‌جمهوری با اشاره به پیشنهاد حبیب‌الله بیطرف به عنوان وزیر نیرو به دفاع از کارنامه او پرداخت.

دفاع از رحمانی فضلی

رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی کشور گفت: رحمانی‌فضلی توانست سه انتخابات را با موفقیت برگزار کند و از سوی دیگر ایشان برای هماهنگی با افراد و نهادهای مرتبط با وزارت کشور مثل شورای نگهبان سعه‌صدر خوبی دارد. رئیس‌جمهوری افزود: از ایشان خواسته‌ام که برای تقویت انسجام ملی در سطح کشور تلاش و در مسوولیت‌های مختلف از اهل سنت نیز استفاده کند. او در ادامه به دفاع از حجتی، وزیر پیشنهادی کشاورزی و مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پرداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید