ظریف دستاوردهای‌اقتصادی وزارت‌خارجه را تشریح کرد

کدخبر: ۱۷۹۸۲۷
محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلس رمز اقتدار کشور را بیان کرد و نمایندگان با صدای بلند برای او احسنت گفتند.

به گزارش خبرآنلاین ظریف در سخنرانی خود گفت: خواهران و برداران عزیز، استقلال، خودباوری و نهراسیدن از قدرت ها بزرگ و جانبداری از مظلومین که معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است سیاست خارجی ایران در چهاردهه اخیر را شکل داده است که رمز اقتدار کشور ما است.

 وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: امام بزرگوار ما این را در مردم نهادینه کرد که قدر قدرتی در جهان جز خداوند متعال وجود ندارد. چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت خارجه در پاسداری از استقلال و حاکمیت ارزی را به تصویر کشیده است.

ظریف گفت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه ششم ، برنامه سیاست خارجی را مشخص می کنند. در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد. بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و سیاست و عقلانیت رابطه‌ای منطقی و ماهوی وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جهان وارد عصر پسا غربی شده است که در این دوران سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی شود و کنش گران متعدد شده اند و انحصار از دست قدرت های غربی خارج شده است گفت:  قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است. عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ید طولایی دارد همچون گفتمان سازی قدرت و ارزش راهبردی یافته اند.

ظریف گفت: منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی را می گذراند، برخی کنشگران هنوز با اتکای فزاینده به قدرت های فرا منطقه ای خشونت و افراط بر همکاری پیشی گرفته است. ایران از ثبات کم نظیری برخوردار است و مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگترین ذخایر راهبردی کشور است. ایران به تنها کشوری در منطقه تبدیل شده است که امنیتش را تنها از درون کشور و مردم خود می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با لبخند و اخم دیگران خوشحال و مضطرب نمی شود. ایران قدرت اقتصادی و توان اقتصادی خود را هم از درون می گیرد.

وزیر معرفی شده برای وزارت خارجه گفت: ایران به مسئولیت منطقه ای خود آگاه است و بعنوان قدرتی که به دنبال بازی با حاصل جمع صفر نبوده و نیست بدنبال منطقه ای امن و پیشرفته و با ثبات است و همکاری منطقه ای را مبنای صلح و ثبات می داند

ظریف خطاب به یکی از نمایندگان مخالف خود گفت: جناب آقای ابطحی، با فضل الهی حمایت ها و رهنمودهای حکیمانه رهبری و مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و پشتوانه توانمندی های کشور و حمایت های مردم خطرات متعددی از فراروی نظام مرتفع شد. بهبود معیشت مردم بعنوان هدف اصلی وزارت امورخارجه از موانع تهی شد و شرایط بین المللی دگرگون گردید.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ 70ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند.

او از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و بخصوص ریاست مجلس در روند مذاکرات و تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است تشکر کرد و گفت: مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه ای از همدلی و هم افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از منافع و حقوق مردم ایجاد کرد

ظریف با اشاره به اینکه دستاوردهای دولت یازدهم منحصر به مذاکرات هسته ای نیست گفت: حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین المللی در مراسم تحلیف نمود بارزی از گشایش و اقبال جهانی است. 30 هیات از اروپا شامل 10 هیات به ریاست مقامات اول، 27 هیات از آسیا با 16 مقام اول،26 هیات از آفریقا با 14 مقام اول، 9 هیات از قاره آمریکا با 3 مقام رده اول ،در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب تا امروز سابقه نداشته است و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی بجای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیق های فراوانی با حذف دلالی های پرفساد و فروش نفت و باز شدن مسیر تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی، ورود 11 میلیارد 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم (قبل از تحریم ها سرمایه گذار خارجی در دولت نهم 3.4 میلیارد دلار و در دولت دهم 3.2 میلیارد دلار بوده است)

ظریف با بیان اینکه  دستاوردهای ملت ایران را کوچک نکنید گفت: پیوند با ایرانیان خارج از کشور از پیش گسترده تر شد که جلوه ای از "آن را در صف های طولانی هموطنان مقیم خارج از کشور برای انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید