پسر فرانسوی که برای اسلام و ایران جنگید /با تنها شهید اروپایی دفاع مقدس آشنا شوید + عکس

کدخبر: ۱۸۰۰۰۱
پس از گذشت حدود ۳۰ سال از شهادت «کمال کورسل»، پدر این طلبه فرانسوی برای اولین بار بر سر مزار فرزند شهیدش در گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) قم حاضر ‌شد.
پسر فرانسوی که برای اسلام و ایران جنگید /با تنها شهید اروپایی دفاع مقدس آشنا شوید + عکس

اگر در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم قدم بزنیم و اسامی نوشته شده روی مزار شهدا را بخوانیم چیزهای عجیبی می‌بینیم از شهدا و مجاهدان عراقی و افغانستانی گرفته تا شهدای کم سن و سال ایرانی.

در قسمت انتهایی گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) مزار شهیدی در میان سایر شهدا دیده می‌شود که بر روی آن نوشته شده مجاهد فرانسوی «شهید کمال کورسل».

کمال کورسل

شاید خیلی‌ها در ایران و یا حتی در شهر قم از این ماجرا با خبر نباشند که ما در سال‌های دفاع مقدس، شهید اروپایی هم داشته‌ایم.

ژروم ایمانوئل کورسل، تنها شهید اروپایی دفاع مقدس متولد فرانسه و شهر پاریس بود و حالا پس از ۳۰ سال دوری قرار است میزبان پدر باشد؛ مشابه این اتفاق را قبلاً سراغ داشته‌ایم و در برنامه‌های تلویزیونی دیده‌ایم. اما این بار سوژه ما بسیار نادر و خاص است و شاید نمونه دیگری از آن را سراغ نداشته باشیم.

خبرنگاران و مسئولین ابتدای ورودی گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) به انتظار ایستاده‌اند تا لحظه وصال پدر و پسر را به تصویر بکشند و در قاب دوربین‌هایشان ثبت کنند، دختر جوانی با یک دسته گل نزدیک می‌شود و از ما می‌پرسد هنوز پدر شهید نیامده است؟ می‌گفت دختر شهید هستم و زمانی که این ماجرا را شنیدم با خودم گفتم به احترام این پدر شهید باید خودم را به اینجا برسانم.

کمال کورسل

ساعت از ۵ عصر گذشته بود که یک خودروی ون در ورودی گلزار شهدا ترمز کرد و عکاسان و مسئولین خود را به خودرو رساندند. پس از اینکه چند نفری از خودرو پیاده شدند پدر شهید مجاهد فرانسوی هم پایین آمد و دختر شهید نزدیک شد و دسته‌های گل را به او هدیه داد، همین وقت بود که مارش نظامی هم نواخته شد.

لحظه زیبایی بود، اشک در چشمان پدر شهید حلقه زده بود به سختی قدم‌هایش را بر می‌داشت هر چند که جای مادر شهید در این مراسم خالی بود اما نامادریش آمده بود تا بزرگی و رشادت فرزند شوهرش را ببیند، او هم اشک می‌ریخت و در حالی که دستان همدیگر را فشرده بودند از برای دلداری؛ آهسته آهسته قدم بر می‌داشتند به سمت مزار شهید.

کمال کورسل

قبل از آنکه مزار شهید کمال را به پدرش نشان دهند ابتدا او را سر مزار سرداران سرافراز سپاه اسلام، شهید مهدی و مجید زین الدین آوردند و برایش گفتند که او فرمانده این شهیدانی است که در اینجا آرام گرفتند، گلاب را گرفت و روی مزارشان ریخت و دستانش را بلند کرد و زیر لب برایشان دعا خواند.

از مزار آقا مهدی زین الدین قمی تا مزار کمال کورسل فرانسوی چند قطعه‌ای فاصله است، جمعیت دور پدر شهید را گرفتند و مدیرکل بنیاد شهید قم سردار هاشمی که او هم از جانبازان جنگ تحمیلی است در حالی روی ویلچر نشسته بود دستان پدر شهید را گرفت و او را تا مزار شهید کمال کورسل همراهی کرد.

مارش نظامی از سوی بچه‌های سپاه علی بن ابی‌طالب(ع) قم همچنان در حال نواختن بود و حس و حال خوبی را ایجاد می‌کرد دیگر قدم‌های آخر بود، در کنار مزار شهید کمال تصویرش را روی بنر استندی قرار داده بودند و در طرف دیگر هم نوشته‌ای به زبان عربی بود که به پدرش خوش آمد گفته بودند.

پدرش شهید آرام کنار مزار فرزندش نشست، بغض سنگینی داشت هر چند که تلاش می‌کرد بر احساساتش غلبه کند اما در مواقعی تحمل نمی‌کرد و اشک از چشمانش جاری می‌شد.

آن زمان که خم شده بود تا قبر فرزندش را بوسه باران کند جمعیت اطراف نیز چشمانشان بارانی شد و برای دقایقی گریستند.

نامادریش هم خم شد تا بوسه‌هایی به نیابت از مادر شهید کمال که قبل از شهادتش در اثر تصادف از دنیا رفته بود بزند. مادر کمال مسیحی بود و شهید در جایی گفته بود دوست داشتم مادرم مسلمان شود و با هم به قم بیاییم.

چند نفر از دوستان کمال که با او در مدرسه علمیه حجتیه، هم حجره‌ای بودند و درس می‌خواندند هم آمده بودند و برای پدر از فرزند شهیدش و خاطرات آن زمان گفتند و اینکه کمال پسری آرام با اندامی نحیف بود اما دلش به وسعت دریا بود و هیچ چیز در مسر رسیدن به حق و حقیقت جلودارش نبود.

نوبت به پدر شهید رسید بلندگو را دستش دادند تا دقایقی از پسرش بگوید، او گفت: «اینکه می‌گویند شهید زنده است یعنی همین که ما بعد از سال‌ها به اینجا آمده‌ایم و معتقدم که شهید ما را به اینجا کشانده است و من افتخار می‌کنم که فرزندم در مسیر اسلام قدم برداشته است و ارادت کمال به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) برایمان افتخاری است و امیدوارم دشمنان ایران نابود شوند».

او از چگونگی مسلمان شدن فرزندش هم گفت که در ۱۵ سالگی از دین مسیحیت به اسلام روی آورد و آن هم به واسطه دانشجویان مسلمان ایرانی که در فرانسه حضور داشتند و هر هفته مراسمی برگزار می‌کردند و کمال از طریق همین مجالس دعا به خصوص دعای کمیل به دین اسلام و مذهب تشییع علاقمند شد و بعد از آن تصمیم گرفت برای تحصیل علوم اسلام راهی قم شود.

معاون امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران هم گفت: خوشحالیم که امروز این فرصت فراهم شد تا این پدر شهید پس از ۳۰ سال دوری از فرزندش در کنار مزارش حضور یابد.

سید سهراب تاج‌گردان افزود: شهید کمال کورسل تنها شهید اروپایی دفاع مقدس متولد فرانسه است که پس از تشرف به دین مبین اسلام در سن ۱۵ سالگی به «کمال کورسل» تغییر نام داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افکار و اندیشه‌های انقلاب و امام به واسطه خواندن ترجمه سخنرانی‌های حضرت امام آشنا شد و جرقه‌های عدالت خواهی باعث شد تا این مسیر را انتخاب کند.

وی ادامه داد: این شهید علاقه وافری به امیرالمؤمنین(ع) داشت و به همین دلیل دوست داشت او را ابوحیدر صدا کنند.

مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص نحوه شهادت این شهید نیز گفت: این شهید در سال ۶۳ از طریق سپاه بدر که متعلق به مجاهدان عراقی بود به مناطق عملیات اعزام می‌شود و در سال ۶۷ در منطقه عملیات مرصاد بر اثر اصابت گلوله آر پی جی به شهادت می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید