کابینه دوازدهم / ماراتن «رای اعتماد» در خط پایان

کدخبر: ۱۸۰۰۲۳
جلسه روز پنجشنبه مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی کابینه، حاشیه‌هایی داشت پررنگ‌تر از متن؛ حاشیه‌هایی که به نظر می‌رسید نمی‌تواند با اخبار عصر چهارشنبه در مورد مهدی کروبی بی‌ارتباط باشد. جلسه طبق روال آغاز شد و ادامه نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی در دستور کار بود.
کابینه دوازدهم / ماراتن «رای اعتماد» در خط پایان

روزنامه شرق با این مقدمه نوشت: اکثر وزرای پیشنهادی هم به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در ردیف جلو نشسته بودند. اوایل جلسه بود که «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید به سمت صندلی «جهانگیری» رفت و بعد از خوش‌وبش با او و «محمدجواد ظریف»، مشغول صحبت با جهانگیری شد. این گفت‌وگو که مورد استقبال عکاسان قرار گرفت، حدود نیم‌ساعت طول کشید. آن‌طور که «ایلنا» نوشته: «در خبرها آمده که محمدرضا عارف شخصا پیام‌هایی برای حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور و آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس‌ قوه‌ قضائیه فرستاده تا نسبت به رسیدگی به وضعیت حجت‌الاسلام کروبی تدبیری اندیشیده شود».

در همین اثنا بود که تعدادی از اعضای کمیته پیگیری رفع حصر فراکسیون امید، کنار در اصلی ورودی صحن، یعنی روبه‌روی هیئت رئیسه تشکیل جلسه داده بودند. «غلامرضا حیدری»، «عبدالکریم حسین‌زاده»، «محمد کاظمی»، «محمدرضا تابش» و «احمد مازنی» از جمله نمایندگان فراکسیون امید بودند که کنار در، روی زمین نشسته بودند و صحبت می‌کردند.

فردی به این گعده پیوست که این جلسه برای خبرنگاران جذاب‌تر شد؛ «مجتبی ذوالنور» نماینده اصولگرای قم. دقایقی بعد افراد دیگری هم به این جمع اضافه شدند؛ «کمال دهقانی‌فیروزآبادی» و «محمد برومندی» دو نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و «علی نجفی‌خوشرودی» و «ابوالفضل حسن‌بیگی» دو عضو این کمیسیون و همچنین «عبدالرضا هاشم‌زایی» و «قاسم میرزایی‌نیکو» از نمایندگان فراکسیون امید. 

هم‌زمان عارف هم مشغول صحبت با جهانگیری بود؛ پس از پایان صحبت با جهانگیری، عارف به سمت صندلی خود رفت ولی لحظاتی پس از آن، رئیس فراکسیون امید هم به جمع نمایندگانی که کنار در تشکیل جلسه داده بودند، پیوست. دقایقی که گذشت، انگار صحبت‌ها به پایان رسید؛ تعدادی از آن جمع به سمت صندلی‌های خود رفتند و تعدادی هم به سمت هیئت‌رئیسه. «محمود حجتی» وزیر پیشنهادی کشاورزی مشغول دفاع از برنامه‌هایش بود.

«تابش»، «مازنی»، «حیدری»، «حسین‌زاده» و «قاسم میرزایی‌نیکو» دور «علی لاریجانی» جمع شدند و دقایقی با او صحبت کردند. پس از پایان صحبت نمایندگان با لاریجانی، مازنی سراغ جهانگیری رفت؛ تابش به همراه یکی، دو نماینده دیگر به سمت وزیر اطلاعات رفتند. این تکاپوی نمایندگان فراکسیون امید، برای دقایقی فرو نشست. اما پس از چند دقیقه، باز هم شروع شد و تجمع برخی نمایندگان فراکسیون امید، به مرکزیت عارف صورت گرفت. شخصی که به این جمع اضافه شد و به چشم آمد، «علی مطهری» بود.

بی‌مخالف

دیگر بررسی وزیر پیشنهادی وزارت کشاورزی به پایان رسیده بود؛ وزارت دادگستری، وزارتخانه بعدی بود که باید مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی‌اش صحبت می‌کردند؛ اما «سیدعلیرضا آوایی» مخالفی نداشت در عین حال موافقان او تصمیم به صحبت داشتند. اما پس از صحبت‌کردن یکی از موافقان، «محسن بیگلری» نماینده سقز و بانه در مجلس اعلام کرد که به عنوان مخالف قصد صحبت دارد و از وقت مخالفتش استفاده کرد. پس از موافقان و یک مخالف که البته آن‌چنان هم مخالف نبود، خود وزیر پیشنهادی صحبت کرد. پس از آن نوبت به وزیر بی‌مخالف رسید؛ امیر «امیر حاتمی» وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی. حاتمی همان یک مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری را هم نداشت اما موافقان از نطق خود برای موافقت نگذشتند. در این بین برخی نمایندگان در تذکرهایی معتقد بودند وقتی وزیری مخالف ندارد، پس موافقان هم نطق نکنند.

اما رئیس جلسه که «مسعود پزشکیان» بود، این تذکر را وارد ندانست؛ مانند «علی لاریجانی». پس از پایان صحبت موافقان، امیر «حاتمی» پشت تریبون رفت و از برنامه‌هایش گفت. پس از او مجلس وارد بررسی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شد؛ اما فقط دو زمان ١٥‌دقیقه‌ای از مخالفان و موافقان توانستند صحبت کنند و ادامه بررسی به امروز موکول شد. جلسه امروز با ادامه بررسی برنامه‌های «عباس آخوندی» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آغاز می‌شود و در ادامه وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های «صنعت»، «فرهنگ و ارشاد»، «کشور»، «نفت»، «نیرو» و «ورزش و جوانان» بررسی می‌شوند.

 طبق گفته‌های روز چهارشنبه لاریجانی، جلسه امروز تا شب ادامه خواهد داشت تا تلاش شود پرونده بررسی کابینه دوازدهم بسته شود؛ هر چه روز پنجشنبه برخی وزرا مخالف نداشتند، اما گمان می‌رود امروز مخالفت با برخی از آنها کم نباشد، هرچند لابی‌ها از مسائل دیگری حکایت دارد؛ شاید سرآمد مخالفت با وزیران پیشنهادی در روز شنبه، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر پیشنهادی کشور باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید