درآمد هنگفت فوتبال آلمان از فروش کالاهای هواداری

کدخبر: ۱۸۰۱۵۷
یکی از روش های کسب درآمد در فوتبال حرفه ایی، فروش اقلام ورزشی باشگاه در فروشگاه های هواداری است. به نظر می رسد فوتبال آلمان خوب توانسته از این پتانسیل کسب درآمد کند.
درآمد هنگفت فوتبال آلمان از فروش کالاهای هواداری

۳۶ باشگاه دسته‌های اول و دوم بوندس‌لیگا آلمان در فصل ۱۶-۲۰۱۵ در مجموع ۲۷۴٫۶ میلیون یورو از محل فروش کالاهای هواداری درآمد کسب کردند. این را فصل‌نامه تخصصی آلمانی «اشتادیون‌ولت» گزارش داده است.

 بنا بر این گزارش از این میزان درآمد ۲۴۳٫۳ میلیون یورو درآمد فقط مربوط به ۱۸ باشگاه دسته اول بوندس‌لیگا بود و باشگاه‌های دسته دومی تنها ۳۰ میلیون از آن را به دست آوردند.

 فروش کالاهای هواداری یا همان «بازارپردازی» (Merchandising) یکی از منابع مهم درآمدی باشگاه‌ها محسوب می‌شود. لازمه استفاده از این منبع درآمدی و درآمدزایی از طریق فروش این کالاها، ثبت نام و نشان‌های باشگاه یا فدراسیون به عنوان علامت تجاری است تا جلوی سواستفاده‌های احتمالی و استفاده‌های غیرمجاز از نام و نشان باشگاه گرفته شود.

 در این ایران به اشتباه از قانون کپی‌رایت در این خصوص صحبت می‌شود. در صورتی که کپی رایت یا همان قانون حق تالیف مربوط به محافظت از آثار هنری، فرهنگی و ادبی است و هیچ ارتباطی به این منبع درآمدی باشگاه‌های ورزشی ندارد. آن چه به این مبحث اقتصادی در ورزش مربوط است، قانون ثبت علامت تجاری است که ایران صاحب این قانون است و حتی عضو پروتکل‌های بین‌المللی نیز هست.

-بازار ورزش

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید