حاشیه‌های صحن در روز رأی‌اعتماد/ از قدم‌زدن‌های نماینده پایداری تا کاغذ پرحاشیه عارف

کدخبر: ۱۸۰۳۴۸
بالاخره کار بررسی وزاری پیشنهادی دولت دوازدهم در پنجمین روز به پایان رسید اما آخرین روز و آخرین دقایق نیز خالی از حاشیه نبود.
حاشیه‌های صحن در روز رأی‌اعتماد/ از قدم‌زدن‌های نماینده پایداری تا کاغذ پرحاشیه عارف

به گزارش خبرآنلاین، کار بررسی کابینه دوازدهم به روز پنجم رسید، حال و هوای صحن و لابی پارلمان حکایت از آن داشت که تقریبا همه نمایندگان تصمیم خود را برای رای دادن گرفته بودند. ساعت 8 و 15 دقیقه زنگ آغاز جلسه علنی مجلس با ریاست علی لاریجانی به صدا در آمد. صحن از آرامش روزهای اخیر خود فاصله گرفته بود و نمایندگان دائما در حال حرکت و گفت و گو بودند از یک سو خود را به صندلی وزرای پیشنهادی می رساندند و از سوی دیگر با همکارانشان به بحث می نشستند و البته قول هایی هم برای همراهی از آنها می گرفتند.

قدم زدن های کریمی قدوسی

برخلاف دور قبل مجلس که معمولا میکروفنش را در جهت مخالفت با وزرا روشن می کرد یا حضوری پررنگ در برابر تریبون مجلس  داشت اما در مجلس دهم کمتر صحبت می کند و در طول این پنج روز بررسی کابینه نیز فقط در صحن قدم می زد البته قدم زدن های کریمی قدوسی عبور آرام او از کنار صندلی نمایندگان، به این معنا نیست که تصمیم گرفته رویکردش را تغییر دهد یا تعامل با دولت را در دستور کار قرار دهد. رفتارهای او به نوعی این پالس را می دهد که او در غیاب رفقای اصولگرایش تلاش دارد که نقش یک «لابی من» را در مجلس بازی کند و هرجا لازم است بدون هیاهو پیش برود. امروز نیز این نماینده جبهه پایداری لحظه ای بر صندلی ننشست و دائما با دستهای گره کرده در پشت کمر طول و عرض مجلس را طی کرد.

لابی سنگین در صحن سبز

سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین در آخرین روز بررسی کابینه  دوازدهم تمام لابی خود را به کار بستند تا انچه می خواهند را به نتیجه برسانند؛ اما نکته ای که نمی توان از ان غافل بود این است که هر سه فراکسیون اکثریت مطلق مجلس را در اختیار ندارند بنابراین اگر بخواهند برای افتادن یا رای آوری وزرا خیز بردارند نیاز به یک همکاری دارند و همین امر موجب می شد گاهی علاوه بر گعده ها و جلسات فراکسیونی در درون صحن گعده های میان فراکسیونی هم صورت بگیرد مانند وقتی که مجتبی ذوالنوری، عبدالکریم حسن زاده و بهروز نعمتی دقایقی را نزدیک صندلی عارف به گفت و گو نشستند.

نظر ربیعی در مورد کابینه

ایستاده بودیم و رفتار نمایندگان را زیر ذره بین قرار داده بودیم در همین حین حمیدرضا فولادگر از پایین دستی برای خبرنگاران تکان داد از او درمورد فضای مجلس و اینکه احتمالا کدام وزرا می افتند پرسیدیم که همان لحظه علی ربیعی خواست از کنار او به سمت صندلی وزرا برود که فولادگر سوال خبرنگاران را به او گفت ربیعی نیز انگشت اشاره اش را به سمت خود گرفت و گفت وزیری که می افتد من هستم.

آشتی محجوب و پورابراهیمی

روزگذشته صحبت های رئیس کمیسیون اقتصادی در مورد لابی وزیر کار در صحن مجلس موجب شد تا برخی حواشی در این مورد به وجود آید و مخالفت این نماینده آنچنان جدی بود که برخی مدافعان ربیعی از جمله علیرضا محجوب و نادر قاضی پور با او بحث کردند و حتی شنیده شد در حاشیه جلسه علنی روز گذشته در شرایطی که قرار بود مناظره ای میان ربیعی و پورابراهیمی برگزار شود درگیری و بگو مگوی جدی میان این نمایندگان رخ داد.

اما این درگیری لفظی در ساعات پایانی بررسی کابینه دوازدهم با پادرمیانی نمایندگانی مانند جبار کوچکی نژاد،احسان قاضی زاده  و .. تعدادی دیگر به آشتی تبدیل شد آنها با یکدیگر دیده بوسی کردند.

ادامه رایزنی در میان سخنرانی روحانی

حسن روحانی که به صحن علنی آمده بود تا دفاع پایانی اش را از کابینه دوم انجام دهد با استقبال نمایندگان پشت تریبون قرار گرفت و صحبت های خود را اغاز کرد و برخلاف روز اول بررسی کابینه که کمتر نماینده ای به سخنرانی رئیس جمهوری گوش می داد امروز اکثر قریب به اتفاق نمایندگان بر صندلی خود نشسته بودند و به صحبت های روحانی گوش می دادند البته این که اکثریت ثابت نشسته بودند یک حسن بود برای ماموران فراکسیون ها تا لابی های دقیقه 90 را انجام دهند از فرکسیون ولایی کریمی قدوسی و مجتبی ذوالنوری این وظیفه را به گردن داشتند و حتی در میان سخنرانی از این تلاش دست برنداشتند. بهروز نعمتی نیز این ماموریت را از سوی فراکسیون مستقلین به عهده داشت و البته محمد رضا تابش نیز از سوی فراکسیون امید بیشتر درحال گفت و گو با نمایندگان بود.

رد و بدل کاغذ میان عارف و حسین زاده

در ترکیب جدید صندلی های مجلس دهم، صندلی رئیس و نائب رئیس فراکسیون امید دقیقا پشت سر هم افتاده و از این رو مراودات فراکسیونی در هیات رئیسه تسهیل شده است. زمانی که روحانی داشت از کابینه خود حمایت می کرد محمدرضا عارف کاغذی را به عبدالکریم حسین زاده که درست پشت سرش نشسته بود داد. حسین زاده نیز دقایقی ان را خواند و بعد به سمت عارف آمد و کنار صندلی او نشست و دقایقی باهم صحبت کردند. بعد از پایان صحبت های آنها حسین زاده به سمت یوسف نژاد از دیگر اعضای امید رفت و با او صحبت کرد و کاغذ را روی میزش گذاشت و او نیز ان را امضا کرد. وقتی محمدعلی وکیلی به سمت آنها آمد حسین زاده آن کاغذ را نشان وکیلی داد و با هم وارد گفت و گو شدند. وکیلی نیز از حسین زاده جدا شد و خود را به تابش رساند و با انگشت حسین زاده را نشان داد که تابش به سمت صندلی عارف رفت و گفت و گویی با او انجام داد. این رایزنی ها قطعا بی ارتباط با رای فراکسیون امید به کابینه دوازدهم که به گفته پارسایی قرار بود یک ساعت قبل از رای گیری به اعضا اعلام شود نبود.

آغاز شمارش آرا و زنگ تنفس

 در چند نوبت اخیر رای اعتماد همیشه رسم بر این بود که بعد از اخذ آرا اسامی تعدادی از نمایندگان برای نظارت و شمارش اعلام می شد اما بلافاصله بعد از رای گیری بدون انکه اسمی اعلام شود علی لاریجانی اعلام تنفس کرد و شمارش ارا بدون حضور خبرنگاران و بدون اعلام اسامی آغاز شد.

بعد از دقایقی که خبرنگاران پشت در بسته  صحن منتظر پایان تنفس و علنی شدن مجلس داشتند همهمه ای میان خبرنگاران به پا شد آن هم بر اساس خبرهای غیررسمی از آن سوی در؛ خبری مبتنی بر اینکه از میان 17 وزیر تنها وزیر نیرو بود که از همراهی کابینه بازماند. وقتی درها باز شد علی لاریجانی بلافاصله شروع به اعلام نتایج کرد که در آن این خبر غیر رسمی رسمیت پیدا کرد و این نتیجه ای بود که کمتر کسی در این چند روز آن را پیش بینی کرده بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید