جلوی ربات‌های قاتل را بگیرید!

کدخبر: ۱۸۰۴۹۲
بیش از ۱۰۰ متخصص فناوری و هوش مصنوعی از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که مانع گسترش استفاده از ابزارهای هوشمند کشتار معروف به "ربات‌های قاتل" شود.
جلوی ربات‌های قاتل را بگیرید!

به گزارش بی‌بی‌سی، در این نامه پیشتازان تکنولوژی از جمله "الون ماسک"، بنیانگذار خودروی تسلا، درباره "انقلاب سوم در صنعت جنگ" هشدار داده‌اند.

آنها به طور مشخص خواسته‌اند که این فناوری به فهرست سلاح‌های ممنوعه کشتار جمعی سازمان ملل اضافه و توسعه و ساخت آن متوقف شود.

ربات کشنده یا قاتل، سلاحی تمام خودکار است که بدون دخالت انسان هدف خود را انتخاب می‌کند. در حال حاضر از این سلاح استفاده نمی‌شود، اما دانشمندان به ساخت آن بسیار نزدیک شده‌اند.

در این نامه گفته شده که تکنولوژی "خودکار مرگبار" مانند "جعبه پاندورا" است؛ منظور جعبه‌ای اساطیری است که گفته می‌شود با گشودن آن، مصیبت‌ها و غم‌ها در زمین پراکنده شد.

دانشمندان مخالف استفاده از ربات‌های نظامی می‌گویند: فرصت زیادی برای جلوگیری از تکمیل این سلاح مرگبار باقی نمانده است. چون "اگر جعبه پاندورا باز شود، بستن آن دشوار خواهد بود."۱۱۶ متخصص علم رباتیک نامه به سازمان ملل را امضا کرده‌اند.

به گفته این دانشمندان، سلاح‌های مرگبار هوشمند می‌تواند "به طور غیراخلاقی" توسط "تروریست‌ها" علیه انسان‌های بی‌گناه به کار گرفته شوند و همچنین با هک شدن، در برنامه‌ای غیر از آنچه هدفش بوده، مورد استفاده قرار بگیرند.

دو سال پیش هم، متخصصان و دانشمندان درباره خطرات سلاح‌های خودکار هشدار دادند.

"استیون هاوکینگ"، دانشمند و نظریه‌پرداز و "استیو وازنیک"، از بنیانگذاران اپل نیز آن نامه را امضا کرده بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید