آماری نگران کننده در مورد اپلیکشین های مشکوک به جاسوسی در اندروید+عکس

کدخبر: ۱۸۰۸۲۷
یکی از موضوعاتی که در مدت اخیر در حوزه فناوری به آن پرداخته شده ،وجود اپلیکیشن های مخرب در اندروید است که نگرانی کاربران را در پی داشته است.
آماری نگران کننده در مورد اپلیکشین های مشکوک به جاسوسی در اندروید+عکس

 فاطمه محمدی– بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن اندروید با مجموع ۱۰۰ میلیون بار دانلود، حاوی نرم‌افزارهای جاسوسی هستند و کاربران بدون اطلاع این اپلیکیشن ها را دانلود می‌کنند.

اپلیکیشن های حاوی فایل‌های آلوده و حاوی برنامه‌های جاسوسی همیشه در کمین اطلاعات کاربران هستند. گوشی‌های اندروید همیشه بیشتر در معرض خطر بوده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده بیش از ۵۰۰ میلیون اپلیکیشن گوگل پلی آلوده به نرم‌افزارهای جاسوسی هستند و این اپلیکیشن ها بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده است.

اپلیکیشن های موبایل، به‌خصوص اپلیکیشن هایی که تبلیغات رایگان ارائه می‌دهند، برنامه‌های خطرناکی برای دانلود هستند. محققان امنیتی Lookout در بررسی‌های خود با این موضوع مواجه شده‌اند که توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های خود را با تبلیغات رایگان گسترده ارائه می‌کنند، نوعی فعالیت مخرب در سیستم نصب اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند ایجاد می‌کنند که این سیستم lgexin نام دارد.

گوگل برنامه‌هایی که قابلیت مخفی lgexin دارند را از لیست اپلیکیشن های گوگل پلی حذف کرده است.

در ادامه گوگل لیستی از اپلیکیشن های مخرب منتشر کرده است که در صدر این لیست، اپلیکیشن عکاسی SelfieCity و برنامه LuckyCash بوده است که به ترتیب بیش از ۵ و ۱ میلیون بار دانلود شده‌اند. این اپلیکیشن ها در حال حاضر پاک‌سازی‌شده‌اند و کاربران می‌توانند با خیال راحت می‌توانند از گوگل پلی دانلود کنند.

پروسه شناسایی اپلیکیشن های آلوده تمام نشده است و بسیاری از اپلیکیشن های مشکوک بیش از ۵۰ میلیون بار توسط کاربران دانلود شده است.

اپلیکیشن جاسوسی

نکته جالب اینجا است که نرم‌افزارهای جاسوسی در دسته‌بندی خاصی از اپلیکیشن ها قرار نگرفته است و اپ هایی در حوزه‌های متفاوت مانند آب‌وهوا، تناسب‌اندام، آموزش و … به برنامه‌های جاسوسی آلوده هستند.

بدافزار lgexin به‌راحتی می‌تواند اطلاعات شخصی کاربران را دریافت کند و این اطلاعات را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده دربیاورد.

محققان و متخصصان حوزه تکنولوژی بررسی های زیادی در این زمینه انجام داده‌اند و به همه کاربران هشدار داده‌اند اپ هایی که در وب‌سایت‌هایی با آدرس lgexin ارائه می‌شوند آلوده هستند و نباید دانلود شوند.

این اولین باری نیست که اپلیکیشن های گوگل پلی به بدافزارها یا برنامه‌های جاسوسی آلوده می‌شوند و این اتفاق بارها تکرار شده است.

درواقع این بدافزار قابلیت شنود و ضبط تماس‌های کاربر را برای شرکت موردنظر فراهم می‌کند و کاربران باید در دانلود اپلیکیشن ها بسیار محتاط عمل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید