احیای روابط ایران و قطر؛ دهن‌کجی دوحه به همسایگان عرب‌اش

کدخبر: ۱۸۰۸۷۹
سی ان ان در گزارشی به تصمیم دولت قطر برای بازگشت و احیای روابط با ایران پرداخته است.
احیای روابط ایران و قطر؛ دهن‌کجی دوحه به همسایگان عرب‌اش

به گزارش نامه نیوز به نقل از سی ان ان، روز پنج شنبه قطر اعلام کرد که همه روابط دیپلماتیکی خود را با ایران از سر می گیرد. با این حرکت کشورهای همسایه عرب عصبانی خواهند شد و امکان دارد روابط دیپلماتیکی منطقه به بحران شدید قرن برسد.

در بیانیه ای که وزیر خارجه قطر منتشر کرده است، دولت قطر آرزوهای خود را برای تقویت روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها بیان کرده است.

قطع ارتباط قطر با تهران یکی از تقاضاهای کلیدی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر برای برداشتن تحریم ها نسبت به قطر در ماه ژوئن بود. بقیه در خواست ها از جمله کاهش روابط با سازمان های تروریستی، کاهش نفوذ نظام ترکیه در کشور و شفاف کردن شبکه رسانه ای الجزیره بوده است.

این پنج کشور روابط دیپلماتیکی خود را زمینی، دریایی و هوایی با قطر در ۵ ژوئن قطع کردند. یمن، موریس، موریتانلی، مالدیو و دولت شرق لیبی نیز روابط دیپلماتیکی خود را با قطر تعلیق کردند.

تا کنون قطر عمدتا همسایگان خود را متعجب کرده است. این کشور به مقررات اولیه فرجه ۱۰ روزه برای پاسخگویی به خواسته های خود اهمیتی نداد و همچنین راه حل دیپلماتیک نیز ارائه نداد .

برخی از فشارهای غذایی که برای کشور قطر توسط تحریم ها به وجود آمده از طریق ایران و ترکیه کاهش یافته است. از سوی دیگر آمریکا و روسیه خواستار آرامش و راه حل دیپلماتیکی هستند.

مهران کامروا، متخصص مسائل بین الملل در بخش قطر دانشگاه جورج تاون ماه گذشته در گفت و گو با سی ان ان گفت:« قطر ابزارهای متعددی را در جعبه ابزار خود برای مقاومت در برابر فشار دارد. به طور مثال سرمایه گذاری های قدرتمند، ذخایر خارق العاده خارجی و در حال حاضر نیز مواد غذایی و کالاهای اساسی را از کشورهای مانند ایران و ترکیه می گیرد.»

او ادامه داد:« در حال حاضر تنها جامعه تجاری قطر است که رنج می برد. یک جامعه کسب و کاری که بنیاد هایی در کشورهایی مانند دبی و عربستان سعودی داشته است. من فکر می کنم این نقطه بحرانی این درگیری ها است. تا چه اندازه جامعه کسب و کار از دولت قطر حمایت خواهد کرد؟»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید