جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای از فعالیت های اتمی کره شمالی

کدخبر: ۱۸۰۹۲۹
آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش جدید خود، با رد ادعای یک موسسه آمریکایی، اعلام کرد لابراتوار رادیوشیمیایی کره شمالی در یک سال گذشته هیچ فعالیت بازفرآوری (برای تولید پلوتونیوم) نداشته است.
جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای از فعالیت های اتمی کره شمالی

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش پنج صفحه ای با عنوان 'اجرای پادمان ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره' که یک نسخه از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، تصریح می کند: آژانس در دوره تحت پوشش این گزارش (از اوت 2016 تا کنون) شواهدی حاکی از بهره برداری از لابراتوار رادیوشیمیایی مشاهده نکرده است در حالی که این لابراتوار در گذشته برای فعالیت های بازفراوری (و تولید پلوتونیوم) مورد استفاده قرار گرفته بود.

این در حالی است که موسسه آمریکایی موسوم به 'موسسه علوم و امنیت بین المللی' (ISIS) که نقش مهمی در فضاسازی های منفی علیه کره شمالی و ایران دارد ، بتازگی در گزارشی مدعی شده بود این لابراتوار کره شمالی در یک سال گذشته بطور متناوب کار کرده است. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود در عین حال می گوید: ادامه و توسعه بیشتر برنامه هسته ای کره شمالی و اظهارات مقامات این کشور موجب نگرانی است و فعالیت های هسته ای این کشور از جمله فعالیت های مرتبط با رآکتور نیروگاه هسته ای تجربی یانگبیون (5MWe) ، استفاده از ساختمان محل استقرار تاسیسات غنی سازی و احداث رآکتور آب سبک (LWR) موجب تاسف است. چنین اقداماتی نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2321 (مصوب 2016) است. 

آمانو در این گزارش بار دیگر از کره شمالی خواسته است که بطور کامل به تعهدات خود طبق قطعنامه های شورای امنیت عمل کرده و برای اجرای توافق پادمانی با آژانس همکاری کند. 

در این گزارش در ارتباط با راکتور آب سبک در دست ساخت کره شمالی (LWR) آمده است: شواهدی در محوطه ساخت رآکتور آب سبک در دست است که حاکی از افزایش فعالیت ها در ارتباط با ساخت قطعات مشخصی از رآکتور است اما با این حال، آژانس شواهدی از انتقال قطعات اصلی رآکتور به درون ساختمان نصب رآکتور مشاهده نکرده است. در عین حال کار اتصال آن چیزی که به نظر می رسد بخش برقی این رآکتور است، با شبکه توزیع برق ، به اتمام رسیده است. 

یادآور می شود، گزارش قبلی مدیر کل آژانس درباره فعالیت های هسته ای کره شمالی در تاریخ 19 اوت 2016 به شورای حکام و نشست عادی 60اُم کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شد. گزارش جدید تحولات از اوت 2016 تا کنون را پوشش می دهد و به شورای حکام و کنفرانس عمومی آژانس ارائه خواهد شد. نشست عمومی 61اُم آژانس روزهای 18 تا 22 سپتامبر (27 تا 31 شهریور) برگزار می شود. 

این گزارش در حالی منتشر شده که بتازگی تنشها در شبه جزیره کره شمالی و جنگ لفظی بین کره شمالی و آمریکا افزایش یافته است. کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو روز سه شنبه هفته گذشته به صحنه جدال کره شمالی و آمریکا تبدیل شد و نماینده پیونگ یانگ تاکید کرد نیروی هسته ای بازدارنده این کشور هرگز مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید