تغییر محل حصر ولیعهد معزول عربستان

کدخبر: ۱۸۱۰۶۶
حزام الحزام، کارشناس سیاسی و امور بین‌المللی عربستانی چندی پیش در صفحه توییتر خود ادعا کرده بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از سوی شماری از اعضای خاندان پادشاهی این کشور مورد هدف تیراندازی و سوء قصد قرار گرفته است.
تغییر محل حصر ولیعهد معزول عربستان

روزنامه اعتماد با این مقدمه نوشت: الحزام در صفحه توییتر خود نوشته بود که تنش میان جریان‌های متخاصم و دشمن در داخل دربار آل سعود افزایش پیدا کرده است. وی در توییتر خود نوشته بود که یکی از پسران مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد پیشین عربستان به سوی بن سلمان و یکی از برادران او تیراندازی کرده که برادر ولیعهد عربستان به‌شدت زخمی شده در حالی که یک گلوله به دست چپ محمد بن سلمان اصابت کرده است. مقرن بن عبدالعزیز در دوران ملک عبدالله جانشین ولیعهد بود و بعد از به قدرت رسیدن ملک سلمان به عنوان ولیعهد در ژانویه سال ٢٠١٥ انتخاب شد، اما تنها چندماه بعد و در ماه آوریل دولت عربستان اعلام کرد که او بنا بر درخواست خود از قدرت کنار رفته است و ولایت عهدی به محمد بن نایف رسید.

یک اکانت توییتری با نام میزان با اشاره به این ماجرا اعلام کرده که حمله به بن سلمان از سوی عموزاده‌هایش خبر کاملا صحیحی بوده است. مجتهد فعال توییتری و افشاگر اخبار پشت پرده خاندان آل سعود که اطلاعات دقیقی را منتشر می‌کند این توییت‌ها را بازنشر کرده است. این فعال توییتر نوشته که شاهزاده ترکی بن مقرن یکی از پسران ولیعهد پیشین عربستان از زمان تیراندازی به محمد بن سلمان در ١ جولای بازداشت شده و تاکنون خبری از او منتشر نشده و حتی پدر او هم اطلاعی از سرنوشت او ندارد. از طرف دیگر در حالی که گزارش‌های متعددی در خصوص قرار گرفتن محمدبن نایف، ولیعهد پیشین عربستان در وضعیت اقامت اجباری منتشر شده و دولت عربستان ضمن رد این گزارش‌ها از طریق چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به محمد بن سلمان تلاش کرده که اتهام‌های متعددی به محمد بن نایف زده و چهره او را تخریب کند.

فعالان توییتری عربستانی می‌گویند که محل حصر محمد بن نایف تغییر کرده و محمد بن سلمان موج جدیدی از بازداشت نظامیان و نیروهای امنیتی نزدیک به محمد بن نایف را آغاز کرده است. محمد بن نایف و پدرش که مورد حمایت امریکا بودند، سال‌ها مسوولیت نهادهای امنیتی مانند وزارت کشور را در عربستان برعهده داشته و بدون شک نیروهای وفادار زیادی برای خود در موسسه‌های امنیتی عربستان دارند. به این ترتیب سعود بن نایف، برادر محمد بن نایف و امیر منطقه الشرقیه، متعب بن عبدالله، وزیر گارد ملی عربستان و پسر پادشاه پیشین این کشور و محمد بن فهد بن عبدالعزیز از پسران ملک فهد و مقرن بن عبدالعزیز و شخص مقرن بن عبدالعزیز موفق شده‌اند طی چند روز گذشته به دیدار ولیعهد پیشین عربستان بروند.

با توجه به اینکه ماجرای برکناری محمد بن نایف از ولایت عهدی به عقیده بسیاری از ناظران مسائل عربستان نوعی کودتا علیه بن نایف از سوی بن سلمان به شمار می‌رود، نشریه هافینگتن پست اخیرا به نقل از العهد الجدید نوشته بود که محمد بن سلمان برای اجرایی کردن عملیات کودتای خودعلیه محمد بن نایف یکی از نزدیک‌ترین افسران نظامی نزدیک به بن نایف را ترغیب کرده بود تا با خیانت به بن نایف به همکاری با او بپردازد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید