وزیر خارجه کره جنوبی: پیونگ‌یانگ نباید فرصت مذاکره را از دست بدهد

کدخبر: ۱۸۱۳۳۶
کره جنوبی از کره شمالی درخواست کرد فرصت شرکت در مذاکرات برای کاهش تنش در شبه‌جزیره کره را از دست ندهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، کانگ کیونگ-وا، وزیر خارجه کره جنوبی از کره شمالی درخواست کرد فرصت برای حصول اطمینان از برقراری شرایط مناسب به منظور انجام مذاکرات را با ادامه آنچه تکرار اقدامات تحریک‌آمیز خوانده است، از دست ندهد.

دیپلمات ارشد کره جنوبی گفت روسیه، چین و آمریکا نیز درباره تشدید بحران در شبه جزیره کره چنین پیامی را رسانده اند.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از وی نوشت: «از همه مهم‌تر این است که کره شمالی برای ایجاد شرایطی به منظور انجام مذاکرات، از افزایش تحریک‌ها بپرهیزد. آمریکا و نیز چین و روسیه چنین پیامی را رسانده اند. کره شمالی نباید این فرصت را از دست بدهد.»

وزیر خارجه کره جنوبی همچنین تاکید کرد «امنیت و توسعه اقتصادی کره شمالی تنها با خلع سلاح هسته‌ای این کشور تضمین خواهد شد.»

وی افزود: «در صورتی که کره شمالی تصمیم درست را اتخاذ کند، ما آماده‌ایم تا همراه با جامعه بین‌المللی، آینده روشنی را برای یکدیگر فراهم کنیم.»

روز شنبه، کره شمالی در سواحل شرقی شبه جزیره کره، اقدام به آزمایش چند موشک بالستیک کوتاه برد کرد. فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام ادعا کرد 3 پرتاب موشک را شناسایی کرده است که دو مورد از آن در پرواز خود مشکل داشته و موشک سوم بلافاصله پس از پرتاب منفجر شده است. این در حالی است که ستاد مشترک ارتش کره جنوبی تخمین زد این موشک‌ها پس از فرود آمدن در دریای ژاپن، مسافتی نزدیک به 240 کیلومتر را پیموده اند.

با این حال، کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی نسبتا محدود بود و این مسئله نشان می دهد پیونگ یانگ در حقیقت به دنبال وخامت اوضاع نیست و امید برای گفتگو با این کشور همچنان وجود دارد.

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی (کاخ آبی) بیانیه ای در محکومیت شلیک این موشک‌ها صادر نکرده است.

یک مسئول دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: «به نظر می رسد که کره شمالی تلاش می کند شرایط را تشدید نکند. این نوع اقدامات تحریک آمیز محدود می تواند نشانه ای باشد برای آنکه پس از رزمایش‌های مشترک ممکن است فضای مناسبی برای گفتگو ایجاد شود.»

وی افزود رئیس جمهور مون جائه-این می خواهد ببیند که آیا خویشتنداری کره شمالی می تواند راهی به سمت گفتگو باز کند یا خیر.

سئول ماه ژوئیه گفتگوهای نظامی را پیشنهاد کرده بود، اما پیونگ یانگ با شلیک موشک‌های بالستیک قاره پیما به این پیشنهاد پاسخ گفت.

در هفته‌های اخیر، و در پی وضع قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی، تنش‌ها درباره برنامه موشکی پیونگ یانگ افزایش یافته و منجر شده است این کشور وارد جنگ لفظی با مقامات آمریکا شود.

در ماه ژوئن، چین با حمایت روسیه، نقشه راهی برای کاهش تنش‌ها در مسئله کره شمالی به نام «برنامه توقف دوجانبه» معرفی کرد که به موجب آن، در صورتی که کره شمالی آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند، ارتش آمریکا و کره جنوبی‌ نیز انجام مانورهای نظامی خود را متوقف خواهند کرد؛ این در حالی است که این طرح از جانب آمریکا رد شده است و کره شمالی نیز تا کنون درباره آن اظهار نظر نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید