ضرورت ثبت سرطان با کد ملی در کشور

کدخبر: ۱۸۱۵۵۵
یک جراح سرطان گفت: ثبت سرطان‌ اگر در کشور ما نیز مانند کشورهای‌ پیشرفته بر اساس کد ملی باشد، اطلاعات به طور دقیق ثبت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حبیب‌الله‌ محمودزاده رئیس انستیتو سرطان بیمارستان امام(ره) با بیان اینکه سرطان بار اقتصادی و روانی زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند، گفت: سرطان بیماری است که هزینه اقتصادی زیادی به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند و بنیان خانواده را با مشکل مواجه می‌کند. با پیشرفت درمان سرطان نگاه مردم به این بیماری تا حدی تغییر کرده است‌.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره‌ای به این وسعت‌ و ابعاد در حوزه سرطان‌ موجب ارتقاء آموزش پزشکان و دانشمندان ایرانی شده و راهی برای دور زدن تحریم‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود، زیرا با آمدن دانشمندان بین‌المللی‌ به ایران تحریم‌ها در این حوزه کمرنگ‌تر می‌شود.

محمودزاده افزود: باید در درمان سرطان‌ کار تیمی انجام شود، عملکرد فردی‌ در درمان این بیماری‌ نادرست‌ است و اکنون باید به سمت‌ درمان تیمی‌ در درمان سرطان پیش برویم‌.

رئیس انستیتو سرطان بیمارستان امام(ره) با بیان اینکه رسانه‌ها بازوی درمانی پزشکان هستند، گفت: نقش رسانه‌ها در آموزش پزشکی و اجتماعی بسیار تأثیرگذار است و با کمک آنها می‌توانیم دانش مردم را در پیشگیری و تشخیص زودهنگام‌ سرطان‌ افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بودجه پژوهشی در تحقیقات سرطان بسیار ناچیز است، افزود: هزینه درمان در سرطان بسیار بالاست‌ و هم‌اکنون انستیتو کنسر بیشتر هزینه‌ها را با کمک خیّران‌ پرداخت می‌کند. تحقیقات در درمان و تشخیص سرطان نقش ویژه‌ای دارد اما در کشور ما بودجه تحقیقاتی‌ در سرطان‌ بسیار ناچیز است زیرا هم‌اکنون با مشکل کمبود منابع درمان سرطان مواجه‌ هستیم‌.

محمودزاده با اشاره به الگوی سرطان در ایران، گفت: الگوی سرطان در یک سال تغییر نمی‌کند و معمولا روند آن در یک دوره ۵ ساله، ۱۰ ساله و بیشتر دستخوش‌ تقدیر می‌شود.

در ادامه، دکتر پریسا عظیم‌نژادان‌ فلوشیپ تخصصی‌ جراحی سینه با بیان اینکه سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان زنان است، گفت: با وجود اینکه‌ این سرطان شایع‌ترین‌ بیماری در بین خانم‌ها است، اما اولین علت مرگ زنان‌، سرطان سینه نیست زیرا با تشخیص زودهنگام‌ این سرطان درمان‌پذیر است.

وی با تأکید بر لزوم تشخیص زودهنگام‌ در این بیماری، اظهارداشت: در راستای تشخیص زودهنگام‌ دانشمندان در تلاش‌ هستند تا روز به روز علم خود را ارتقاء دهند و نقش جراح‌ کمرنگ‌تر شود؛ در درمان این سرطان‌ نیاز به کار تیمی‌ و بین رشته‌ای است.

عظیم‌نژادان‌ افزود: کار تیمی در درمان سرطان با حضور دانشمندان در کنفرانس‌ها محقق می‌شود و باید در این کنفرانس‌ها به پیشگیری‌ و علوم بنیادین توجه ویژه‌ای داشت، زیرا هدف ما این است که شیوع سرطان سینه در کشور را کاهش دهیم‌.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید