گاه شمار برنامه موشکی کره شمالی از ابتدا تا کنون

کدخبر: ۱۸۱۶۳۰
کره شمالی روز سه‌شنبه در اقدامی که جامعه بین‌الملل را شوکه کرده و نگرانی‌ها از بلندپروازی‌های نظامی پیونگ یانگ را تقویت کرد، موشکی بالستیک را به سمت ژاپن شلیک کرد که این موشک با عبور از آسمان ژاپن در دریا فرود آمد.
گاه شمار برنامه موشکی کره شمالی از ابتدا تا کنون

به گزارش ایسنا به دنبال این اقدام کره شمالی که با نگرانی و موج گسترده محکومیت‌ها از سوی شورای امنیت و کشورهای جهان روبرو شد، پایگاه اینترنتی ایلاف فهرستی از مهم‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ که در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته تهیه کرده که به این شرح است؛

اواخر دهه هفتاد: کره شمالی کار ساخت نمونه‌ای از موشک اسکاد-بی ساخت شوروی با برد ۳۰۰ کیلومتر را آغاز کرد، و در سال ۱۹۸۴ میلادی آن را آزمایش کرد.

۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ میلادی:‌ ارتقای موشک‌های مدل اسکاد-سی با برد ۵۰۰ کیلومتر، موشک‌های رودونگ یک با برد ۱۳۰۰ کیلومتر، تائپودونگ یک با برد ۲۵۰۰ کیلومتر، موسودان یک با برد ۳۰۰۰ کیلومتر و تایبودونگ دو با برد ۶۷۰۰ کیلومتر.

اوت ۱۹۹۸: آزمایش موشکی تائپودونگ یک بر فراز ژاپن که پیونگ یانگ مدعی شد هدفش قرار دادن یک ماهواره در مدار بود اما واشنگتن تاکید کرد که این آزمایشی موشکی بوده است.

سپتامبر ۱۹۹۹: کره شمالی اعلام کرد، همزمان با بهبود روابطش با آمریکا، آزمایش‌های موشک‌های با برد طولانی‌اش را متوقف می‌کند.

۱۲ ژوئیه ۲۰۰۰: مذاکرات موشکی میان آمریکا و کره شمالی با درخواست پیونگ یانگ برای پرداخت یک میلیارد دلار مقابل توقف صادرات موشکی‌اش ناکام ماندند.

سوم مارس ۲۰۰۵:‌ پیونگ یانگ به تعلیق آزمایش‌های موشک‌های با برد طولانی پایان داد و علت این تصمیم را سیاست‌های "خصمانه" دولت جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا در برابر پیونگ یانگ اعلام کرد.

پنجم ژوئیه ۲۰۰۶: آزمایش هفت از جمله موشک دور برد تائپودونگ دو که ۴۰ ثانیه پس از شلیک در هوا منفجر شد.  

۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶: شورای امنیت قطعنامه شماره ۱۶۹۵ مبنی بر درخواست برای توقف تمامی فعالیت‌های موشک‌های بالستیک را تصویب کرده و خرید و فروش مواد اولیه‌ای که در ساخت موشک‌ها استفاده می‌شوند به کره شمالی را ممنوع اعلام کرد.

نهم اکتبر ۲۰۰۶: کره شمالی اولین آزمایش هسته‌ای زیر زمینی خود را انجام داد.

۱۴ اکتبر ۲۰۰۶: شورای امنیت قطعنامه شماره ۱۷۱۸ مبنی بر توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی را تصویب کرد.

پنجم آوریل ۲۰۰۹: شلیک موشک دور برد بر فراز ژاپن و فرود آن در اقیانوس آرام که پیونگ یانگ این امر را تلاش برای قرار دادن ماهواره‌ای در مدار توصیف کرد اما آمریکا، ژاپن و کره جنوبی اعلام کردند که آزمایش محرمانه موشک تائپودونگ دو بوده است.

۱۳ آوریل ۲۰۰۹: همه اعضای شورای امنیت شلیک موشک توسط کره شمالی را محکوم کرده و با افزایش تحریم‌ها موافقت کردند. کره شمالی در اعتراض به این امر، از مذاکرات شش‌جانبه درباره برنامه‌های نظامی‌اش انصراف داده و تاکید کرد که برنامه‌هایش برای ساخت پلوتونیوم را ازسر می‌گیرد.

۲۵ مه ۲۰۰۹: آزمایش هسته‌ای دوم در زیر زمین که چندین برابر قوی‌تر و بزرگ‌تر از آزمایش اول بود انجام شد.

۱۲ ژوئن ۲۰۰۹: شورای امنیت قطعنامه شماره ۱۸۷۴ مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه برنامه‌های هسته‌ای و بالستیک کره شمالی را تصویب کرد.

۱۸ فوریه ۲۰۱۱: تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده نشان دادند کره شمالی یک سکوی شلیک موشک در مجتمعی واقع در ساحل غربی نصب کرده است.

۳۱ دسامبر ۲۰۱۱:‌ کیم جون اون به عنوان رهبر ارشد کره شمالی در مراسم بزرگداشت پدرش کیم جونگ ایل منصوب شد.

۱۳ آوریل ۲۰۱۲: کره شمالی مدعی شد یک موشک دور برد را برای قرار دادن یک ماهواره در مدار شلیک کرده اما این موشک مدتی پس از شلیک منفجر و متلاشی شد و در اقیانوس سقوط کرد.

۱۲ دسامبر ۲۰۱۲: آزمایش موفق شلیک موشک برای قرار دادن ماهواره‌ای در مدار جهت رصد کره زمین.

۱۲ فوریه ۲۰۱۳: سومین آزمایش هسته‌ای در زیر زمین.

ششم ژانویه ۲۰۱۶: آزمایش چهارم هسته‌ای زیر زمین که پیونگ یانگ مدعی شد برای یک بمب هیدروژنی بوده است اما بیشتر کارشناسان و متخصصان در این امر تردید دارند.

هفتم فوریه ۲۰۱۶:‌ کره شمالی موفقیت در دومین عملیات شلیک موشک جهت قرار دادن ماهواره‌ای در مدار رصد زمین را اعلام کرد.

نهم مارس ۲۰۱۶: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد که کشورش در کوچک‌سازی کلاهک‌ هسته‌ای حرارتی موفق شده است.

۱۵ آوریل ۲۰۱۶: تلاش ناکام در شلیک آنچه که به نظر می‌رسید یک موشک میان برد بوده به مناسبت جشن تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره جنوبی.

۲۳ آوریل ۲۰۱۶: آزمایش شلیک یک موشک بالستیک از یک زیردریایی.

هشتم ژوئیه ۲۰۱۶: آمریکا و کره جنوبی طرحی برای استقرار یک سامانه ضد موشکی "تاد" ارائه دادند.

سوم اوت ۲۰۱۶: کره شمالی برای اولین بار موشکی بالستیک را مستقیما به سمت آب‌های منطقه‌ای ژاپن شلیک کرد.

۲۴ اوت ۲۰۱۶: کره شمالی شلیک موشکی بالستیک از یک زیردریایی را آزمایش کرده و آن را پاسخی به مانورهای گسترده کره شمالی و آمریکا اعلام کرد.

پنجم سپتامبر ۲۰۱۶: شلیک سه موشک بالستیک از ساحل شرقی کره شمالی در حالی که رهبران جهان در نشست سران بیست کشور در چین حضور داشتند.

نهم سپتامبر ۲۰۱۶: آزمایش هسته‌ای پنجم.

۱۵ اکتبر ۲۰۱۶: آزمایش موشک میان برد موسودان که از نظر تئوری قدرت رسیدن به پایگاه‌های آمریکا در گوآم را داشت اما پس از شلیک منفجر شد.

هفتم فوریه ۲۰۱۷: آمریکا و ژاپن برای اولین بار در آزمایشی موفقیت‌آمیز موفق شدند یک موشک بالستیک را با یک سامانه دفاعی مشترک از روی یک کشتی هدف قرار دهند.

۱۲ فوریه ۲۰۱۷: کره شمالی یک ازمایش موشکی جدید انجام داد و موشکی را از نزدیکی شهر کوسونگ در غرب این کشور شلیک کرد که مسافت ۵۰۰ کیلومتر را به سمت شرق رفت و سپس در دریای ژاپن فرود آمد.

ششم مارس ۲۰۱۷: شلیک چهار موشک بالستیک که پیونگ یانگ اعلام کرد آزمایشی برای تمرین حمله به پایگاه‌های آمریکا در ژاپن بوده است.

هفتم مارس ۲۰۱۷: آمریکا استقرار سامانه تاد را آغاز کرد.

۱۶ آوریل ۲۰۱۷: فردای شروع رژه نظامی بزرگی که شامل نزدیک به ۶۰ موشک بود و در اوج تنش‌ها با آمریکا برگزار شد (دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد مشکل کره شمالی را حل کند)، پیونگ یانگ شلیک موشکی را انجام داد که مسئولان دو کشور آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند آزمایش شکست خورده و ناموفق بود.

۱۴ مه ۲۰۱۷:‌ شلیک موشکی که پیش از فرود در دریای ژاپن ۷۰۰ کیلومتر را طی کرد. کارشناسان احتمال دادند که برد این موشک به ۴۵۰۰ کیلومتر می‌رسد و احتمالا می‌تواند پایگاه‌های آمریکا در گوآم را هدف قرار دهد.

چهارم ژوئیه ۲۰۱۷: شلیک موشکی که ۹۳۰ کیلومتر را طی کرد، کارشناسان احتمال دادند که برد این موشک به ۶۷۰۰ کیلومتر می‌رسد و می‌تواند تا آلاسکا نیز برود. پیونگ یانگ آزمایش موشک هواسونگ ۱۴ را تاریخی توصیف کرده و مدعی شد هواسونگ موشکی قاره‌پیما است اما ارتش روسیه علام کرد که هواسونگ یک موشک میان برد است.

۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷: پیونگ یانگ موشکی را شلیک کرد که برد آن به ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد و این یعنی موشک مذکور می‌تواند بخش بزرگی از قاره آمریکا را تهدید کند.

۲۶ اوت ۲۰۱۷: کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد.

۲۹ اوت ۲۰۱۷: کره شمالی موشکی را شلیک کرد که پس از عبور از آسمان ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمد. سئول اعلام کرد که این موشک ۲۷۰۰ کیلومتر را در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر طی کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی