یوتیوب از اینستاگرام ‌سالم‌تر است!

کدخبر: ۱۸۱۶۴۷
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به فعالیت شبکه‌های اجتماعی در ایران گفت: شبکه پخش ویدیو یوتیوب از شبکه اجتماعی اینستاگرام سالم‌تر است.
یوتیوب از اینستاگرام ‌سالم‌تر است!

به گزارش کلیک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به مواضع مختلف در رابطه با فیلترینگ در ایران عنوان کرد: یکی از نکات مفید و مثبت کشور، وجود دیدگاه‌های مختلف به موضوع فیلترینگ است که باعث شد تا از جوانب مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش آی تابناک : این مسئله بسیار طبیعی است که فردی از منظر اقتصاد، فردی دیگر از نظر اجتماعی و دیگری از نظر فرهنگی به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نگاه کند و باید حرف‌های مختلف را شنید و از صحبت‌ها استفاده کرد که این یک فرصت برای تصمیم است اما مرجع تصمیم گیری نیست.

جهرمی ادامه داد: مرجع تصمیم گیری درباره فیلترینگ در حوزه شبکه‌های اجتماعی طبق قانون  تعریف شده، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و قضات در این کارگروه با دلایل قضایی می‌توانند این شبکه‌های اجتماعی را مسدود کنند؛ البته اختلافات حقوقی نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها باید به سوالاتی مبنی بر این که  آیا یک قاضی شهرستانی می‌تواند یک سرویس عمومی در کشور را تفکیک کند یا دستگاه قضایی بر اساس پیشگیری از وقوع جرم آن را ببندد اشاره داشت که در نهایت برای هماهنگی این مسائل مجموعه شورای عالی فضای مجازی ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه عزم دولت یازدهم و دوازدهم باز بودن شبکه‌های اجتماعی و نگرش مثبت به شبکه‎های اجتماعی بوده است، گفت: دیگر کمتر کسی را از عقلای کشور می‌توان پیدا کرد که به فضای مجازی حس بدی داشته باشد و در حال حاضر نگاه دولت دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و باز بودن آن‌ها با نگرش مثبت است. همچنین دولت به دنبال نگرش منفی و طرفداری از بدی شبکه‌های اجتماعی نیست؛ البته دولت نیز اعتقاد دارد که انحرافاتی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و قرار است ما در وزارت ارتباطات با این انحرافات مقابله کنیم و به دنبال فاز مثبت برویم.

وی افزود: این موضوع بسیار بدیهی است که هر تکنولوژی یک سری از تهدیدات دارد اما عزم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حفظ فضا و استفاده از فرصت‌ها است تا بتوانیم تهدیدات را کاهش و از فرصت‌ها استفاده حداکثری داشته باشیم. باید تلاش کرد تا مسائل رفع فیلتر و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در فضایی عقلانی حل شود تا از امکانات مثبت این شبکه‌ها استفاده شود. نباید مسائل رفع فیلتر یا فیلترینگ وارد سیاست شود چرا که سیاسی شدن این دسته مسائل باعث پیچیدگی آن‌ها می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: من تا به امروز شبکه اجتماعی یوتبوب و اینستاگرام را از لحاظ سلامت بررسی نکرده‌ام اما طبق گزارش تحویل داده شده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام شده که سلامت شبکه پخش ویدیو یوتیوب بیشتر از شبکه اجتماعی اینستاگرام است اما حالا اینکه چرا یوتیوب در ایران فیلتر شده است و اینستاگرام برای دسترسی محدودیتی ندارد را باید با اندیشه و بحث فکری حل کرد و به دنبال فیلترینگ اینستاگرام به دلیل محتوای غیر اخلاقی نرویم.

جهرمی تاکید کرد: تلاش ما این است که فضایی را برای همدلی ایجاد و مسائل خارجی را از فضای سیاسی خارج کنیم تا در فضایی عقلانی بتوانیم مزایا و معایب را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به ساخت حساب رسمی و فعالیت در توییتر خاطر نشان کرد: من در توییتر با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنم و فعالیت رسانه‌ای دارم، فضای توییتر سازنده، خوب و صریح است البته برخی از صحبت‌ها در توییتر تند است اما باید توسط مسئولان شنیده شود. مسئولان نمی‌توانند با تک تک مردم در ارتباط باشند اما در توییتر می‌توان حرف مردم را شنید، شاید برخی از حرف‌ها تند یا حتی گزنده باشد اما باید بی‌پرده توسط مسئولین کشور شنیده شوند.

جهرمی در پایان یادآور شد: مسئولان کشور باید صدای مردم را بشنوند و به آن‌ها خدمت کنند در غیر این صورت اگر بخواهند پشت میز بنشینند، تنها به میز و مدیران زیر مجموعه خودشان خدمت کرده‌اند. در حال حاضر، رهبر انقلاب و رییس جمهوری نیز در توییتر برای اطلاع رسانی حضور دارند که نشان از یک فرصت مناسب است و باید از لحاظ فرهنگی ویرایش‌هایی در دستور کار قرار گیرد اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین دستورات کاری، در حال پیگیری برای دسترسی بدون محدودیت به توییتر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید