ژاپن حمله پیشدستانه به کره شمالی را بررسی می کند

کدخبر: ۱۸۱۹۲۰
ژاپن در حال بررسی این مساله است که آیا ظرفیت محدود حمله پیشگیرانه را توسعه دهد و موشک‌های کروز خریداری کند یا خیر؛ موضوعاتی که تا قبل از تهدید موشکی کره‌شمالی در این کشور صلح‌طلب مطرود و منفور بود.
ژاپن حمله پیشدستانه به کره شمالی را بررسی می کند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از چند دهه عدم فعالیت تهاجمی در ژاپن احتمال حمله پیشگیرانه رسما از سوی هیئت دفاع موشکی حزب حاکم به شینزو آبه، نخست وزیر این کشور پیشنهاد شده است؛ اقدامی که باعث ایجاد بحث‌های پارلمانی شده اگرچه تا حدودی شتاب و سرعت خود را از دست داده چراکه ظاهرا شینزو آبه پس از کاهش میزان محبوبیتش از این موضوع تفرقه انگیز اجتناب کرده است.

پرتاب موشک روز سه شنبه کره شمالی که از فراز ژاپن پرواز کرد و در شمال اقیانوس آرام فرود آمد باعث افزایش نگرانی‌ها شده و به مطرح شدن مجدد این بحث دامن زده است.

ژاپن یک سیستم دفاع موشکی دو مرحله‌ای دارد. نخست، رهگیرهای موشک استاندارد – ۳ مستقر بر ناوشکن‌ها در دریای ژاپن است که می‌تواند موشک‌های میان‌برد شلیک کند و اگر ناکام ماندند سیستم‌های سطح به هوای "پاتریوت" (PAC-۳) می‌توانند موشک‌های دشمن را در برد ۲۰ کیلومتری رهگیری کنند.

از نظر ژاپن یک حمله پیشگیرانه یعنی یک اقدام قبل از این دفاع دو مرحله‌ای‌. موشک‌های کروز از جمله موشک‌های تاماهاوک از سیستم‌های دفاع موشکی آگیس شلیک شده و یا جت‌های جنگنده شلیک موشک‌های دشمن را به تاخیر می‌اندازد یا درست پس از شلیک موشک از سوی کره شمالی و قبل از رسیدن آن به ژاپن صورت می‌گیرد.

برخی کارشناسان درباره چگونگی انجام این حمله پیشگیرانه گمانه‌زنی‌هایی کردند.

به گفته آنها، سیستم‌های پرتاب موشکی محرمانه، متنوع و متحرک کره شمالی رهگیری موشک‌ها و کار را برای حملات موشکی محدود ژاپن دشوار می‌سازد. از سوی دیگر ظرفیت یک حمله پیشگیرانه نیازمند تریلیون‌ها دلار برای راه اندازی ماهواره‌های جاسوسی، هواپیماهای شناسایی، موشک‌های کروز و همچنین آموزش یگان‌های ویژه است.

زمان مذاکره درباره این حمله پیشگیرانه نیز به نفع طرفداران این گزینه در حزب حاکم و وزارت دفاع تمام شده چراکه آنها هم اکنون قادرند تجدیدنظر در برنامه‌های دفاعی چندین ساله ژاپن را آغاز کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید