بازنگری آمریکا در کمک‌ هایش به سودان

کدخبر: ۱۸۱۹۲۷
یک مقام آمریکایی گفت این کشور درحال بازنگری در کمک های خود به سودان جنوبی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی از وائو (سودان جنوبی) به قلم لسلی رایتون نوشت: مارک گیرین مدیر آژانس توسعه بین المللی آمریکا در دیدار با سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی در جوبا پایتخت این کشور گفت پس از چهار سال جنگ داخلی در سودان جنوبی که با حملاتی بیرحمانه علیه غیرنظامیان همراه بوده، آمریکا درحال بازنگری درخصوص حمایت خود از این کشور است.

گیرین در نخستین سفر خود به آفریقا به عنوان مدیر جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در امور کمک رسانی از سالوا کر خواست به طور جدی دور جدیدی از مذاکرات صلح منطقه ای را آغاز کند و آتش بسی فوری را به اجرا درآورد. وی روز جمعه نشستی چهل و پنج دقیقه ای را با سالوا کر برگزار کرد تا در بحبوحه نگرانی ها درمورد جنایات، بی ثباتی و هرج و مرج روزافزون در سودان جنوبی ، پیام صریح آمریکا را به وی اعلام کند.

این پیام حاکی از آن بود که دولت ترامپ در حال بازنگری در حمایت خود از سالوا کر است که پس از استقلال سودان جنوبی از سودان در سال 2011 و تبدیل شدن به یک کشور مستقل ، با حمایت واشنگتن به قدرت رسید. اما سودان جنوبی که نوپا ترین کشور جهان به شمار می رود سال 2013 پس از آنکه سالوا کر از قبیله دینکا ریک ماچار معاون خود را از قبیله نوئر برکنار کرد ، وارد جنگی داخلی شد.

این جنگ داخلی به کشتار وحشتناک غیرنظامیان و تجاوز به عنف گسترده همراه بوده است. خشونت های ناشی از این جنگ داخلی همچنین باعث شده است حدود چهار میلیون نفر خانه هایشان را ترک کنند و آواره شوند.

گیرین در مصاحبه ای که به علت نگرانی های امنیتی تا زمان خروج وی از سودان جنوبی پخش آن ممنوع بود گفت: اگرچه این یک واقعیت است که ما از مردم سودان جنوبی حمایت می کنیم اما از سوی دیگر این واقعیت وجود دارد که اوضاع در این کشور به قدری وخیم شده که آمریکا مجبور شده است در سیاست خود درقبال سودان جنوبی تجدیدنظر کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید