آینده سربازان، دغدغه دولت و نیروهای مسلح

کدخبر: ۱۸۲۲۰۷
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در همایش مهارت‌آموزی سربازان، با اشاره به تعامل و همکاری نیروهای مسلح با دستگاه‌های کشور، گفت: «موضوع تولید و اشتغال به برخی شرایط و امکانات و سیاست‌های دیگر نیاز دارد که از دست نیروهای مسلح خارج است.

شرق نوشت؛ نیروهای مسلح صرفا به‌عنوان عنصری همکار و کمک‌کننده با دولت در مسئله تولید اشتغال و اقتصاد کشور همکاری می‌کنند. ما نه ادعا و نه توانایی این را داریم که جایگزین دستگاه‌های اصلی شویم؛ بلکه مأموریت اصلی ما تأمین امنیت کشور است». سردار محمدحسین باقری، سه رکن جامعه، خانواده نیروهای مسلح و دولت را به‌عنوان ارکان اساسی دخیل در موضوع اشتغال کارکنان وظیفه پس از دوران خدمت سربازی برشمرد و افزود: «سالانه حدود ٤٠٠‌ هزار نفر کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند و وارد جامعه می‌شوند که به دلیل امکانات موجود تنها امکان مهارت‌آموزی ١٠ درصد از این افراد امکان‌پذیر است؛ اما با همکاری دو‌جانبه با دولت به دنبال افزایش این میزان هستیم. تاکنون تفاهم‌نامه‌های خوبی با تعدادی از دستگاه‌ها از‌جمله وزارت کار و سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منعقد کرده‌ایم. امیدواریم با گواهینامه‌ای که پس از اتمام دوره مهارت‌آموزی به سربازان اهدا می‌شود، کمکی به اشتغال و ورود آنها به بازار کار شود».

وزیر دفاع: نگاه به خدمت سربازی باید تغییر کند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این همایش با تأکید بر لزوم تغییر نگرش نسبت به خدمت سربازی، گفت: «امروز زمان آن رسیده است که این نگاه موجود در خانواده‌ها که یا سربازی نرویم یا زمان آن کوتاه شود، تغییر کند». امیر حاتمی با تأکید بر اینکه باید آماده‌سازی جوانان برای حضور در جامعه مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: «امروز زمان آن رسیده است که این نگاه موجود در خانواده‌ها که یا سربازی نرویم یا زمان آن کوتاه شود، تغییر کند. باید برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به مقوله سربازی از بین برود. به‌عنوان مثال نباید برای امتیازدهی به افراد بگوییم که فرزند شما از سربازی معاف است یا اینکه برای تنبیه کارکنان وظیفه برای آنها اضافه‌خدمت لحاظ کنیم؛ بلکه باید در عمل و رفتار مقدس‌بودن خدمت سربازی را نشان دهیم». او افزود: «امروز دولت اصلی‌ترین مسئله خود را ایجاد اشتغال قرار داده که در این زمینه اصلی‌ترین محور آن ایجاد مهارت است. در این زمینه نیروهای مسلح حتما می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند».

فرمانده ارتش: فرهنگ ارزشمندبودن خدمت سربازی باید تقویت شود

فرمانده کل ارتش نیز در همایش مهارت‌آموزی سربازان گفت: «سال‌هاست که در قسمت‌های مختلف ارتش تلاش می‌کنیم تا وظیفه اصلی خود را که تربیت یک مرد و شهروند خوب و سرباز انقلاب برای کشور است، انجام دهیم». امیر عبدالرحیم موسوی با بیان اینکه هنوز برخی امنیت‌آفرینی برای کشور را کار نمی‌دانند، عنوان کرد: «باید نگاهی دوباره به ترسیم چهره سرباز در کشور داشته باشیم و تمرکز و اهمیت خدمت سربازی را بیشتر کنیم. تقویت فرهنگ ارزشمندبودن خدمت سربازی موضوع مهمی است که برعهده رسانه‌ها قرار دارد». او پذیرش مسئولیت از سوی جوانان را از‌جمله مهارت‌های مورد نیاز برای کارکنان وظیفه عنوان کرد و افزود: «درحال‌حاضر تعدادی درخور‌توجه مهاجر در کشور حضور دارند که هیچ‌کدام از آنها بی‌کار نیستند. در این راستا در پادگان‌ها این ظرفیت وجود دارد که بسیاری از هنجارها را برقرار کنیم و به سربازان مهارت زندگی و سبک زندگی اسلامی-ایرانی را آموزش دهیم».

سردار سلامی: سرباز مظهر اقتدار ما است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران هم با تأکید بر پرهیز از تحقیر سرباز و دوران سربازی گفت: «ما با یک شخصیت آسیب‌دیده و شکست‌خورده نمی‌توانیم مقابل دشمن بایستیم». سردار حسین سلامی، افزود: «شخصیت سرباز باید نماد استحکام، شرافت، فداکاری، وفاداری، ایمان، جهاد و شهادت‌طلبی باشد؛ چراکه ما می‌خواهیم با بزرگ‌ترین قدرت‌های تاریخ حیات بشر با تکیه بر سربازان به‌عنوان رکن دفاع بجنگیم؛ بنابراین باید سرباز را در تراز این جهاد بزرگ تربیت کنیم». او با بیان اینکه امروز سربازانی داریم که از نخبگان و نابغه‌های علمی کشور محسوب می‌شوند و باید بتوانیم آنها را برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ در آینده آماده کنیم، عنوان کرد: «سرباز مظهر اقتدار ماست و شخصیت او نماد تمام و کمال نگرش ما نسبت به جوان است. در‌صورتی‌که این نگاه را معیار خود قرار دهیم، شاهد تغییر رویکرد و نگاه خود نسبت به سرباز خواهیم بود».

امضای تفاهم‌نامه میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کار

در حاشیه این همایش در مراسمی با حضور سردار باقری و علی ربیعی تفاهم‌نامه‌ «مهارت‌افزایی و تسهیل اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح» میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کار و رفاه اجتماعی منعقد شد. مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در مقاطع زمانی قبل از شروع خدمت وظیفه، در حین انجام خدمت وظیفه و پس از آن برای تأمین نیاز نیروهای مسلح و کمک به اشتغال‌پذیری و تسهیل ورود ایشان به بازار کار از اهداف این تفاهم‌نامه همکاری عنوان شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید