اطلاعات شخصی را منتشر نکنید تا هک نشوید!

کدخبر: ۱۸۲۴۱۶
کاربران اینترنتی در صورتی که نمی‌خواهند اطلاعات شخصی آنها هک شود، نباید اطلاعات و تصاویر شخصی خود را در رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی منتشر کنند.
اطلاعات شخصی را منتشر نکنید تا هک نشوید!

هنگامی که از هک و انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران در فضای مجازی و اینترنت سخن به میان می‌آید، کمتر کسی است که خود را مقصر بداند اما طبق گزارش و تحقیقات انجام شده توسط شرکت تکنولوژی و فناوری اطلاعات Modis، در عصر ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی هنوز تعداد بسیار زیادی از مردم وجود دارند که مساله حریم خصوصی خود را در فضای مجازی جدی نمی گیرند.

گفته می‌شود فضای اینترنت در سال ۲۰۱۷ شاهد بیشترین میزان آلودگی به باج افزارها، بد افزارها و ویروس‌ها بوده است. اشخاص حقیقی و شرکتهای تجاری کوچک و بزرگی در سراسر جهان هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند که به ایجاد خسارات هنگفت و جبران ناپذیری منجر شده است.

طبق آمارهای منتشر شده، تنها در نیمه سال جاری میلادی، بالغ بر ۱.۵ میلیون آلودگی به ویروس‌های اینترنتی و بدافزار را گزارش شده است. بسیاری از حملات سایبری و هک‌های اینترنتی که صورت می‌گیرد، توسط بد افزارها و باج افزارهاست. هم اکنون این سوال پیش می‌آید که باج افزار چیست و چگونه به سراغ ما می آید؟

بطور خلاصه، باج افزار بد افزاری است که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند به طوری که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند، سپس یک پنجره روی رایانه شخص نمایان می شود و به او هشدار می دهد تا زمانی که هزینه ای پرداخته نشود، نمی تواند قفل فایل های رایانه اش را باز کرده و از آن استفاده کند. 

گاهی اوقات مجرمان تنها قسمتی از رایانه نظیر کی‌ بورد را قابل دسترسی قرار می دهند تا قربانی بتواند رمز را وارد و پول هنگفت درخواستی شان را پرداخت کند ،در بسیاری از موارد بعد از مدتی، پس از پرداخت پول، دوباره هکرها به رایانه کاربر مورد نظر حمله کرده و درخواست پول مجدد می کنند.

بیشتر باج افزارها و ویروس‌ها زمانی به رایانه شخصی یا گوشی شما نفوذ می کنند که بطور ناخواسته و ناآگاهانه از منابع و وب سایت‌های غیر معتبر و ناشناس فایلی دانلود کرده‌اند و یا به پیغام یا ایمیل ناشناسی پاسخ داده اند.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده در ایالات متحده آمریکا، ۶۷ درصد از افراد در صورت مورد حمله سایبری قرار گرفتن، اصلا متمایل نیستند تا برای احیا و بازیابی اطلاعات خود پول پرداخت کنند. این درحالیست که تنها ۱۸.۹ درصد حاضرند برای بازیابی اطلاعات قفل شده و از دست رفته خود، بین ۱۰۰ دلار تا ۹۹۹ دلار پول بپردازند.

مَت داویس – یکی از شرکای شرکت تکنولوژی Modis –در این باره خاطرنشان می‌کند:" مردم گاهی فراموش می کنند که فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی یک مکان عمومی است و حتی اگر از نرم افزارها و برنامه های بسیار امن هم استفاده کنند یا صفحات مجازی خود را شخصی کنند، باز هم امکان انتشار و لو رفتن اطلاعات شخصی و تصاویر ذخیره شده شان وجود دارد. بهترین راه حل آن است که اگر مایل نیستید اطلاعات تان از دست رفته و یا دزدیده شود، آنها را بصورت آنلاین در فضای اینترنت منتشر نکنید".

هرچه استفاده کاربران از فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی بیشتر شود، احتمال انتشار و لو رفتن اطلاعات شخصی آنها نیز به همان میزان بیشتر می شود. همچنین آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که ۳۰ درصد از زنان و ۲۱ درصد از مردان در ایالات متحده آمریکا هدف حملات سایبری و هک شدن قرار گرفته‌اند و زمانیکه از این افراد در خصوص منبع هک ( هکر ) پرسیده می‌شود، بسیاری از زنان باور دارند که هکر ، فردی آشنا بوده و قصد ایجاد مزاحمت و یا انتشار اطلاعات شخصی آنها را داشته است ولی مردان اغلب بر این باورند که حملات سایبری و باج افزارها بطور اتفاقی و اشتباهی ، گریبانگیر آنها شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید