رئیس اقلیم کردستان عراق : امیدواریم مجبور نباشیم بر سر کرکوک بجنگیم!

کدخبر: ۱۸۲۵۱۰
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت نمی‌خواهد بر سر مساله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود، اما در عین حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد شد.
رئیس اقلیم کردستان عراق : امیدواریم مجبور نباشیم بر سر کرکوک بجنگیم!

به گزارش ایسنا، بارزانی درباره احتمال درگیری نظامی در مناطق مورد مناقشه مانند کرکوک و طوزخورماتو گفت: "امیدواریم ناچار نشویم با کسی بجنگیم. نمی‌خواهیم هم با کسی بجنگیم."

به گزارش بی.بی.سی وی اظهار کرد: می‌خواهیم کرکوک سمبل همزیستی اقوام و ادیان باشد، ولی هر نیرویی اگر در فکر این باشد که با زور و سلاح بخواهد واقعیت کرکوک را عوض کند و آن را از کردستان جدا کند باید توقع این را داشته باشد که همه کردها خود را آماده جنگ برای این شهر کنند.

اقلیم کردستان عراق می‌خواهد کمتر از سه هفته دیگر ( ۲۵ سپتامبر، ٣ مهر)، برای استقلال از عراق همه‌پرسی غیرالزام‌آور برگزار کند. دولت مرکزی عراق، کشورهای همسایه مانند ایران و ترکیه، و همچنین آمریکا، از برگزاری این همه‌پرسی انتقاد کرده‌اند.

بارزانی تاکید کرد که همه‌پرسی سر موعد انجام خواهد شد. قرار است همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک نیز برگزار شود.

بارزانی نگرانی‌های مطرح‌شده درباره عواقب احتمالی همه‌پرسی را رد کرد. او در پاسخ به احتمال افزایش بی‌ثباتی در اثر همه‌پرسی گفت: "اصلا چه موقع اینجا امنیت و آسایش داشته که ما از به هم خوردنش بترسیم؟ کی عراق یکپارچه بوده که الان از به هم خوردنش بترسیم؟ آنها که این حرف‌ها را می‌زنند فقط بهانه می‌تراشند."

رئیس اقلیم کردستان هم‌چنین گفت ایران می‌تواند با استفاده از نفوذی که بر دولت مرکزی عراق دارد، برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل کمک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید