ناتو: رفتار کره‌شمالی نیازمند واکنش جهانی است

کدخبر: ۱۸۲۶۲۳
دبیر کل ناتو بر این باور است که رفتار بی‌پروای کره شمالی یک تهدید جهانی بوده و نیازمند یک پاسخ و واکنش جهانی است.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، ناتو تاکنون به طور مستقیم در بحران کره شمالی دخالت نکرده ولی بارها خواستار متوقف شدن برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ شده است.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو امروز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی تاکید کرد: رفتار بی پروای کره شمالی یک تهدید جهانی به شمار می رود و مستلزم یک واکنش جهانی است و این قطعا شامل ناتو نیز می‌شود.

وی البته به این مساله اشاره نکرده است که آیا جزیره گوام که جزء خاک آمریکا به شمار می رود و از سوی کره شمالی تهدید شده، تحت پوشش بند 5 پیمان ناتو قرار می گیرد یا نه.

بند 5 پیمان ناتو می گوید، حمله به یک عضو به معنای حمله به همه کشورهای ناتو است.

دبیر کل ناتو افزود: ما به طور کامل متمرکز بر این مساله شده ایم که چگونه می توانیم در دستیابی به یک راهکار مسالمت آمیز برای منازعه کره شمالی، مشارکت داشته باشیم.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا نیز به بی بی سی گفته است که باید به هر قیمتی مانع از وقوع درگیری نظامی شویم.

کره شمالی به تازگی ششمین آزمایش اتمی خود را انجام داده که بزرگترین آزمایش هسته ای از سال 2006 میلادی تاکنون به شمار می رود.

حمایت ژاپن از پیشنهاد آمریکا برای تحریم نفتی کره شمالی

وزیر دفاع ژاپن امروز یکشنبه از طرح پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی حمایت کرده است.

ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن خواستار اعمال تحریم های شدیدتر از جمله ممنوعیت فروش نفت به کره شمالی شد و گفت: برنامه هسته ای پیونگ یانگ جدی ترین تهدید از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می رود.

وی در ادامه هشدار داد: پیشرفت های موشکی کره شمالی، موجب پیچیده شدن توانایی ژاپن برای رهگیری این موشک ها شده است.

وزیر دفاع ژاپن گفت: اگر عرضه نفت مورد نیاز کره شمالی که بیشتر آن از طریق چین تامین می شود، از طریق جامعه بین المللی محدود شود، این برای کره شمالی سخت خواهد بود تا برنامه های موشکی اش را دنبال کند.

آمریکا روز جمعه به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است که خواستار برگزاری نشستی در روز دوشنبه است تا درباره پیش نویس قطعنامه تحریم های بیشتر علیه کره شمالی به خاطر آزمایش های هسته ای و موشکی این کشور، رای گیری انجام شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به تازگی در اظهاراتی مخالفت مسکو را با اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی اعلام کرده است.

آمریکا از شورای امنیت خواسته است تا تحریم نفتی را علیه کره شمالی اعمال کند، صادرات منسوجات این کشور را ممنوع کرده و مانع از استخدام نیروی کار کره شمالی در کشورهای خارجی شود. در متن پیش نویس قطعنامه جدید، آمریکا خواستار توقیف اموال و دارایی های رهبر کره شمالی و ممنوعیت سفر علیه وی شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید