کشور فارسی زبان تاجیکستان و پشت سرگذاشتن 26 سال استقلال

کدخبر: ۱۸۲۶۴۰
امروزه همه تاجیک ها و حتی ما ایرانیان خرسندیم که تاجیکستان کشور فارسی زبان وارد بیست و ششمین سال استقلال خود شده و توانسته است در این مدت استقلال خود را همچون گوهر چشم پاس بدارد.

ایرنا-تاجیکستان در 18 شهریور سال 1370 ( 9 سپتامبر 1991) با فروپاشی شوروی، مستقل شد و به همین مناسب این روزها به مناسبت سالگرد استقلال از سیطره شوروی سابق، جشن های ویژه ای در این کشور برگزار شده است. حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در پیامی برای امامعلی رحمان با تبریک فرا رسیدن بیست و ششمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان تصریح کرد: پیوندهای دیرینه و ناگسستنی فرهنگی - تمدنی بین دو ملت، پشتوانه بی بدیل و پایان ناپذیری است که روابط فیمابین بر پایه آن ایجاد و استقرار یافته است.

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به همین مناسبت شامگاه روز شنبه در مراسم ویژه جشن بیست و ششمین سالگرد استقلال این کشور گفت، که تاجیکستان با توجه به وضع منطقه و موقعیت راهبردی اش در چهار سوی برخورد منافع قدرتها قرار گرفته است.

او گفت، «بسیار مهم است، که هر فرد ساکن این کشور قیمت و ارزش آزادی و صاحب‌اختیاری و دولت ملی را عمیقا درک نماید و از شرایطی که تاریخ برای ما فراهم آورده است، پرثمر استفاده کند.»

رئیس جمهوری تاجیکستان در شب تجلیل از جشن استقلال به پیشرفتهای کشور در 26 سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: در این مدت با وجود مشکلات و موانع زیاد مردم «برای حفظ و نگهداری دولت نوین تاجیکان، پیشرفت و آبادی سرزمین مقدس اجدادی و احیا نمودن و گرامی داشتن ارزش و سنتهای ملی مشارکت بی سابقه ای از خود به جای گذاشته اند .

26 سال پیش روز نهم سپتامبر 1991 ( 18 شهریور 137 شمسی ) در نشست فوق العاده شورای عالی جمهوری سوسیالیستی تاجیکستان اعلامیه استقلال تصویب شد . تاجیکستان پس از هشت ماه اعلام استقلال به گرداب جنگ داخلی فرو رفت، که پنج سال ادامه‌ پیدا کرد. در این جنگ، که تا سال 1997، زمان امضای توافقنامه صلح، طول کشید 150 هزار ساکن تاجیکستان کشته و نزدیک به یک میلیون نفر بی خانمان شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید