واکنش ها به قطعنامه سازمان ملل علیه کره شمالی

کدخبر: ۱۸۲۹۴۰
در شرایطی که کره شمالی نسبت به اقدامات تلافی جویانه در قبال تحریم های سرسختانه سازمان ملل هشدار داده بود متحدان آمریکا در منطقه از این قطعنامه استقبال کردند.

به گزارش ایرنا کره شمالی قبل از این تهدید کرده بود که در صورت تشدید تحریم ها بخصوص تحریم هایی که باعث ممانعت از ارسال سوخت به این کشور شود دست به اقداماتی خواهد زد که باعث پشیمانی آمریکا خواهد شد، با این وصف قطعنامه شورای امنیت سازمان روز گذشته برای هدف قرار دادن بخش سوخت و نفت و نساجی کره شمالی به تصویب رسید.

کره جنوبی و ژاپن با انتشار بیانیه هایی از این قطعنامه و استفاده از ابزار تحریم برای توقف برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی استقبال کردند.

هر دو کشور تاکید دارندکه این نشان می دهد جامعه بین المللی به دنبال عاری سازی منطقه از تسلیحات هسته ای است.

در چین وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه ای تاکید کرده است که وظیفه اصلی شورای امنیت تحقق هدف عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای است.

این کشور افزوده است که نباید این هدف را کنار گذاشت و همزمان باید برای حل و فصل صلح آمیز مساله با ابزار گفت و گو و رایزنی تلاش کرد.

کره جنوبی اعلام کرده است که اگر کره شمالی به تحرکات خطرناک ادامه دهد با مشکلات و چالش های دیپلماتیک و اقتصادی و سیاسی بیشتری روبرو خواهد شد.

قطعنامه 2375 که روز دوشنبه به تصویب رسید در واقع واردات سالانه چهار میلیون بشکه نفت خام و دو میلیون بشکه سوخت به کره شمالی را هدف قرار داده است.

کره جنوبی، ژاپن و آمریکا به دنبال تحریم های بیشتر هشدار داده اند که تحرکات دیگر کره شمالی انزوای بیشتر این کشور را به دنبال خواهد داشت.

کره شمالی به آمریکا هشدار داده بود که بخاطر پیشبرد برنامه تحریم در شورای امنیت سازمان ملل با دردسر سنگین و آلام زیادی مواجه خواهد شد.

وزارت خارجه کره قبل از تصویب قطعنامه در بیانیه ای تاکید کرده بود که در صورت اعمال تحریم های بیشتر دردها و رنج هایی را آمریکا متحمل خواهد شد که تا قبل از این ، آن را تجربه نکرده است.

با توجه به رایزنی های قبل از صدور قطعنامه میان روسای جمهوری کره جنوبی، فرانسه، آمریکا و نخست وزیران ژاپن و استرالیا و همچنین گفت و گوهای چین با آمریکا، فرانسه و آلمان پیش بینی می شد قطعنامه جدید به تصویب برسد.

به گزارش ایرنا شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه (به وقت ایالات متحده) به اتفاق آرا قطعنامه 2375 را علیه کره شمالی تصویب کرد که بر اساس آن حدود 75 درصد از واردات گاز و 55 درصد از واردات بنزین به کره شمالی قطع می شود.

علاوه بر این هیچ گونه منسوجاتی هم از کره شمالی صادر نخواهد شد که به تنهایی 800 میلیون دلار به اقتصاد کره شمالی ضربه می زند.

در شرایط کنونی حدود 90 درصد از کل صادرات کره شمالی تحت این ممنوعیت ها قرار گرفته است.

علاوه بر این، از کار آن دسته از کارگران کره شمالی که حاصل درآمدهای خود را به کشورشان می فرستند در سایر کشورها جلوگیری می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید