مطالبه جهان اسلام از جامعه جهانی: اقدام عملی برای توقف نسل کشی مسلمانان روهینگیا

کدخبر: ۱۸۲۹۴۲
دور جدید فاجعه نسل کشی اقلیت مسلمان های روهینگیا در میانمار که از سال 2012 به طور دوره ای و مستمر ادامه داشته است با واکنش گسترده جهان اسلام روبه رو شد، به گونه ای که اکثر این کشورها جداگانه و یا از طریق سازمان کنفرانس اسلامی خواستار توقف فوری اقدامات جنایتکارانه نظامیان میانمار علیه روهینگیایی ها و ارائه راهکار عملی و ماندگار برای احقاق حق شهروندی این اقلیت قومی شدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تازه ترین دور اعمال خشونت ها و اقدامات غیر انسانی علیه اقلیت روهینگیایی از سوم شهریور با حمله شبه نظامیان مدافع این اقلیت کلید خورد، اما نظامیان میانمار و شبه نظامیان افراط گرای بودایی جنایاتی را رقم زدند که در تاریخ ماندگار خواهد بود.

در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دستکم 400 تن کشته شدند و بر اساس سازمان ملل تاکنون بیش از 300 هزار روهینگیایی به بنگلادش گریختند.

روهینگیایی‌ ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که میانمار آن ها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.

** درخواست سازمان همکاری اسلامی

دکتر 'یوسف العطیمین' دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پس از آغاز بحران جدید در میانمار با ارسال نامه ای به اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواستار اقدام فوری جامعه بین الملل برای توقف نسل کشی در میانمار شد.

وی در این نامه از آنها خواست تمهیدات لازم را برای کاهش رنج مردم روهینگیا میانمار به کار گیرند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نامه های جداگانه به 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ' زید رعد الحسین' مسئول کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر و' فیلیپو گرانی' کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواستار اتخاذ گام های مصمم برای پایان دادن به بحران جاری ایالت راخین میانمار شد.

وی همچنین خواستار دخالت فوری این نهادهای بین المللی برای نجات جان مردم روهینگیا شد. العطیمین ضمن اینکه از دولت میانمار خواست هرچه سریع تر به چرخه کشتار، خشونت ها و اقدامات غیر انسانی علیه مردم روهینگیا پایان دهد، تاکیدکرد: دولت میانمار باید به دنبال یک راه حل ماندگار برای پاسخ به وضعیت حقوقی مردم روهینگیا باشد.

العطیمین از آمادگی سازمان همکاری اسلامی برای ارائه کمک های انسان دوستانه به آوارگان میانماری نیز خبر داد.

سازمان کنفرانس اسلامی از سال 2014 تاکنون در بیانیه های مختلفی هشدار داده بود اگر دولت میانمار به سیاست تخریب خانه ها، کشتار و آواره کردن روستائیان و مردم بیگناه روهینگیا ادامه دهد و عدالت را در مورد این مردم در نظر نگیرد و آنها را تحقیر کند، این موضوع منجر به ایجاد بستری برای ورود عوامل افراطی خواهد شد.

بسیاری از اعضای این سازمان همچنین کشتارهای اخیر علیه مسلمان های روهینگیایی را اقداماتی 'وحشیانه و سیستماتیک' خوانده و آن را نقض جدی قوانین بین‌المللی دانسته و خواستار توقف سریع این اقدامات و رسیدگی حقوقی مجامع بین المللی در این زمینه شدند.

سران کشورهای اسلامی در حاشیه اجلاس این سازمان در حوزه علوم و تکنولوژی در شهر آستانه قزاقستان، تجاوز به حقوق مسلمانان روهینگیا را مورد توجه قرار دادند و از دولت میانمار خواستند تمامی تدابیر لازم برای توقف اقدامات تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان روهینگیایی را در پیش گیرد.

**کشورهای اسلامی

بیساری از کشورهای اسلامی در موضع گیری همسو ضمن اینکه خواستار توقف کشتارها شدند، دولت میانمار را نسبت به سکوت در قبال کشتار مردم این کشور مقصر دانستند.

این موضوع درکشورهایی مانند مالزی، اندونزی، بنگلادش و پاکستان که بخشی از مهاجران روهینگیایی در این کشورها حضور دارند به صورت شدیدتری مورد پیگیری قرار گرفت.

وزارت امورخارجه مالزی سفیر میانمار در این کشور را فراخواند. رنتو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی نیز ضمن گفت وگو با 'آنگ سان سوچی' خواستار توقف کشتارها شد. مرسودی با سفر به بنگلادش با همتای بنگلادشی خود در داکا دیدار و در مورد راهکارهای رفع این بحران گفت وگو کرد.

اندونزی همچنین به عنوان یکی از اعضای کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آ.سه.آن' نسبت به این مساله موضع گرفت.

در همبستگی با مردم مسلمان میانمار علاوه بر مردم کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا، بسیاری از گروه های مردمی در دیگر کشورهای مسلمان و غیر مسلمان با برگزاری تظاهرات گسترده اعتراض خود را نسبت به کشتار روهینگیایی ها نشان دادند.

بنگلادش نیز به عنوان نخستین کشور مقصد پناهجویان میانماری پس از حملات مکرر ارتش میانمار و کشتار و سوزاندن افراد ،خانه ها و روستاهای آنها شدیدترین مواضع را نسبت به این اقدامات غیرانسانی داشت.

داکار با ورود بیش از 300 هزار پناهنده به بنگلادش در دو هفته اخیر تاکنون بیش از 700 هزار روهینگیایی ها را در حاشیه مرزهای خود جای داده است.

'عبدالحسن محمود علی' وزیر خارجه بنگلادش، میانمار را به ارتکاب نسل‌کشی متهم کرد. او گفت که رهبران میانمار به دروغ روهینگیایی‌ها را «مهاجران غیرقانونی بنگالی» می‌خوانند و شبه‌نظامیان را «تروریست‌های بنگالی» توصیف می‌کنند.

*ایران

در ایران نیز رئیس جمهوری ووزیر امورخارجه و بسیاری از مسئولان ونهادهای مختلف در مورد بحران روهینگیا مواضع قاطعانه ای داشتند.

دکترحسن روحانی رئیس جمهوری در یک موضع گیری ضمن محکوم کردن 'کشتار مسلمانان' در میانمار، از دولت این کشورخواست تا جلوی 'جنایات وحشیانه' علیه روهینگیایی ها را بگیرد. وی همچنین از سازمان ملل نیز خواست 'وظیفه و مسئولیت خود' را در این زمینه انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه تفاوتی بین مردم میانمار و سایر مسلمانان جهان وجود ندارد، اظهار داشت: ما به عنوان یک کشور مسلمان و انقلابی در برابر مظلومین عالم حتی اگر مسلمان هم نباشند، احساس وظیفه و کمک‌رسانی می‌کنیم و دولت میانمار را دعوت می‌کنیم، جلوی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان را بگیرد و از کشورهای همسایه و مسلمان می‌خواهیم که در این زمینه به مردم آواره میانمار کمک کنند و از سازمان ملل نیز می‌خواهیم که وظیفه و مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد و در دنیای اسلام نیز بایستی از لحاظ سیاسی و انسانی به مردم میانمار کمک کنند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران و مشخصاً هلال احمر آماده است تا در زمینه اسکان و رسیدگی به مردم آسیب‌دیده کمک‌های لازم را مبذول دارد.

رییس جمهور توسل به نسل‌کشی در دنیای امروز را غیرقابل قبول دانست و گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم آپارتاید، با کشتار مردم فلسطین به دنبال پاک‌سازی نژادی است و زمانی در بوسنی و هرزگوین نیز این شیوه جریان داشت، امروز همه باید علیه اینگونه اقدامات و نسل، کشی‌ها، مواضعی یکسان و قاطعی اتخاذ کنیم تا بتوانیم به مظلومین جهان و مردم میانمار کمک کنیم.

دکتر روحانی همچنین در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(با موضوع علم و فناوری) در آستانه در مورد بحران میانمار و ضرورت کمک به وضعیت مردم روهینگیا با همتایان خود رایزنی کرد.

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه نیز در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانمار، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد شد.

وی دی ماه 1395 نیز با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت فزآینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرده بود و از 'آنتونیو گوترش' خواسته بود فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام های اساسی برای پایان دادن به نگرانی های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در یادداشتی توئیتری خواستار اقدامات فوری جامعه بین الملل برای جلوگیری از نسل کشی مسلمانان روهینگیا شد و تاکید کرد: باید پیش از آنکه بسیار دیر شود، وارد عمل شویم.هیچ توجیهی برای آنکه جامعه بین‌الملل اجازه دهد نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در برابر دیدگان ما ادامه یابد، وجود ندارد.

ظریف همچنین درادامه رایزنی های دیپلماتیک در این زمینه در تماس با همتایان خود در کشورهای اسلامی خواستار 'اقدام عملی' این کشورها برای پایان دادن به خشونت علیه مسلمانان میانمار شد.

** جامعه جهانی مسئول کشتار روهینگیایی ها

اعتراض کشورهای مسلمان نسبت به کشتارمسلمانان در ایالت راخین میانمار در حالی صورت می گیرد که 'زید رعد الحسین' مسئول حقوق بشر سازمان ملل نیز خشونت و بی عدالتی را که اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار تجربه می کند، «نمونه بارز پاکسازی قومی» دانست.

علاوه براین صندوق کودکان سازمان ملل نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 80 درصد از مهاجرانی که به بنگلادش وارد شده اند ، زنان و کودکان هستند.

'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل نیز دربیانیه ای نسبت به امنیت و سلامت مردم روهینگیا درمیانمار ابراز نگرانی کرد.

براساس گزارش ها هنوز فرار مسلمانان روهینگیا از خشونت ها و حرکت آنها به سمت بنگلادش ادامه دارد و دولت میانمار نه تنها جلوی ورود بازرسان سازمان ملل بلکه انتقال هرنوع کمک انسان دوستانه به منطقه را گرفته است.

علاوه براین کشورهای جهان اسلام که بیشترین جمعیت دنیا را در سازمان ملل به خود اختصاص می دهند انتظار دارند این سازمان اقدام عملی برای توقف این خشونت ها و نسل کشی را در دستور کار خود قرار دهد و زمینه های احقاق حقوق مردم روهینگیا برای دریافت حق شهروندی به عنوان راهکاری دائمی را جامعه عمل پوشاند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید