پیامدهای پاس گل ناتو به طالبان

کدخبر: ۱۸۳۰۹۲
در حالی که گروه طالبان به عنوان عمده ترین گروه مسلح مخالف دولت وحدت ملی افغانستان می رفت تا به علت ریزش نیرو و تضعیف جایگاه اجتماعی تن به راهکارهای مردم سالارانه بدهد، برگه های تبلیغی ناتو به فرماندهی آمریکا به کمکش آمد.

کابل - ایرنا - ناتو در استان پروان که همجوار با کابل است هفته گذشته اقدام به پخش برگه هایی تبلیغی کرد که در تصویر آن یک سگ در حال گریختن از مقابل یک شیر بود و این سگ منقش به پرچم طالبان بود.

از آنجا که پرچم گروه تروریستی طالبان حاوی اسماء متبرکه است ؛ این تصویر احساسات دینی مردم مسلمان منطقه را به خاطر بی مبالاتی مبلغان برانگیخت و موجی از اعتراض به هتاکی به شعائر اسلامی را در این کشور ایجاد کرد.

با پایان یافتن تعصیلات 45 روزه مجلس افغانستان و در نخستین جلسه روز دوشنبه 21 شهریور ماه جاری ؛ اعتراض ها به این هتاکی با چاشنی نارضایتی نسبت به ناامنی روند تازه ای به خود گرفت .

الله گل مجاهد نماینده مردم کابل و عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در اولین جلسه مجلس گفت که در صورت ادامه توهین به مقدسات دینی، سلاح به دست خواهیم گرفت و به گفته وی، در چنین شرایطی جنگ طالبان با نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز جایز است.

مجاهد که حزبش به تازگی با دولت افغانستان توافقنامه صلح را به امضاء رسانده، همچنین افزوده است که در مدت 16 سال حضور آمریکایی ها در افغانستان هر روز شاهد توهین به مقدسات دینی هستیم.

وی تصریح کرده است «من فکر می کنم به این شکل آنها آمده اند تا گروه طالبان را تقویت کنند و به تداوم جنگ این گروه مشروعیت بدهند.»

دیدگاه امان الله مجاهد روز گذشته درتظاهرات شهروندان کابل که در قره باغ و در اعتراض به اهانت نیروهای ناتو برگزار شده بود، مصداق عینی یافت و صدها تن از شهروندان پایتخت در اعتراض به اهانت نظامیان آمریکائی به شعائر اسلامی دست به تظاهرات زدند.

در این تظاهرات علاوه بر پرچم افغانستان ؛ پرچم گروه طالبان نیز توسط معدودی از شرکت کنندگان حمل شد.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس افغانستان امروز (چهارشنبه) نیز این موضوع را از همین زاویه مورد انتقاد قرار داد و گفت که آمریکایی ها فرصت سربازگیری برای طالبان فراهم کرده اند.

روزنامه «اطلاعات روز» نیز در شماره چهارشنبه 23 شهریور ماه خود با انتشار گزارشی زیر عنوان « طالبان؛ الله گل مجاهد و برگه های تبلیغاتی ناتو» به سوء استفاده گروه طالبان از فضای اعتراضی ایجاد شده و موضع گیری نامناسب برخی از نمایندگان مجلس پرداخته است .

در این مطلب آمده است پخش برگه های تبلیغاتی ناتو که حاوی توهین به اعتقادات مسلمانان بود به صورت نسنجیده ای به نفع طالبان تمام شد.

این مطلب در ادامه به عذرخواهی ناتو بابت بروز این اشتباه تبلیغی و قول رسیدگی به آن اشاره کرده، اما افزوده است که طالبان با صدایی متفاوت در حال اعتراض و دامن زدن به این موضوع برای سوء استفاده از دغدغه های دینی مردم هستند.

این روزنامه در پاسخ به این سوال که «چرا طالبان توانسته است از اشتباه تبلیغی ناتو تا این اندازه بهره برداری کند؟»، آورده است که طالبان با دو نماد «اعضای متشکل از طلاب علوم دینی» و « تکیه بر اعتقادات دینی» توانست دامنه نفوذ خود را در افغانستان توسعه دهد و 90 درصد کشور را تحت سلطه خود درآورد.

این روزنامه با اشاره به حمل پرچم طالبان در تظاهرات اعتراض آمیز روز گذشته شهروندان قره باغ می افزاید در خوشبینانه ترین حالت مفهوم این حرکت آن است که کسی توان مقابله با نمایه های توجیه کننده قدرت طالبان را در این کشور ندارد.

روزنامه اطلاعات روز مطلب خود را این گونه به پایان برده است که ناتو با خطایی که انجام داد و برگه هایی تبلیغی به نفع طالبان پخش کرد، اکنون برخی از اعضای مجلس هم به عمد یا ندانسته در حال تکمیل این طرح هستند و کار را یکسره به نفع طالبان تمام خواهند کرد.

بعد از اعلام راهبرد جدید نظامی آمریکا در افغانستان که در آن افزایش نیروهای آمریکایی به بهانه تامین امنیت و جلوگیری از ایجاد خلاء قدرت پیش بینی شده و بر افزایش نقش هندوستان و انزوای پاکستان تاکید شده، مولفه های ناظر بر ثبات و امنیت در افغانستان پیچیده تر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید