در هر 3 ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود

کدخبر: ۱۸۳۲۶۴
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به این که در هر سه ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر(دمانس) مبتلا می شود، گفت: یک سال تشخیص زودتر پنج سال معلولیت ناشی از آلزایمر را کاهش می دهد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از انجمن آلزایمر ایران، معصومه صالحی در آستانه برگزاری روز جهانی آلزایمر در روز 30 شهریورماه، با بیان این که در سه دهه آینده 25 درصد جامعه ایران سالمند خواهند بود، افزود: باید این بیماری را جدی گرفت؛ مساله آموزش باید در کشور نهادینه شود زیرا با گسترش آموزش در سطح کشور می توانیم میزان ابتلا به این بیماری را کاهش داده و آن را کنترل کنیم.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: به دلیل شرم از ابراز بیماری که در جامعه وجود دارد، افراد مبتلا به مراکز تشخیصی ارجاع داده نمی شوند؛ در نتیجه این افراد با اعضای خانواده دچار چالش شده و به دلیل اختلال عملکردی از سوی آنان مورد بی مهری قرار می گیرند.

صالحی تأکید کرد: با توجه به کمبود مراقبان در حال حاضر و سه برابر شدن تعداد افراد مبتلا در آینده، نیاز به افزایش آگاهی و برنامه ریزی دقیق و جامع برای این افراد وجود دارد.

وی گفت: همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تصویب سند ملی آلزایمر قدمی بزرگ در مورد معرفی بیماری آلزایمر به نسل حاضر و نسل آینده است و به این ترتیب می توان شاهد موفقیت در عرصه درمان، مراقبت مناسب و توانبخشی لازم و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا و مراقبان آنان بود وکاهش ابتلا و صرفه جویی اقتصادی را پی ریزی کرد.

صالحی با اشاره به اینکه یک سال تشخیص زودتر پنج سال معلولیت ناشی از آلزایمر را کاهش می دهد، گفت: هر فراموشی نشانه آلزایمر نیست و 60 درصد دمانس ها آلزایمر و غیرقابل برگشت است.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه تخمین زده شده در کشور 700 هزار نفر مبتلا به آلزایمر هستند، ادامه داد: در این بیماری به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی داخل مغز، سلول های مغز تخریب می شود و از نشانه های این بیماری اختلال در حافظه کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه اکنون در جهان 50 میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: 40 درصد دمانس ها قابل برگشت بوده و می تواند ناشی از کم کاری تیروئید، تومور مغزی، مصرف برخی داروها، افسردگی، استرس و عفونت باشد که با درمان این بیماری ها دمانس نیز برطرف می شود.

انجمن آلزایمر ایران، تشکل غیردولتی آموزشی، درمانی، مراقبتی و توانبخشی ویژه افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر در کشور است که با هدف ارتقای کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و خانواده های آنان تاسیس و به ثبت رسیده است.

به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، این انجمن توانسته است با ایجاد ارتباط و فراهم کردن زمینه همکاری با سازمان های مختلف و با بهره گیری از اعتماد و حمایت های مردم و تلاش های اعضای داوطلب، خدمات شایسته ای را به افراد مبتلا و خانواده های آنان ارائه دهد و تاکنون بیش از چهار هزار فرد مبتلا را تحت حمایت قرار داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید