ترامپ، بحران امسال مجمع‌عمومی سازمان‌ملل

کدخبر: ۱۸۳۵۵۵
مجمع عمومی سازمان ملل در جریان نشست های سالانه خود همواره با بحران هایی روبرو بوده است اما ناظران بر این باورند جدی ترین بحران هفتاد و دومین گردهمایی رهبران جهان در سالجاری دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خواهد بود.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری تحلیلی 'ووکس' آمریکا که دیدگاههای لیبرال نسبت به مسایل سیاسی دارد روز دوشنبه نوشت: مساله اصلی که ذهن رهبران جهان حاضر در نشست امسال را به خود مشغول کرده نحوه برخورد و سخنان یکی از کسانی است که اتفاقا یکی از خودشان است یعنی ترامپ.

این پایگاه خبری افزود:

تصمیمات ترامپ درباره نحوه اصلاح ساختار سازمان ملل و همچنین کاهش حمایت های مالی آمریکا به این نهاد بین المللی که وی آن را 'محلی برای دورهم جمع شدن، اختلاط کردن و خوش گذرانی' توصیف کرده است تاثیرات زیادی بر کشورهایی خواهد گذاشت که رهبران شان قراراست در مجمع به سخنرانی ترامپ گوش دهند.

آنها نگرانند ببینند آیا ترامپ مانند روسای جمهور قبلی آمریکا سنجیده و حساب شده سخن خواهد گفت یا بر سر سازمان ملل خواهد زد، کشورهای دیگر را تهدید خواهد کرد و اقداماتی را پیشنهاد خواهد کرد که نشان دهنده عزم آمریکا برای تکروی در جهان است.

ترامپ امسال تعداد افراد و مقام هیات آمریکا در نشست مجمع را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داده است که نشان دهنده بی اعتنایی وی به مجمع و تصمیمات دیگر رهبران جهان است. اما وی نمی داند که اگر بخواهد به خیال خود سازمان ملل را با بی اعتنایی آمریکا تنبیه کند کشورهای دیگری مانند چین رهبری این سازمان را به عهده خواهند گرفت.

علاوه بر آن، برخلاف رویه همیشگی روسای جمهور آمریکا ترامپ تصمیم گرفته است در زمین گلف اختصاصی خود در نیوجرسی اقامت کرده و به جای سازمان ملل در آنجا با تعداد معدودی از رهبران کشورهای دیگر ملاقات کند. در حالیکه رسم روسای جمهوری آمریکا تاکنون آن بوده است که در هتلی نزدیک مقر سازمان ملل اقامت کنند تا بتوانند بیشترین تعامل را با بیشترین تعداد رهبران جهان داشته باشند.

ناظران معتقدند ترامپ می خواهد با این تصمیم خود این پیام را به دنیا بدهد که قصد دارد همه کار را به شیوه خود انجام دهد و دیگران باید با او همراه شوند.

اما نکته مهمتر در این مورد، نفع مالی است که ترامپ از این تصمیم خود خواهد برد چرا که رهبرانی که می خواهند با او دیدار کنند باید در هتل های واقع در زمین گلف او اقامت کنند و انعکاس دیدارها در مطبوعات هم در واقع حجم عظیمی از تبلیغات برای املاک ترامپ خواهد بود.

دولت آمریکا به طور سنتی هیاتی بزرگ نزدیک به هزار نفر را به مجمع عمومی اعزام می کند اما ترامپ چندین صد نفر را حذف کرده و شان و اندازه هیات را بسیار کوچک تر کرده است. هدف وی آن است به سازمان ملل بفهماند که آمریکا تنها با نوک انگشتان و نه تمام پای خود به این نشست خواهد آمد.

همه این انتظار را دارند که سخنرانی ترامپ و لحن گفتار اوآتشی در نشست برپا کند و متعجب نخواهند شد اگر شعله های سخنان دامن بسیاری را بگیرد.

تنها چیزی که ممکن است باعث تعجب همگان شود این خواهد بود که ترامپ معقولانه صحبت کند و مانند یک رییس جمهور رفتار کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید