آخرین حجاج ایرانی 4 مهر باز می گردند

کدخبر: ۱۸۳۶۶۱
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال حج عزتمند و توام با آرامش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید محمدی در نشست خبری روز سه شنبه با بیان این مطلب که امسال حج عزتمند توأم با امنیت، احترام و آرامش برگزار شد، اظهارداشت: این توفیق با عنایت حق همراه شد و حجی بود که مورد انتظار مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دولت و مردم عزیز بود.

وی با اشاره به فضای سنگینی که پیش از برگزاری مراسم حج وجود داشت، گفت: این فضای سنگین هم از سوی برخی مسئولان و هم در برخی شبکه های مجازی وجود داشت و متاسفانه در برخی از شبکه ها نگاه منفی به کلیات مراسم حج شده بود.

۷۵ درصد حجاج توسط هواپیماهای جمهوری اسلامی عازم مکه شدند

محمدی افزود: البته مشکلات دیگری هم داشتیم، اینکه روابطمان با عربستان به حداقل رسیده بود و ما پس از توافق با همتایان عربستانی ۴ ماه از مسائل اجرایی فاصله داشتیم، لذا بسیاری از زیرساختها را از دست داده بودیم و نیاز به تلاش مضاعف بود.

وی با اشاره به برخی از این مشکلات گفت: به عنوان مثال در عربستان همه هتلها به اجاره رفته بود، این در حالی است که در حج امسال با افزایش ۲۰ درصدی زائران همه کشورها و افزایش ۳۵ درصدی زائران خودمان روبرو بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ما در روزهایی که نیاز به پرواز داشتیم، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پرواز خود را کنسل کرده بودند، به طوری که حتی دو شرکت عربستانی که ما با آنها قرارداد داشتیم نیز پروازشان را کنسل کردند.

وی ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته پرواز حجاج را با ظرفیتهایی موجود در کشور انجام دادیم، به طوری که ۷۵ درصد حجاج توسط هواپیماهای جمهوری اسلامی عازم مکه شدند.

تمامی برنامه ها و مراسم مانیتور و رصد می شد

محمدی با بیان اینکه یک ساختار منسجم برای ایام تشریق دیدیم، گفت: در این ایام دومیلیون و ۴۰۰ هزار نفر در یک نقطه جمع می شوند که اداره این جمعیت پیچیدگی های بسیاری دارد، اما با پیگیری ها و مدیریت صورت گرفته به خوبی این ایام را سپری کردیم.

وی با اشاره به هماهنگی و همدلی بین بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مراکز پزشکی و دیگر نهادها گفت: هماهنگی میان نهادهای مختلف عامل اصلی برنامه ریزی بسیار منسجم و دقیق ما بود.

محمدی ادامه داد: برنامه زمانبندی برای عزیمت به جمرات و هماهنگی مسئولان حج عربستان برگزار شد و خوشبختانه در این زمینه مشکلی نداشتیم.

وی تاکید کرد: همه برنامه ها و فعالیتهای حجاج مانیتور و رصد می شد.

محمدی به مچ‌بند راهنمای زائر اشاره کرد و گفت: پیش از حج امسال حرف ها و نقل های بسیاری درباره مچ‌بندها مطرح شده بود، اما این مچ‌بند اثر روانی بسیار خوبی برای حجاج داشت و از این طریق تعداد راهنماها عملا چندبرابر شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بحث امنیت غذایی که امسال مانند سالهای پیش اهمیت ویژه ای داشت، گفت: سه آشپزخانه مرکزی غذای ۸۶ هزار زائر را آماده و در ۹۳ هتل توزیع می کردند و امنیت غذا از لحظه ورود اقلام غذایی تا توزیع کنترل می شد.

۱۵ هزار زائر اهل سنت داشتیم

وی با اشاره به بحث بیمه تکمیلی نیز گفت: ما در این زمینه نیز ورود مناسبی داشتیم و بیمه برای فوتی های حاصل از حادثه طراحی شده بود که الحمدلله اتفاق خاصی در حج امسال نیفتاد.

محمدی ادامه داد: ما امسال ۱۵ هزار زائر اهل سنت نیز داشتیم، لذا ساز و کار ویژه ای به ویژه در منا برای آنها دیدیم.

وی افزود: همه نیروهای ما برای این افراد در منا مستقر شدند و این ۱۵ هزار زائر با سرویس های مناسب به عرفات منتقل شدند.

۷۰ درصد زائران بالای ۵۰ سال بودند

محمدی در ادامه گفت: امسال برای حضور پزشک در منا و عرفات مجوزهای لازم را داشتیم، ضمن اینکه بحث آموزش و توجیه حجاج نسبت به گرمازدگی هم در ایران و هم در موسم حج توسط سازمان پزشکی به خوبی صورت گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به میانگین سنی زائران گفت: در مراسم امسال ۸۱ هزار زائر داشتیم و بقیه افراد جزو عوامل اجرایی بودند، در میان زائران تقریبا ۵۰ درصد مرد و ۵۰ درصد زن حضور داشتند.

وی ادامه داد: به لحاظ سنی زائران زیر ۳۰ سال ۱.۳ درصد، بین ۳۰ تا ۵۰ سال ۲۸ درصد و از ۵۰ تا ۱۰۰ سال ۷۰ درصد حضور داشتند.

محمدی تاکید کرد: افراد بالای ۵۰ سال به دلیل سختی های حج به ویژه در ایام تشریق با مشکلاتی همراه بودند که حمایت های لازم از آنها صورت گرفت.

وی افزود: بازگشت حجاج ایرانی از ۱۴ شهریور آغاز شده که تاکنون ۶۵ هزار نفر به ایران بازگشته اند. آخرین زائران ما نهایتا تا ۴ مهر به تهران بازمی گردند و در حال حاضر ۲۱ هزار زائر در سرزمین وحی هستند که ۱۳ هزار نفر در مدینه و ۸ هزار نفر در مکه هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید