چگونه کَش های مخفی ویندوز را پاک کنیم؟

کدخبر: ۱۸۳۷۱۵
در صورتی که رایانه ویندوزی شما دارای یک هارد درایو با ظرفیت 100 گیگابایت باشد باید بدانید که همه این فضا در اختیار شما نیست. به عبارت دیگر باید بگوییم که در پشت صحنه بخش کوچکی از این فضای ذخیره سازی به کش فایل های مختلف اختصاص می یابد.
چگونه کَش های مخفی ویندوز را پاک کنیم؟

کش ها از دید علوم رایانه فایل های غیر دائمی هستند که ممکن است در آینده برای پیشبرد فرآیندی خاص به آن ها نیاز باشد. بنابراین این فایل ها تا آن زمان پنهان می مانند. فایل های کش بعضاً به دلیل تقویت عملکرد سیستم بسیار مهم هستند، اما متأسفانه این فایل ها فضای ارزشمندی را اشغال می کنند.

بنابراین اگر در حال استفاده از درایوهای SSD هستید و یا در رابطه با فضای ذخیره سازی خود محدودیت دارید، این امر می تواند برای شما مشکل ساز شود. خبر خوب آن که کاربران برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی خود به راحتی و بدون هیچ دردسری می توانند حافظه پنهان کش را پاک نمایند.

1. Windows 10 Update Cacheبه منظور رفاه حال شما ویندوز تمام فایل های به روز رسانی ویندوز را در حافظه کش این بخش نگه می دارد. این امر برای به روز رسانی مجدد ویندوز قطعاً مفید است. اما در مقابل فایل های به روز رسانی ویندوز می توانند بخش قابل توجهی از فضای ذخیره سازی را اشغال کنند.

به عنوان مثال یکی از به روز رسانی های سرویس ویندوز 10 با آن که عالی بود اما 24 گیگابایت از حافظه ذخیره سازی ارزشمند شما را به خود اختصاص می داد و پس از به روز رسانی نیز ویندوز فایل های آن را به طور خودکار پاک نمی کرد تا این حجم آزاد و در اختیار کاربر قرار بگیرد.



پیش از پاک کردن حافظه کش این قسمت باید سرویس به روز رسانی ویندوز را غیر فعال کنیم تا مطمئن شویم هیچ آپدیتی در حال بارگیری نیست. برای انجام این کار منوی استارت را باز و برنامه Command Prompt را اجرا کنید. در نهایت دستور زیر را در محیط Command Prompt بنویسید:
net stop wuauserv
سپس فایل اکسپلورر را باز کرده و مسیر C:\Windows\SoftwareDistribution\Download را دنبال کنید. در داخل پوشه Download می توانید با خیال راحت همه چیز را پاک نمایید. پس از آن با نوشتن دستور زیر در محیط Command Prompt باید سیستم به روز رسانی ویندوز را مجدداً فعال کنید:
net start wuauserv
2. Windows Store Cacheیکی از بزرگترین تغییرات در تجربه کاربری ویندوز، معرفی فروشگاه ویندوز و اقدامات مایکروسافت به منظور تبدیل نرم افزارهای خود به اپلیکیشن هایی قابل ارائه در این فضا بود. با این حال فکر می کنیم فروشگاه ویندوز آن طور که باید و شاید به سمت موفقیت پیش نرفت به طوری که امروزه با برنامه های جعلی نیز در آن مواجه هستیم.

بخشی از حافظه نهان و یا همان کش ویندوز نیز به بخش فروشگاه مایکروسافت مربوط می شود. فایل های کش این بخش نه تنها فضای حافظه را اشغال می کنند بلکه می تواند به هنگام متوقف شدن دانلود ها و یا دیگر اتفاقات پیش آمده سبب بروز مشکل شوند. در این حالت پاک سازی کش می تواند مشکلات پیش آمده را مرتفع سازد.
بخشی از حافظه نهان و یا همان کش ویندوز نیز به بخش فروشگاه مایکروسافت مربوط می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید