یکشنبه سرنوشت‌ ساز برای مرکل

کدخبر: ۱۸۳۹۷۲
آلمانی‌ها در حالی فردا (یکشنبه) در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت می‌کنند که این انتخابات سرنوشت آنگلا مرکل و رسیدن او به صدراعظمی برای چهار سال دیگر را تعیین خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، حوزه‌های رای‌گیری آلمان فردا صبح باز و در ساعت ۶ عصر به وقت محلی بسته خواهند شد.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که برای نخستین بار در حدود شش دهه گذشته در این انتخابات حزب راست افراطی و ملی‌گرای آلمان در جایگاه سومین حزب وارد پارلمان خواهد شد.

این حزب موسوم به حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) در یک هفته منتهی به انتخابات جایگاه خود را بیش از پیش تقویت کرده و دو نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد نشان دادند که این حزب در انتخابات با کسب بین ۱۱ تا ۱۳ درصد آراء جایگاه سوم را به دست خواهد آورد.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده از جانب موسسه‌های "اینسا" و "انمید" ائتلاف CDU/CSU متعلق به آنگلا مرکل بین ۳۴ تا ۳۶ درصد و حزب SPD بین ۲۱ تا ۲۲ درصد رای کسب خواهد کرد.

همچنین حزب دی لینکه (حزب چپ) ۱۰ تا ۱۱ درصد و لیبرال دموکرات‌ها (حزب حامی تجارت موسوم دموکرات‌های آزاد) ۹ درصد و همچنین سبزها ۸ درصد آراء را کسب خواهند کرد.

یک نظر سنجی دیگر از جانب Stern-RTL نشان داده که حزب AfD سهم 11 درصدی از آرای انتخابات فردا خواهد داشت و ائتلاف CDU-CSU با 36 درصد پیشتاز خواهد بود و حزب SPD ،  22 درصد رای خواهد داشت.

در انتخابات فردا رای دهندگان می توانند از بین 42 حزب و 4828 کاندیدا انتخاب کنند اما تمرکز عمدتا بر 6 تا 7 حزب شناخته شده اصلی خواهد بود.

رهبران حزب راست افراطی AfD از اعضای این حزب خواسته‌اند با توجه به افزایش سوءظن نسبت به امکان دخل و تصرف در نتایج انتخابات به ضرر این حزب خودشان به عنوان ناظران انتخاباتی عمل کنند و بر فرایند رای‌گیری نظارت نزدیک داشته باشند.

حزب AfD تحت رهبری کاندیداهای ارشد انتخاباتی‌اش یعنی آلیس ویدل ۳۸ ساله یک مشاور مدیریتی که در روزهای اخیر بر همجنس باز بودنش تاکید کرده و آلکساندر گائولند ۷۶ ساله که یک ملی‌گرای افراطی آلمانی محسوب می‌شود در مدت اخیر توانسته‌اند محبوبیت خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

حزب AfD گفته است که مانیفست این حزب ممنوع کردن همه مساجد و مناره‌ها در آلمان، ممنوع کردن انتشار اذان از جانب مسلمانان و مجازات کسانی است که حجاب دارند.

همچنین این حزب خواهان تغییر نگرش نسبت به جرائم تاریخی آلمان در زمان جنگ جهانی دوم شده است.

اگر نظرسنجی‌ها درست از آب دربیاید حزب AfD بین ۶۰ تا ۸۵ کرسی پارلمانی را در انتخابات فردا به دست خواهد آورد و تبدیل به بزرگترین گروه اپوزیسیون پارلمانی در صورت توافق ائتلاف محافظه‌کار مرکل با حزب SPD برای تداوم ائتلاف دو طرف، خواهد شد.

در انتخابات آلمان احزاب اصلی هر یک به دنبال چه چیزی هستند؟

ائتلاف اتحاد دموکرات مسیحی (CDU) و اتحاد سوسیال مسیحی (CSU): این احزاب به اصطلاح خواهر مواضع سیاسی بسیار مشابهی دارند و هر دو حزب گرایش راست میانه‌رو داشته و سیاست‌ها به لحاظ اجتماعی محافظه‌کارانه خواهد بود. هر دو حزب براساس اخلاقیات مسیحی شکل گرفته‌اند. حزب CDU عنوان کرد که حامی یک دموکراسی آزاد و مبتنی بر قانون اساسی، یک اقتصاد بازار سوسیال و اکولوژیکا، مشارکت آلمان در ارزش‌های غربی و جامعه دفاعی غربی و ایجاد اتحاد در کشور آلمان و همچنین در اروپا است.

حزب چپ میانه‌روی سوسیال دموکرات (SPD): این حزب تحت رهبری مارتین شولتز، رئیس سابق پارلمان اروپا اصلی ترین حزب چپ میانه‌روی آلمان است. این حزب در سال ۱۸۶۹ براساس اصول سوسیالیستی پایه‌گذاری شد و همچنان مدعی نمایندگی منافع طبقه کارگر است بنابراین سیاست‌هایش مبتنی بر وعده اصلاحات اجتماعی و برابری و عدالت اجتماعی بیشتر است. این حزب معمولاً از حمایت بیشتری در مناطق صنعتی آلمان برخوردار است اما اخیرا تا حدی از محبوبیتش را به دو حزب چپ و راست دیگر یعنی دی لینکه و AfD واگذار کرده است.

حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD): این حزب ضد مهاجرت و ضد یورو یک حزب نسبتاً جدید است که در سال ۲۰۱۳ تشکیل شد با وجود آنکه شکل‌گیری این حزب همزمان با دیگر احزاب پوپولیست ضد تشکیلاتی در قاره اروپا بود اما توانست تا حدی در کشور آلمان به ویژه نزد رای‌دهندگان راست افراطی جایگاه پیدا کند. این حزب منتقد اصلی سیاست‌های مهاجرتی آنگلا مرکل است که موجب ورود یک میلیون پناهجو به آلمان در سال ۲۰۱۵ شد، بوده و به دنبال محدود کردن مهاجرت و ترک یورو است.

حزب حامی تجارت دموکرات‌های آزاد (FDP): حزب FDP یک حزب حامی تجارت لیبرال است که به عنوان هم‌پیمان سنتی ائتلاف CDU/CSU متعلق به آنگلا مرکل مطرح بوده است. این حزب عمدتاً راست میانه‌رو بوده و حامی لیبرالیسم اقتصادی، ترویج خصوصی سازی و بازارهای آزاد است.

دیگر احزاب مطرح در انتخابات فردا شامل حزب دی لینکه (حزب چپ) – یک حزب سوسیال دموکرات پایه گذاری شده در سال ۲۰۰۷ و گروه موسوم به "ائتلاف ۹۰/سبزها" که حامی سیاست‌های حفاظت از محیط زیست و تمرکز بر پایداری اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی است، هستند.

آیا در انتخابات فردا نتیجه غافلگیر کننده‌ای به دست خواهد آمد؟

خیلی بعید است که در انتخابات فردا مرکل مجدداً به عنوان صدراعظم انتخاب نشود و همینطور بعید است که حزب او نیز بیشتر آراء را نیز به خود اختصاص ندهد. با این وجود مرکل قرار نیست که در همان روز یکشنبه به عنوان صدراعظم انتخاب شود و این فرایند از جانب پارلمان جدید طی رای‌گیری محرمانه صورت خواهد گرفت.

کارستن نیکل، معاون مدیر پژوهشی در موسسه اطلاعات تنئو با در نظر گرفتن جمیع نتایج احتمالی گفت: آیا شانس واقع‌گرایانه‌ای برای آنکه مرکل در دستیابی به چهارمین دور صدراعظمی شکست بخورد وجود دارد؟ پاسخ منفی است.

با این حال آنچه که نسبت به آن اطمینانی وجود ندارد این است که کدام احزاب برای تشکیل ائتلاف نزد یکدیگر خواهند رفت.

این احتمال وجود دارد که ائتلاف CDU/CSU مرکل "ائتلاف بزرگ" خود با حزب SPD را که پیش از این آزموده شده تکرار کند و یا به دنبال تشکیل یک ائتلاف جدید با احزاب کوچکتر FDP و سبزها که به دلیل رنگ این احزاب سیاسی از آن به عنوان "ائتلاف جاماایکا" یاد شده برود.

این به عنوان محتمل‌ترین سناریو مطرح است.

یک تحول احتمالی دیگر مربوط به حزب  AfDاست.

کارستن نیکل گفت: باید نتایج مربوط به حزب AfD را از نزدیک با توجه به ترکیب سیاسی سازی شدید و قطبی سازی ضعیف و خطر غرض ورزی در پاسخ در انتخابات تحت نظر گرفت. هرگونه عملکرد فراتر از انتظار این حزب فشارها را به مرکز سیاسی افزایش خواهد داد. نظام انتخاباتی پیچیده آلمان به این معنی است که دولت‌های ائتلافی در این کشور هنجار محسوب می‌شوند و با توجه به سه ائتلافی که ممکن است بعد از این انتخابات شکل بگیرد پس این انتخابات هم مستثنی نیست.

باید پارلمان جدید آلمان در عرض ۳۰ روز بعد از انتخابات تشکیل شود اما تشکیل دولت ممکن است به گفته برخی تحلیلگران تا ۱۰۰ روز هم طول بینجامد.

به گفته کارستن نیکل از موسسه اطلاعات تنئو سناریوهای زیر سه ائتلاف احتمالی بعدی را نشان خواهند داد:

ائتلاف بزرگ (CDU/CSU-SPD) – احتمال ۴۰ درصد

یک "ائتلاف بزرگ" بین این احزاب اصلی به نوعی ادامه وضع موجود محسوب می‌شود اما به گفته نیکل تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که حزب SPD مارتین شولتز کمتر از ۲۳ درصد آراء را (نتیجه‌اش در سال ۲۰۰۹) به دست نیاورد. در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب SPD حدود ۲۲ درصد آراء را کسب می‌کند که این نتیجه این حزب را به عنوان اپوزیسیون احتمالی آینده مطرح کرده و آینده شولتز را زیرسوال خواهد برد. به گفته نیکل یک ائتلاف دیگر CDU/CSU-SPD برای اصلاحات پراگماتیک در منطقه یورو با توجه به دستور کار حامی اتحادیه اروپای مرکل و شولتز مثبت خواهد بود.

ائتلاف جاماییکا (CDU/CSU-FDP-Greens) – احتمال ۴۰ درصد

نیکل هشدار داد: این ائتلاف در حال حاضر محتمل‌ترین سناریو است اما مذاکرات مربوط به نهایی کردن یک ائتلاف نیاز به زمان دارد.  وی افزود: این مذاکرات ممکن است با توجه به رقابت این دو حزب کوچک برای یک حوزه انتخاباتی و تعارض‌های میان حزب CSU و سبزها بر سر مسائلی مثل مهاجرت به شکلی پرمناقشه و زمان‌بر اجرا شود. با این حال نتیجه کمتر از ۲۳ درصدی حزب SPD در روز یکشنبه مشخص خواهد کرد که همه این چهار حزب انتخاب چندانی به جز نشست در مرکز سیاسی مرکل نخواهد داشت.

ائتلاف مسیحی – لیبرال (CDU/CSU-FDP)  - احتمال ۲۰ درصد

نیکل گفت: براساس نتایج نظرسنجی‌ها این به لحاظ عددی غیرممکن است که اتحاد محافظه‌کار مرکل یک ائتلاف راست میانه‌رو فقط با حزب FDP تشکیل دهد. وی افزود: با این حال اگر آمارهای روز یکشنبه فراتر انتظارها باشد شاید صدراعظم آلمان مجبور به رفتن به سراغ چنین گزینه‌ای شود. او معتقد است که چنین دولتی سریعا تشکیل خواهد شد و ممکن است به سراغ برخی کاهش مالیات‌های هدفمند برای ثروتمندان برود اما در عین حال ممکن است دچار تعارض بر سر همگرایی اقتصادی بیشتر اروپا که حزب FDP با آن مخالف است، شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید