جدایی احتمالی اقلیم کردستان عراق، منطقه را بی ثبات‌تر می‌کند

کدخبر: ۱۸۴۰۲۰
معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا معتقد است جدایی احتمالی اقلیم کردستان عراق از دولت مرکزی بغداد بر بی ثباتی ها در عراق و سوریه خواهد افزود و شرایط فعلی را بدتر از قبل نیز می کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-فاطمه محمدی: علیرغم افزایش مخالفت های بغداد و کشورهای همسایه عراق با استقلال اقلیم کردستان، صحبتهایی در خصوص احتمال به تعویق افتادن همه پرسی در صورت دریافت طرح جایگزین از سوی مسعود بارزانی مطرح شده است.

اما اقلیم کردستان تا این لحظه همچنان بر لزوم برگزاری همه پرسی برای استقلال از عراق در روز ۲۵ سپتامبر تاکید دارد که ایجاد بی ثباتی در منطقه از عواقب احتمالی آن به شمار می آید.

«ریچارد مورفی» سفیر پیشین آمریکا در عربستان و سوریه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آثار و نتایج منطقه ای همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق گفت: قبل از پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که منطقه در حال حاضر در وضعیت بی ثباتی است.

وی افزود: در حال حاضر عراق و سوریه در وضعیت امنیتی مناسبی نیستند. باید توجه داشت که استقلال کردستان عراق بر معضلات و مشکلات و عوامل بی ثبات کننده عراق و سوریه خواهد افزود.

معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: در واقع جدایی اقلیم کردستان عراق بر بی ثباتی ها در عراق و سوریه خواهد افزود و شرایط فعلی را بدتر از قبل نیز می کند.

وی در خصوص حمایت آمریکا از کردها نیز تصریح کرد: در واشنگتن احترام زیادی برای نقش کردها در مبارزه با داعش وجود دارد.

مورفی تأکید کرد: جنگجویان کرد از نظر آمریکا نقش موثری در مبارزه با داعش ایفا کرده اند و آمریکا نیز در مبارزه با داعش روی نقش آنها حساب جدی باز کرده است.

وی در ادامه یادآور شد: برای نمونه شاهد حمایت آمریکا از کردهای سوری هستیم و این نیروها در سوریه با هماهنگی آمریکا کمک شایانی به آمریکا در نبرد با داعش ایفا می کنند و مورد حمایت تسلیحاتی آمریکا نیز قرار گرفته اند.

معاون وزیر خارجه پیشین در ادامه یادآور شد: اما این احترام باعث نمی شود تا آمریکا از جدایی اقلیم کردستان عراق نگران نباشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید