اربیل موفقیت مذاکرات سیاسی را نمی‌خواهد

کدخبر: ۱۸۴۱۶۴
«عبدالرحیم الشمری» معتقد است که اربیل به دنبال موفقیت مذاکرات سیاسی برای لغو همه پرسی استقلال کردستان نیست و برگزاری همه پرسی مشکلات کُردها را افزایش می دهد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: اخیرا گزارشگر روسیه الیوم اعلام کرد که مسئولان اقلیم کردستان عراق با طرح بین المللی برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال این اقلیم موافقت کرده اند. پیشتر هیأتی متشکل از اعضای این اقلیم برای دیدار با مقامات بغداد عازم این شهر شده بودند.

بافل طالبانی، معاون رئیس دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این دولت تصمیمی مبنی بر به تاخیر انداختن همه پرسی اقلیم کردستان اتخاذ کرده است. این در حالیست که المیادین به نقل از شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق گزارش داد که این همه پرسی روز دوشنبه برگزار خواهد شد. همچنین حزب دموکرات کردستان نیز اعلام کرد که این همه پرسی در زمان مقرر خود برگزار خواهد شد و سخنان بافل طالبانی بی پایه و اساس است.

درهمین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «عبدالرحیم الشمری» نماینده پارلمان عراق ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*به نظر می رسد که اربیل قصد ندارد از موضع خود مبنی بر برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عقب نشینی کند. علت اصلی عدم عقب نشینی اقلیم کردستان از تصمیم خود در این زمینه را چه می دانید؟

بارزانی به دنبال موفقیت مذاکرات سیاسی در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان نیست و در این زمینه تلاشی نمی کنددرخصوص مسأله برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از دولت مرکزی بغداد باید به این نکته مهم اشاره کرد که این مسأله برگزاری همه پرسی، موضع شخصی مسعود بارزانی است و موضع تمامی کُردهای عراق محسوب نمی شود. نکته دومی که در این زمینه وجود دارد این است که بارزانی به دنبال موفقیت مذاکرات سیاسی در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان نیست و در این زمینه تلاشی نمی کند.

در هر صورت، اینگونه به نظر می رسد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به دنبال تداوم مسیر کنونی و برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از دولت مرکزی بغداد است. وی در این زمینه از سوی رژیم اسرائیل و برخی طرف های دیگر نیز مورد حمایت قرار گرفته و می گیرد.

*برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در شرایطی که نیروهای این کشور به سختی مشغول مبارزه با تروریسم هستند آیا منجر به هرج مرج در عراق نخواهد شد؟

بررسی تحولات میدانی کنونی به خوبی نشان می دهد که ارتش و نیروهای مقاومت عراق ازجمله حشد شعبی همچنان به سلسله عملیات های ضد تروریستی خود علیه تکفیری های داعش ادامه طرح مسأله همه پرسی جدایی از دولت عراق توسط اقلیم کردستان، بر روند عملیات ضد تروریستی در عراق تأثیر گذار نیستمی دهند و عقب نشینی در این زمینه صورت نگرفته است. من اعتقاد ندارم که طرح مسأله همه پرسی جدایی از دولت عراق توسط اقلیم کردستان، بر روند عملیات ضد تروریستی در عراق تأثیر گذار باشد.

*اقلیم کردستان عراق در حال حاضر با مشکلات داخلی بسیاری مواجه است که گمان می کند با برگزاری همه پرسی می تواند بر این مشکلات غلبه کند. آیا به راستی برگزاری همه پرسی راه حل مشکلات اقلیم کردستان است؟

واقعیت اینجاست که مشکلات همشه وجود داشته و اکنون نیز وجود دارند. اما طرح مسأله استقلال اقلیم کردستان از دولت مرکزی بغداد بدون شک این مشکلات را افزایش خواهد داد. طرح مسأله برگزاری همه پرسی موجب شده است تا احزاب و جریان های سیاسی به ناچار در برابر مردم کُرد قرار بگیرند. به عنوان نمونه احزابی همچون التغییر و اتحادیه میهنی با برگزاری همه پرسی مخالف هستند. آنها مجبورند تا در این زمینه در مقابل مردمی که موافق همه پرسی هستند، بایستند.

*رژیم صهیونیستی ازجمله معدود طرف هایی است که از برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام حمایت کرده است. هدف اصلی و اساسی صهیونیستها از حمایت اقلیم کردستان در این زمینه را چطور ارزیابی می کنید؟

پروژه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان یک پروژه صهیونیستی استتنها طرفی که موضع خود در حمایت از جدایی اقلیم کردستان عراق از دولت مرکزی بغداد را به صورت واضح و روشن اعلام کرده است، رژیم صهیونیستی است. این موضع صراحتا توسط مقامات رژیم اسرائیل در رسانه ها عنوان شده است. پروژه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان یک پروژه صهیونیستی است. اسرائیلی ها از این رهگذر به دنبال ایجاد نا امنی در منطقه و همچنین تجزیه کشورهای مختلف و به ویژه عراق هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید