ابهام در تشکیل دولت نیوزیلند با نتایج بسیار نزدیک انتخابات

کدخبر: ۱۸۴۳۱۷
با توجه به نتایج انتخابات اوایل هفته جاری نیوزیلند که هیچ یک از احزاب نتواستند حد نصاب آرایی را کسب کنند تا دولت را به صورت مستقل تشکیل داد،'بیل انگلیش' نخست وزیر این کشور اعلام کرد که چند هفته طول می کشد تا دولت جدید تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، حزب ملی نیوزیلند که هم اکنون قدرت را در اختیار دارد تنها موفق به کسب 46 درصد آراء شد که براساس نظام سهمیه ای نیوزیلند، هیچ یک از احزاب نمی تواند تعداد لازم کرسی های پارلمان را در اختیار گیرد تا براساس آن نسبت به تشکیل دولت اقدام نماید.

در این دوره از انتخابات نیوزیلند، حزب ملی که رهبری آن در اختیار 'بیل انگلیش' قرار دارد با 58 کرسی توانست 46.03 درصد کل آراء را به دست آورد. این حزب در انتخابات سال 2014 توانسته بود 60 کرسی (47.04 درصد آراء) پارلمان را از آن خود کند.

براساس قانون نیوزیلند در صورتی که یک حزب دستکم 61 کرسی پارلمان را در اختیار گیرد، می تواند دولت جدید را تشکیل دهد، اما حزب ملی برای تشکیل دولت سه کرسی کم دارد.

پس از حزب ملی، حزب کارگر نیوزیلند به رهبری 'جاکیندا آردرن' 45 کرسی که معادل 35.79 درصد کل آراء است را بدست آورد و پس از آن نیز احزاب 'نخست نیوزیلند' با 9 کرسی و 'سبز' با هفت کرسی قرار دارند.

حزب کارگر نیوزیلند حتی با ائتلاف احتمالی با حزب 'سبز' تنها می تواند 52 کرسی پارلمان را با خود همراه کند و از تشکیل دولت باقی می ماند. از اینرو، تنها گزینه 'جاکیندا آردرن' نزدیکی به حزب 'نخست نیوزیلند' است که با آراء این حزب بتواند به 61 کرسی پارلمان و تشکیل دولت نائل شود.

حزب کارگر نیوزیلند که در مقایسه با دوره پیش 13 کرسی به تعداد کرسی های پارلمانی خود افزوده است، در صورتی که بتواند احزاب 'سبز' و 'نخست نیوزیلند' را با خود همراه کند، می تواند نسبت به تشکیل دولت اقدام کند و در راه تحقق 'دموکراسی اجتماعی' که ایدئولوژی این حزب است، تلاش نماید.

حزب 'سبز' در مقایسه با انتخابات دوره پیشین نیوزیلند در سال 2014 هفت کرسی خود را از دست داده است و سهم حزب 'نخست نیوزیلند' نیز از 11 کرسی در پارلمان پیشین به 9 کرسی در انتخابات فعلی رسیده است.

بر اساس نتایج انتخابات نیوزیلند می توان دریافت که احزاب 'سبز' و 'نخست نیوزیلند' هر دو اکنون مورد توجه حزب ملی و کارگر این کشور قرار دارند، تا بتوانند تشکیل دولت آینده خود را تضمین نمایند.

با توجه به سیاست های مختلف حزب ملی و حزب کارگر نیوزیلند که هر کدام دیدگاه متفاوتی نسبت به سیاست های مالی، تجاری و مهاجرتی دارند، و همچنین کاهش ارزش دلار نیوزیلند که اوایل هفته جاری نسبت به چهار ماه گذشته با کاهش نسبی مواجه بود، می توان دریافت که در روزهای آینده گفت وگوهای متفاوتی بین احزاب نیوزیلند انجام می شود تا تکلیف دولت بعدی این کشور مشخص شود.

با وجود این شرایط، اعلام نتایج نهایی انتخابات نیوزیلند تا هفتم اکتبر (15 مهرماه) که 'آراء ویژه' که حدود 15 درصد کل آراء را تشکیل می دهد و شامل آراء خارج از کشور نیز می شود، همچنان نامشخص باقی می ماند و تا آن زمان نیز 'بیل انگلیش' همچنان به طور موقت کرسی نخست وزیری را در اختیار دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید