عون در پاریس؛ چه موضوعاتی در دستور کار رایزنی مقام های لبنان و فرانسه است؟

کدخبر: ۱۸۴۳۲۱
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در سفری رسمی و در صدر یک هیات عالیرتبه وارد پاریس پایتخت لبنان شد.

به گزارش ایرنا، او نخستین رئیس جمهوری است که از زمان انتخاب «امانوئل مکرون» به عنوان رئیس جمهوری فرانسه به پاریس سفر می کند.

عون را در این سفر «جبران باسیل» وزیر امور خارجه، «پییر رفول» وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری و «رامی عدوان» سفیر لبنان در فرانسه همراهی می کنند.

دیدار با امانوئل مکرون، حضور در مجالس نمایندگان و سنای فرانسه و شرکت در نشستی درباره مسیحیان شرق از جمله مهمترین برنامه های سفر رئیس جمهوری لبنان به پاریس است.

یکی از موضوعاتی که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته این است که عون دهه ها پیش، از لبنان به عنوان یک تبعیدی وارد فرانسه شد اما پس از گذشت این سال ها او اینک در قامت رئیس جمهوری لبنان به پاریس سفر می کند.

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان نیز ماه پیش به فرانسه رفت و با مقام های ارشد این کشور دیدار کرد.

همچنین قرار است مکرون بهار سال آینده به بیروت سفر کند.

لبنان پیش از استقلال در سال 1943 میلادی، مستعمره فرانسه بود و اکنون نیز روابط نزدیکی بین دو کشور در تمامی زمینه ها وجود دارد.

یکی از موضوعاتی که در گفت و گوهای مقام های لبنانی و فرانسوی مطرح است، بحث درباره وضعیت آوارگان سوری است.

حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان حضور دارند. دولت لبنان بارها گفته از عهده هزینه های اقتصادی این میزان پناهجو بر نمی آید.

در این میان دولت فرانسه تلاش می کند با برگزاری نشست هایی بین المللی به حل وضعیت پناهجویان کمک کند.

امانوئل مکرون در جریان سفر اخیر الحریری به پاریس با اشاره به پرونده پناهجویان سوری از عزم فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی درباره بازگشت پناهجویان به سوریه در ابتدای سال 2018 خبر داد.

وی افزود: در این کنفرانس کشورهایی که میزبان پناهجویان سوری در منطقه هستند، شرکت خواهند کرد و هدف از این نشست نیز کمک به ثبات در سوریه و منطقه است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که یک کنفرانس دیگر قرار است در پاریس با موضوع سرمایه گذاری های بین المللی در لبنان برگزار شود.

هرچند مقام های دولت لبنان از جمله میشل عون بارها گفته اند که بهترین کمک به آوارگان کمک به بازگشت آنها به کشورشان است.

موضوع همکاری های تسلیحاتی بین لبنان و فرانسه احتمالا یکی از موضوعاتی است که در جریان رایزنی های عون با مقام های فرانسه مطرح خواهد شد. حدود سه سال پیش طی توافقی قرار شد که لبنان با تامین مالی عربستان سعودی از فرانسه سلاح خریداری کند.

اما در دوره پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» در عربستان و بروز برخی اختلاف ها بین این کشور با لبنان بر سر حزب الله، ریاض از این تصمیم صرفنظر کرد.

رایزنی درباره وضعیت نیروهای یونیفل در لبنان نیز احتمالا در دستور کار مذاکرات عون با مقام های فرانسه قرار دارد.

نیروهای یونیفل در مرز آبی سازمان ملل بین لبنان و فلسطین اشغالی حضور دارند و هدف آنها جلوگیری از بروز تنش و جنگ بین دو طرف است.

حدود یک ماه پیش ماموریت نیروهای یونیفل در حالی تمدید شد که برخی کشورها از جمله آمریکا به دنبال تغییر در ماموریت های یونیفل بودند. مقام های آمریکا حتی صحبت از ضرورت استقرار یونیفل در مرزهای لبنان و سوریه کردند.

بسیاری معتقد بودند که آمریکا از طریق تغییر در ماموریت یونیفل قصد رویارو کردن این نیرو در مقابل نیروهای حزب الله داشت. بویژه اینکه حزب الله نقش مهمی در عملیات اخیر علیه گروه های تروریستی در شرق لبنان داشت و قدرت این حزب بیش از گذشته شده است.

در این میان گفته می شود فرانسه تلاش کرد تا مانع از تصویب تغییرات جدید در ماموریت نیروهای یونیفل شوند. از این رو لبنان رویکرد فرانسه در موضوع حضور نیروهای بین المللی را سازنده می داند.

همکاری های اقتصادی و بحث درباره تحولات سوریه نیز از جمله موضوعاتی خواهد بود که عون با مقام های فرانسوی درباره آنها گفت و گو خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید