میانمار:پاکسازی قومی علیه مسلمان"کذب"است!

کدخبر: ۱۸۴۳۷۱
سفیر میانمار در سازمان ملل مدعی شد، هیچگونه "پاکسازی قومی" و "نسل‌کشی" علیه مسلمانان رخ نداده است. او شدیداً از کشورهایی که از چنین واژه‌هایی برای توصیف اوضاع در ایالت راخین استفاده می‌کنند، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، هائو دو سوآن، سفیر میانمار در سازمان ملل در پایان گردهمایی شش روزه رهبران جهان در مجمع عمومی از "حق پاسخ" کشورش استفاده کرد تا به آنچه "اظهارات غیرمسئولانه" و "اتهام‌زنی‌ بی‌اساس" کشورها در سخنرانی‌هایشان در این نهاد ۱۹۳ عضوی توصیف کرد، واکنش نشان دهد.

او به کشور خاصی اشاره نکرد؛ با این حال کشورهای بسیاری درباره آوارگی ۴۲۰ هزار مسلمان روهینجایی که از درگیری‌های میانمار به بنگلادش گریختند در سازمان ملل صحبت کردند. از ۲۵ اوت، زمانی که "شبه‌نظامیان" روهینجایی به نیروهای امنیتی حمله کردند یک کمپین نظامی برای سرکوب و تلافی شکل گرفته است.

در میان کشورهایی که میانمار را به تلاش برای خلاصی از دست روهینجایی‌ها متهم کردند، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش بود. علاوه بر او، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل و شماری از کشورهای اسلامی از جمله امارات بودند.

سفیر میانمار در سازمان ملل مدعی شد: هیچگونه پاکسازی قومی وجود ندارد. هیچگونه نسل‌کشی وجود ندارد. رهبران میانمار که سال‌ها آزادی و حقوق بشرشان مورد نقض قرار گرفته، به چنین سیاست‌هایی متوسل نمی‌شوند. ما هر آنچه بتوانیم برای پیشگیری از پاکسازی قومی و یا نسل‌کشی انجام می‌دهیم.

او در ادامه مساله ایالت راخین، واقع در غرب میانمار را "بسیار پیچیده" توصیف کرد و از کشورهای عضو سازمان ملل و جامعه بین‌المللی خواست "واقع‌گرایانه و غیرجانبدارانه" به اوضاع راخین نگاه کنند. این مقام ارشد میانمار با اشاره به حمله اولیه از سوی "ارتش رهایی آراکان روهینجا" گفت: این مسئولیت هر دولتی است تا با تروریسم مبارزه کرده و از جان غیرنظامیان بی‌گناه محافظت کند.

سفیر میانمار در سازمان ملل گفت، دلایل بسیاری برای خروج روهینجایی‌ها وجود دارد که چشمگیرترین آن "عامل ترس" است. به گفته او، در پی حملات ۲۵ اوت و عملیات امنیتی "اکثر زنان و کودکان مجبور به فرار شدند"؛ در حالی که مردان به ارتش رهایی آراکان روهینجا پیوستند تا با نیروهای امنیتی میانمار مبارزه کنند.

او مدعی شد: سیاست "زمین سوخته" که از سوی "تروریست‌ها" اتخاذ شده، از دیگر عوامل است. "تروریست‌ها" هر جایی بمب‌های کنترل از راه دور قرار دادند، پل‌ها را منفجر کردند و آتش‌سوزی به راه انداختند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سازمان عفو بین‌الملل تاکید دارد مدارکی از کمپین سازمان‌دهی شده از آتش‌سوزی‌های سیستماتیک از سوی نیروهای امنیتی میانمار به دست آورده است که ده‌ها روستای روهینجایی را هدف قرار داده است. این گروه حقوق بشری با انتشار ویدئو، تصاویر ماهواره‌ای، اظهارات شاهدان و سایر اطلاعات بیش از ۸۰ مکان را که سوزانده شده بود، کشف کرد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد تا روز جمعه آتش‌سوزی‌های جدید در راخین ادامه داشت و تصاویر ماهواره‌ای و ویدئویی نشان می‌دهد که دود از روستاهای مسلمان‌نشین بلند می‌شود.

با وجود این، سفیر میانمار در سازمان ملل مدعی است ارائه کمک‌های انسانی "اولویت اصلی دولت" است و آنها با صلیب سرخ همکاری دارند و کمک‌های آنها به آوارگان آغاز شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید