حواشی جلسه امروز مجلس

کدخبر: ۱۸۴۴۱۱
قاضی‌پور در رابطه با موضوع مشکل موسسات مالی خطاب به رئیس مجلس گفت: یا سئوال ما را اعلام وصول کنید یا باید رئیس جمهور دوستانه جواب دهد که برای این موسسات چه می‎کنند. شما برای تعامل با دولت، خودکشی سیاسی هم می‌کنید تا دولت زیر سئوال نرود!

به گزارش خبرآنلاین، برخی نمایندگان مجلس در جلسه امروز -سه شنبه، 4 مهر- هر کدام در تذکری به انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه و رئیس مجلس پرداختند.

جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در تذکر خود با اشاره به سیر قانون گذاری در مجلس، گفت: ما تورم قانون داریم اما نظارتی بر اجرای آن نمی شود. حرمت امام زاده به متولی است! ما باید جلسه هایی بگذاریم و امور پیگیری شود. اینکه قانون بنویسیم و اجرا نشود، یعنی چه؟ یعنی ما قانون برای خودمان وضع کرده ایم!

علی لاریجانی برای شفاف شدن این موضوع، پاسخ داد: در بحث نظارت مجلس بر کارهای دولت، معاونت نظارت کار خوبی را دارد انجام می دهد، تمام احکام را مدون کرده است. دیروز این احکام در اختیار کمیسیون ها قرار داده شد تا کمیسیون ها پیگیری کنند و دولت به موقع احکام را اجرا کند. علاوه بر این به مرکز پژوهش ها گفته شده است گزارش هایی از اجرای قوانین ارائه دهند.

پس از این نماینده اصولگرای مجلس، نوبت به نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه رسید. او هم خطاب به لاریجانی با صراحت خاص خودش گفت: نمایندگان امکان سئوال از رئیس جمهور را دارند. کما اینکه در مورد سپرده های بانکی از ایشان سوال کردیم. شما تاکید کردید که این مشکلات باید حل شود، اما متاسفانه مشکل از حوزه بانک مرکزی خارج شده است و الان می بینیم که مال باختگان روبروی قوه قضائیه تجمع می کنند. یکسری آدم این افراد را تحریک می‎کنند، البته این ها هم حق دارند. وظیفه مجلس است که حق آنها را پیگیری کند.

او از رئیس مجلس خواست: یا سئوال ما از رئیس جمهور را اعلام وصول کنید یا باید رئیس جمهور دوستانه به ما جواب دهد. شما برای تعامل با دولت، خودکشی سیاسی هم می کنید تا دولت زیر سئوال نرود! ولی دولت باید بیاید حق ملت را بدهد.

رئیس مجلس در رابطه با مشکل موسسات مالی نیز توضیح داد: اینطور نبوده که مساله پیگیری نشود. از آن زمان که دوستان به جد پیگیری می کردند،‌ معلوم شد که باید میان بانک مرکزی،‌ وزارت اقتصاد و قوه قضائیه هماهنگی شود تا اموال گرفته شده به مرور آزاد شوند. ما بعد از جلسات به یک فرمول رسیدیم تا مشکل حل شود. یعنی تعهدی که گفته شد را پیگیری کردیم و الان هم به جایی رسیده است.

انتقاد از جلسات غیرعلنی مجلس هم نکته‌ای بود که مصطفی کواکبیان در تذکری به آن اشاره کرد. او گفت: همه ما سوگند یاد کرده ایم که آیین نامه را اجرا کنیم اما هر چه از آیین نامه می‌خوانم، فقط درباره شیوه جلسات رسمی را گفته است. من می خواهم بفهمم محدوده جلسه غیرعلنی تا کجاست؟ یعنی هر روز که ما آمدیم دو ساعت می توانیم جلسه غیرعلنی داشته باشیم، چون تشخیص آقای رئیس است! امروز وضعیت حق التدریسی‎های آموزش و پرورش در جلسه غیرعلنی با وزیر بررسی شد اما سئوال این است که مسئله منطقه،‌ ترامپ و اقلیم کردستان، نیازی به برگزاری جلسه غیرعلنی ندارد؟

لاریجانی خطاب به کواکبیان گفت: برگزاری جلسات غیرعلنی ضابطه دارد و هیئت رئیسه این را تشخیص می دهد. روال هم این است که خود وزیر، اعضای کمیسیون مربوطه و مرکز پژوهش ها در این باره نظر می دهند. من فکر می کنم در کل این مفید است. شما گفتید مسائل منطقه را در جلسه غیرعلنی بررسی کنیم،  خب اشکال ندارد این را هم می شود جز این موارد قرار داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید