سخنرانی ماکرون درباره آینده اتحادیه اروپا

کدخبر: ۱۸۴۵۰۰
رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی‌اش درباره اصلاحات در اتحادیه اروپا بر ضرورت ایجاد اروپایی واحد و مستقل تأکید کرد. او پیشنهاد کرد که بودجه بیشتری برای منطقه یورو اختصاص یابد و "نیروی نظامی مشترک اروپایی" تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، دو روز پس از انتخابات آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، طرح خود برای انجام اصلاحات در ساختار اتحادیه اروپا را ارائه کرد. به گفته رئیس جمهور فرانسه فقط یک اروپای قدرتمند می‌تواند با چالش‌های جهانی مواجه شود. او تاکید کرد: «ما خواهان یک اروپای قوی در جهان هستیم.»

رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در مقابل دانشجویان دانشگاه سوربون پاریس همچنین تاکید  کرد بر اینکه ۱۹ کشور اروپایی برای مقابله با بحران مالی به طور مشترک اقدام کنند. او در همین رابطه گفت: «ما به یک بودجه تقویت شده در قلب اروپا یعنی در قلب منطقه یورو نیاز داریم.» به پیشنهاد ماکرون، بودجه اتحادیه اروپا که در مجموع حدود ۱۶۰ میلیارد یورو در سال است، باید افزایش یابد.

مخالفت آلمان با طرح اصلاحات مالی ماکرون

"اشپیگل آنلاین" می‌نویسد که در آلمان و همچنین در کمیسیون اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی نسبت به طرح رئیس جمهوری فرانسه برای اصلاحات مالی در اتحادیه اروپا وجود دارد. بیشترین مخالفت از جانب حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP)  است که شریک ائتلافی بالقوه حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به حساب می‌آید.

 

ماکرون در ادامه سخنرانی خود پیشنهاد تشکیل یک نیروی نظامی واحد اروپایی را هم مطرح کرد و گفت که کشورش خواستار تشکیل نیرویی دفاعی با بودجه و دکترین مشترک برای دفاع از اروپاست. او توضیح داد که این نیروی دفاعی می‌تواند از میان سربازان ارتش‌های ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل شود و فرانسه این ابتکار را از ارتش خود آغاز خواهد کرد.

پیشنهاد دیگر ماکرون تاسیس "دفتر دادستانی اروپا" بود که به گفته او می‌تواند مبارزه علیه تروریسم را تقویت کند.

اتحادیه اروپا و  مسئله پناهندگی

ماکرون همچنین پیشنهاد کرد که "اداره پناهندگی اروپا" تأسیس شود؛ اداره‌ای که به گفته او بتواند سریع‌تر درباره درخواست پناهجویان تصمیم گیری بکند. رئیس جمهور فرانسه در ادامه صحبت‌های خود خواستار تاسیس اداره‌ای برای حفاظت از اتحادیه اروپا در برابر بلایای طبیعی نیز شد.

به نوشته "اشپیگل آنلاین" به نقل از  ناظران سیاسی، ماکرون تاریخ سخنرانی خود را دو روز بعد از انتخابات آلمان انتخاب کرده و نخواسته تا تاسیس دولت جدید ائتلافی آلمان منتظر بماند، زیرا فکر می‌کند ممکن است آن موقع دیگر برای تأثیرگذاری بر اروپا، بیش از حد دیر باشد.

ناظران سیاسی همچنین گفته‌اند، رئیس جمهور فرانسه معتقد است که  پس از انتخابات پارلمانی ۲۴ سپتامبر در آلمان فصل جدیدی برای اتحادیه اروپا باز شده و اقدام برای اصلاحات در اتحادیه اروپا هرچه زودتر باید آغاز شود.

نیکولاس مایر لاندروت، سفیر آلمان در پاریس، از ارائه طرح‌ رئیس جمهور فرانسه برای اصلاحات در اتحادیه اروپا و بحث عمومی درباره آن استقبال کرده، ولی گفته است که آلمان در حال حاضر قادر نیست به جزئیات پیشنهادات ماکرون پاسخ بدهد، چون برای این منظور وجود "یک اکثریت و یک دولت" ضروری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید