پرچم دور تابوت جلال طالبانی جنجال ساز شد/ ظلم در حق مام جلال + عکس

کدخبر: ۱۸۵۲۱۲
ایرنا نوشت : هنگامی که هواپیمای شرکت العراقیه پیکر رئیس جمهور سابق عراق را در سلیمانیه زمین گذاشت، برای آحاد مردم عراق باور ناپذیر بود که تابوتش لای پرچم اقلیم پیچیده شده باشد.
پرچم دور تابوت جلال طالبانی جنجال ساز شد/ ظلم در حق مام جلال + عکس

اعتراض ها به سرعت به سطح رسانه ها کشیده شد و اتفاقا اولین اعتراض ها را شبکه های تلویزیونی عراق ابراز کردند ، بطوری که بسیاری از این شبکه ها مانند الاتجاه ، آفاق و الغدیر به همین دلیل، پخش مستقیم خود را از سلیمانیه متوقف ساختند. 

خبر اعتراض های توام با خشم، به سرعت در بغداد پخش شد، در حالی که حتی اگر شهروندان غیر کرد عراق بیشتر از کردها طالبانی را دوست نداشته باشند، اما علاقه شان به این سیاستمدار برجسته کمتر از آنان هم نبوده است.

n82687170-71910384

این اعتقاد بسیاری از عراقی هاست که طالبانی پیش از آنکه رهبر یک حزب کردی باشد، رئیس جمهور عراق برای دو دوره بود و همواره شعارش ساخت نظامی دمکراتیک و پیشرفت و اعتلای عراق و مهمتر از آن وحدت و یکپارچی این کشور بوده است. 

حتی شبکه های کرد عراقی نیز در معرفی شخصیت جلال طالبانی از عنوان 'رئیس جمهور سابق عراق' در همه بخش های خبری و گزارشی خود استفاده کردند.

برخی ها این اقدام صورت گرفته در اقلیم کردستان عراق را نوعی تحریک برای تشدید بحران جاری میان اربیل و بغداد تلقی می کنند که به دنبال برگزاری همه پرسی سوم مهرماه در کردستان عراق و مناطق مورد منازعه بالا گرفته است.

عالیه نصیف یک عضو پارلمان عراق در ارتباط با ماجرای پرچم که گفته می شود، توسط کردهای عمدتا وابسته به حزب دمکرات دامن زده شده است، ابراز تاسف کرد و گفت آنها از هر فرصتی برای تحریک احساسات عراقی ها استفاده می کنند و کار امروزشان بیش از همه اهانتی بود به خود شخص در گذشته!

نمایندگان پارلمان عراق که در این مراسم شرکت داشتند، مراسم را به همین دلیل ترک کردند و هیات اعزامی از بغداد به نمایندگی از دولت مرکزی نیز به شدت به دست اندرکاران مراسم تشییع اعتراض کرد. 

اما از آن سو بشنوید که رسانه های کرد طرفدار جدایی کردستان از عراق چه کردند و بازتاب و واکنش آن در فضای مجازی چه بود؟

برخی رسانه های کرد بویژه وابسته به حزب دمکرات، تابوت مزین شده به پرچم کردستان عراق را دستمایه یک حرکت تبلیغاتی بر علیه دولت عراق قرار دادند و به گفته برخی شهروندان کرد 'این بار از جنازه جلال طالبانی سوء استفاده کردند'.

شبکه تلویزیونی رووداو که گفته می شود متعلق به نیچروان بارزانی است، با انعکاس تصاویر تابوت جلال طالبانی با پرچم اقلیم کردستان عراق، اقدام به گفت وگو با شرکت کنندگان در مراسم کرد که کارشناسان رسانه ای معتقدند، این برنامه سازی ها به منظور تهییج افکار عمومی بر ضد دولت مرکزی عراق بوده است. 

اما در مقابل، در شبکه های اجتماعی نیز بسیاری در مخالفت از این بهره برداری ها قلم زدند، بطوری که 'صلاح خضر' روشنفکر کرد عراقی در صفحه فیس بوک خود نوشت؛شعله ور کردن آتش جنگ های فرقه ای و قومی با استفاده از پرچم اقلیم، آن هم در مراسم تشییع جلال طالبانی از سوی رسانه های حزب دمکرات کردستان عراق یک بد اخلاقی بود، آن هم در حالی که هنوز جسدش به خاک سپرده نشده است.

'ریناس عمر بیتوینی' روزنامه نگار کرد عراقی نیز در این خصوص نوشت: کنار گذاشتن پرچم عراق در هنگام بازگرداندن جسد جلال طالبانی به سلیمانیه کار اشتباهی بود، چرا که طالبانی متعلق به همه عراق بود و باید کردها به این افتخار کنند که اعراب نیز طالبانی را رهبر خود بدانند و کردها هم باید بدانند دولت کردی اینگونه تشکیل نخواهد شد.

در بغداد نیز برخی ها می گویند، طالبانی خوب می دانست که عراقی ها از هر صنف و طایفه ای دوستش دارند و این اقدام دست اندرکاران مراسم تشییع وی ، ظلمی بود در حق او !

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید