انتقاد همه جانبه بایدن از ترامپ «شیاد»

کدخبر: ۱۸۵۴۱۱
معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی با «شیاد» خواندن رئیس‌جمهور این کشور، از سیاست‌های داخلی و خارجی او به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، پنجشنبه شب با انتقاد شدید از دونالد ترامپ و دولتش گفت او، آمریکا را به سوی «مسیر بسیار تاریکِ» افول ژئوپلیتیکی سوق می‌دهد.

او گفت: «ما از اینکه در مسیری بسیار تاریک رو به پایین حرکت می‌کنیم، واقعاً نگرانیم. این هوچی‌گری نیست. ما در حال حرکت رو به پایین در مسیر بسیار تاریکی هستیم که آمریکا را در صحنه جهانی منزوی می‌کند، و در نتیجه، منافع و مردم آمریکا را تقویت نمی‌کند، بلکه در معرض خطر قرار می‌دهد.»

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتقاد‌های تند خود چندین بار از ترامپ نام برد. او ترامپ را «شیاد» نامید که از بدترین مشکلات آمریکا برای راه یافتن به کاخ سفید استفاده کرده است و هم‌اکنون این تهدید وجود دارد که وی، دهه‌ها سابقه و همچنین ائتلافی را که آمریکا ایجاد کرده است، بر باد دهد.

بایدن گفت: «گرایش به سوی پوپولیسم و ملی‌گرایی یک زنگ خطر است و راهی است که افراد شارلاتان از آن برای افزایش قدرت، بالا بردن خود، و از هم پاشیدن سازوکار‌هایی استفاده می‌کنند که در قانون اساسی ما و در سطح بین المللی طراحی شده است؛ سازوکار‌هایی که برای جلوگیری از سوءاستفاده از قدرت و بی‌ثباتی در جهان طراحی شده‌اند.»

او سپس حملات لفظی ترامپ به مطبوعات و دادگاه‌ها را محکوم کرد.

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا از سخنرانی ترامپ در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز انتقاد کرد؛ سخنرانی که در آن، ترامپ، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را «مرد موشکی» نامید و تهدید کرد اگر مجبور به دفاع از آمریکا و متحدانش شود، کره شمالی را «کاملاً نابود» خواهد کرد.

جو بایدن گفت: «این اقدامات عجیب و غریب، از جمله سخنان توهین‌آمیز و استفاده از القاب کنایه‌آمیز، و وعده «نابودی کامل» کشوری ۲۵ میلیون نفری، تنها موجب وخیم‌تر شدن این بحران می‌شود و امکان دیپلماسی را از بین می‌برد و خطر درگیری را به شدت افزایش می‌دهد.»

او گفت: این لفاظی‌ها یادآور لفاظی‌های دوران قبل از جنگ جهانی اول و دوم است.

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا تصریح کرد: «ایستادن در وسط مجمع عمومی و تکان دادن پرچم ملی گرایی و هشدار درباره آینده‌ای آسیب پذیر در برابر «نابودی، سلطه و شکست»، نمونه خطرناک کوته فکری سیاسی است که جهان را به سوی دو جنگ جهانی در قرن گذشته سوق داد، و جایگاهی را که آمریکا به عنوان یک کشور بسیار مهم - و رهبری که بیشتر مایه الهام است تا مایه وحشت- به سختی به دست آورده است، از بین می‌برد.»

بایدن درباره گزارش‌ها مبنی بر قصد ترامپ برای «تایید نکردن» تبعیت ایران از توافق هسته‌ای گفت: این اقدام، موجب انزوای آمریکا خواهد شد، نه ایران. به علاوه، این اقدام به همراه خروج آمریکا از توافق مقابله با تغییرات آب و هوایی پاریس و پیمان همکاری کشور‌های دو سوی اقیانوس آرام، ممکن است باعث شود که دیگر کشور‌های جهان بپرسند که واقعاً چقدر می‌توان روی حرف آمریکا حساب کرد.

او از ترامپ به خاطر بار‌ها خودداری از محکوم کردن «مداخله روسیه در روند سیاسی آمریکا» انتقاد کرد.

وی گفت: «تاکنون، ترامپ تمایلی به نام بردن از پوتین (رئیس جمهور روسیه) به خاطر مداخله روسیه، حتی در روند دموکراتیک خودمان، یا انتقاد از اقدام وی نداشته است. به این موضوع فکر کنید. به خاطر خدا به پیامی که او به جهان القاء می‌کند، فکر کنید.»

بایدن با اشاره به سابقه ترامپ به عنوان کسی که در بخش املاک کار کرده است گفت: «این دولت به جای پیشبرد آزادی و دموکراسی که الهام بخش کشور‌ها برای متحد شدن برای دستیابی به اهداف مشترک است، امور جهانی را در قالب یک رقابت می‌بیند، و گویی که این یک رقابت است- تا او قطعه‌ای زمین به دست آورد تا ساختمان مرتفع جدید در آن بسازد.»

جو بایدن افزود: «من واقعاً احساس قدرت زیادی می‌کنم که زنان و مردانی که دهه‌ها ستون فکری تشکیلات سیاست خارجی در این کشور بوده اند، باید شروع به اظهارنظر صریح کنند. اوباما و من بسیار آرام بوده ایم و محترمانه رفتار کرده‌ایم و به دولت زمان داده‌ایم. برخی از این اصول به شدت رو به تضعیف است. فکر می‌کنم زمان آن رسیده است تا برخی از تصورات خطرناکی که در حال جایگزین شدن نظم لیبرال جهانی است، به چالش کشیده شود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید