انگلیس برای نبرد با کره شمالی برنامه‌ریزی می‌کند

کدخبر: ۱۸۵۵۳۹
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به بالا گرفتن تنش‌های لفظی میان آمریکا و کره شمالی نوشت: انگلیس خود را برای جنگ احتمالی با پیونگ‌یانگ آماده می‌کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی با طرح این احتمال که کره شمالی فردا (سه‌شنبه) آزمایش موشکی دوربرد دیگری را انجام خواهد داد، نوشت: این مساله احتمالاً واکنش نظامی آمریکا را به دنبال خواهد داشت و به همین خاطر مقامات انگلیسی برای نبرد با کره شمالی برنامه‌ریزی می‌کنند.

دیلی تلگراف عنوان کرد که انگلیس ممکن است ناوهای هواپیمابر جدید خود موسوم به اچ ام اس ملکه الیزابت را به نزدیکی شبه‌جزیره کره اعزام کند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: ما ناوهای جنگی زیادی را ازجمله ناوشکن تیپ 45 و ناو جنگی تیپ 23 برای اعزام داریم. در صورت بروز جنگ با کره شمالی، انگلیس بخشی از ائتلاف جهانی علیه این کشور خواهد بود و در حد اقتضاء حمایت خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه گذشته با انتشار پیامی در توییترش گفته بود به‌رغم تلاش روسای جمهوری آمریکا طی 25 سال گذشته هیچ توافقی با کره شمالی کارساز نبوده است.

وی تصریح کرد که تنها یک گزینه در مورد کره شمالی جواب می‌دهد.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس نیز پیشتر در گفت‌وگو با بی.بی.سی اظهار داشت: کره شمالی با آزمایش‌های غیرقانونی خود نشان داد که تا چه حد می تواند غیرمسئولانه رفتار کند. منچستر و لندن بسیار نزدیک‌تر از لس‌آنجلس به پیونگ‌یانگ است.

بااین‌حال صدها تن از مخالفان ضدجنگ و فعالان مدنی اواخر ماه میلادی گذشته ضمن تجمع در مقابل 'داونینگ استریت' (دفتر نخست‌وزیری) در قلب لندن، خواستار اجتناب از بروز درگیری نظامی با کره شمالی شدند.

در جریان حرکت اعتراضی، معترضان شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که بر روی آن‌ها مواردی چون ' نه به جنگ هسته‌ای ' و 'نه به ترامپ' نوشته‌شده بود.

آن‌ها همچنین با سردادن شعارهایی همچون 'ترزا می ما اینجا هستیم تا اعلام کنیم جنگ هسته‌ای هرگز' و 'ترامپ را متوقف کنید هنوز دیر نشده' مخالفت خود با جنگ هسته‌ای علیه کره شمالی اعلام کردند.

در پایان این تجمع اعتراضی، 'لیندزی جرمن' عضو ارشد کارزار ائتلاف ضد جنگ به نمایندگی از شرکت‌کنندگان، نامه‌ای سرگشاده را خطاب به ترزا می نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر عدم‌حمایت از سیاست‌های واشنگتن به دفتر نخست‌وزیری تحویل داد.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: همه ما نگران بالا گرفتن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره طی هفته‌های اخیر هستیم. البته ما از اقدامات کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) حمایت نمی‌کنیم اما از دونالد ترامپ هم حمایت نمی‌کنیم.

جرمن افزود: به نظر من اظهارات هفته گذشته ترامپ در سازمان ملل در رابطه بااینکه کره شمالی را از میان می‌برد، یکی از افتضاح‌ترین سخنرانی‌های ارائه‌شده توسط رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود.

وی ضمن ابراز نگرانی از مانور اخیر بمب‌افکن‌های آمریکا در نزدیکی آب های کره شمالی افزود: این تحولات خطرناک است و من امیدوارم که منجر به جنگ نشود. به همین خاطر ما نامه ای سرگشاده به 'ترزا می' نوشتیم و اشاره کردیم که تمایلی به پیوستن انگلیس به جنگ هسته ای علیه کره شمالی نداریم، نمی خواهیم از سیاست های ترامپ پیروی کنیم و تاکید کردیم که جنگ در منطقه اقیانوسیه پیروز ندارد بلکه میلیون ها تن قربانی خواهند شد.

کره شمالی که بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل از توسعه فناوری موشک‌های اتمی و بالستیک منع شده، در ماه‌های اخیر چندین بار پرتاب‌های آزمایشی انجام داده است.

این کشور تاکنون هفت بار دست به آزمایش اتمی زده است که سه مورد آن به ترتیب در سال‌های 2006 ، 2009 و 2013 ، دو مورد نیز سال گذشته میلادی (2016) و یک مورد نیز که یک بمب هیدروژنی قدرتمند بود سوم سپتامبر (12 شهریور) امسال و آخرین آزمایش هم بامداد جمعه 15 سپتامبر(24 شهریور) صورت گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید