نفوذ آمریکا بر ۲۰ کشور جهان به منظور قطع روابط دیپلماتیک یا تجاری با دولت کره شمالی

کدخبر: ۱۸۵۵۵۱
با گذشت بیش از یک سال از تلاش‌های وزارت امور خارجه آمریکا، بیش از ۲۰ کشور فعالیت‌های دیپلماتیک یا تجاری دولت کره شمالی را محدود ساخته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وال استریت ژورنال نوشت: با گذشت بیش از یک سال از تلاش های وزارت امور خارجه آمریکا، بیش از 20 کشور فعالیت های دیپلماتیک یا تجاری دولت کره شمالی را محدود ساخته اند که نشان دهنده فشارهای پشت پرده آمریکا برای مقابله با بن بست هسته ای است.

 این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم پل سون افزود: مقامات آمریکایی از کشورهای مختلف درخواست کرده اند شرکت هایی را که تحت مالکیت دولت کره شمالی قرار دارند تعطیل کنند، کشتی های کره شمالی را از فهرست های کشتیرانی خارج سازند، به هواپیماهای شرکت ملی هواپیمایی این کشور اجازه پرواز ندهند و سفرای کره شمالی را از کشورهای خود اخراج کنند.

دیپلمات های آمریکایی در اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا [آ سه آن] که اوایل امسال برگزار شد تاکید کردند کره شمالی نمی تواند هیچ نشست دوجانبه ای را تضمین کند. پس از آنکه آ‌مریکا هشدار داد پیونگ یانگ از سفارت خانه های خود برای قاچاق کالا و احتمالا قطعات سلاح در پوشش دیپلماتیک استفاده و برای کشور ایجاد درآمد می کند، مکزیک، پرو، اسپانیا و کویت همگی سفرای کره شمالی را اخراج کردند. ایتالیا کشور بعدی بود که در اول اکتبر این اقدام را انجام داد.

به گفته مقامات آمریکایی و منابع مطلع کویت و قطر از دیگر کشورهایی بودند که با کاهش حضور کارگران کره شمالی در کشورهایشان موافقت کردند.

درحالیکه دولت ترامپ تحریم های شدیدتری ضد کره شمالی اتخاذ می کند و سازمان ملل هم تحریم های خود را ضد پیونگ یانگ تشدید می کند، این مبارزه در حال شدت یافتن است. نویسنده با اشاره به جدال های لفظی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا افزود ترامپ معتقد است دیپلماسی در این زمینه ناکام بوده است و در نتیجه تهدیدهای مبهمی در زمینه احتمال اقدام نظامی مطرح می کند.

ترامپ جدیدترین تهدید خود را روز شنبه در پیامی در توئیتر مطرح کرد. رئیس جمهور آمریکا در این پیام توئیتری تاکید کرد، با تاسف تنها یک کار نتیجه خواهد داد. وی روز پنجشنبه گفت نشست با فرماندهان نظامی در کاخ سفید نشان دهنده آرامش پیش از توفان است. کاخ سفید از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

این درحالی است که سناتور ران جانسون معتقد است دیپلماسی تنها راه موجود برای مهار برنامه هسته ای کره شمالی است. وی تاکید کرد آمریکا باید چین را به افزایش فشارها بر پیونگ یانگ ترغیب کند.

جانسون، رئیس کمیته امنیت داخلی سنا در گفتگو با سی ان ان گفت: هیچ گزینه نظامی قابل قبولی وجود ندارد.

سیاست مداران آمریکایی تحت هدایت رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده اند رهبر کره شمالی سرانجام به این نتیجه برسد که برنامه هسته ای این کشور هزینه های بسیار سنگینی برای حکومت و کشور داشته است و وارد مذاکرات خلع سلاح شود.

درباره اینکه احتمال موفقیت تا چه حد است، اختلاف نظر وجود دارد. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در جلسه استماعی که اخیراً برگزار شد، تصریح کرد: جامعه جاسوسی آمریکا به این نتیجه رسیده است که هیچ میزان از فشار کیم را به خلع سلاح متقاعد نخواهد کرد زیرا رهبر کره شمالی برنامه های هسته ای و موشکی خود را رمز ادامه حیات حکومتش می داند.

کمپین اعمال فشار به اساس سیاست تیلرسون در برابر کره شمالی تبدیل شده است. تیلرسون کمپینی را توسعه داد که دولت اوباما در اوایل سال 2016 [1395] پس از آنکه متوجه شد کیم پیشرفت چشمگیری در توسعه سلاح های هسته ای بین قاره ای خود به دست آورده است، آغاز کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید