واکنش «آی‌ وی‌وی» به سیاست های دولت ترامپ

کدخبر: ۱۸۶۲۷۶
«آی وی‌وی» هنرمند مطرح چینی که در حال ساخت مستندی درباره پناهندگان است، از قانون‌شکنی آمریکا در زمان مواجهه با حقوق بشر سخن گفت.

به گزارش ایسنا، «هافینگتون پست» نوشت: «آی وی‌وی» هنرمند چینی که به ‌خاطر مخالفت با دولت کشورش و آثار و پروژه‌های تجسمی شهرت بین‌المللی دارد، درباره حقوق بشر صحبت کرد و سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» را زیر سوال برد.

این هنرمند طی یک سال گذشته به کشورهای مختلف جهان سفر کرده، وضعیت پناهندگان را از نزدیک بررسی و از آن‌ها عکاسیکرده و قصد دارد یک بحران انسانی را در فیلم جدیدش به تصویر بکشد.

این پروژه «جریان بشری» نام دارد و دربردارنده تصاویری از ۲۳ کشور جهان است. در این فیلم، تصویر افرادی دیده می‌شود که به خاطر دستیابی به زندگی بهتر، وطن خود را ترک کرده‌اند.

فیلم «آی وی‌وی» از روز جمعه در لس‌آنجلس و نیویورک اکران می‌شود. همزمان با نمایش این فیلم، اینستالیشنی از این هنرمند به نام «حصارهای خوب، همسایه‌های خوب می‌سازد» هم در حال اجراست.

این اجرا که اشاره به ضرب‌المثلی آمریکایی دارد، کنایه‌ای است به سخنان «دونالد ترامپ» در مورد دیوارکشی دور مرزهای آمریکا و جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور. «ترامپ» قانونی تصویب کرده که آمریکا در سال ۲۰۱۸ تنها ۴۵ هزار پناهنده را پذیرش خواهد کرد.

«وی‌وی» در مصاحبه اخیر خود با «هافینگتون پست» گفت که پروژه جدیدش، پیامی است به دولت «ترامپ».

او ادامه داد: موضوع این پروژه، حقوق اولیه انسانی است؛ دفاع از حیثیت و دفاع از بشریت. آمریکا این روزها با پذیرفتن این تعداد محدود از پناهندگان و تلاش برای بیرون راندن مردمی که مدت‌هاست در این کشور زندگی می‌کنند، در پایین‌ترین حد اعتبار است.

 

 

مستند این هنرمند چینی در یونان، عراق، مکزیک، مالزی و ... فیلمبرداری شده و وضعیت تعداد زیادی از مهاجران و پناهندگان را که جان خود را برای پناه بردن به کشورهای اروپایی و آمریکا به خطر می‌اندازند، پوشش داده است. براساس اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل، طی سال‌های اخیر بیش از ۶۵ میلیون نفر از وطن خود آواره شده‌اند.

«وی‌وی» پیش از این گفته بود: ما باید بنای یادبودی برای پناهندگان بسازیم.  آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از یک میلیون نفر مهاجر و آواره جنگی به‌طور غیرقانونی به مرزهای کشورهای اروپایی وارد شده‌اند. این رقم چهار برابر آماری است که در سال ۲۰۱۴ به‌دست آمد.

«آی وی‌وی» هنرمند معاصر، مجسمه‌ساز، معمار، عکاس، فیلم‌بردار و منتقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اهل چین به‌عنوان یک فعال سیاسی به‌شدت و آشکارا به انتقاد و مخالفت با موضع دولت چین در حیطه‌ی دموکراسی و حقوق بشر پرداخته است و به همین دلیل در سال ۲۰۱۱ به‌مدت ۸۱ روز زندانی شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید