تمایل ترامپ به خروج از برجام هرگونه امید برای مذاکره با کره شمالی را تضعیف می‌کند

کدخبر: ۱۸۶۵۸۰
متحدان و منتقدان کاخ سفید به دونالد ترامپ درباره پیامد‌های بلند مدت پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی سی ان بی سی نوشت: متحدان و منتقدان کاخ سفید به ترامپ درباره پیامدهای بلندمدت پایان دادن به توافقنامه هسته‌ای ایران از جمله در ارتباط با حل بحران هسته‌ای کره شمالی هشدار داده‌اند.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم نیشکا چاندران نوشت: تمایل ظاهری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به خروج از توافق هسته ای ایران می تواند هرگونه امید برای مذاکره با یک کشور دیگر یعنی کره شمالی را تضعیف کند.

اعتبار تعهدات بین المللی واشنگتن اکنون در خطر است و پیام هایی که از کاخ سفید مخابره می شود، فقط اوضاع را وخیم تر می کنند. ترامپ هفته گذشته از تایید رسمی پایبندی تهران به شرایط توافق هسته‌ای خودداری و این تصور را ایجاد کرد که آمریکا از این توافق خارج خواهد شد. با این حال، دو روز بعد، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت واشنگتن «در حال حاضر» در این توافق باقی خواهد ماند.

هیلی گفت، واشنگتن نگران است که ایران به کره شمالی دیگری تبدیل شود. وی اخیرا به شبکه ای بی سی گفت: «آنها نمی توانند به آزمایش های موشک بالستیک خود که (به ادعای وی) منجر به یک ایران هسته ای خواهد شد، ادامه بدهند.»

در حالی که پیونگ یانگ تا کنون تمایل چندانی به گفتگو برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش نداشته است، بسیاری نگرانند اوضاع کنونی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را بیش از پیش از پیگیری یک راه حل دیپلماتیک باز دارد.

استفان هاگارد، عضو موسسه اقتصاد بین المللی پیترسون، گفت: با توجه به مردد بودن آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران، جامعه تحلیلگران که در زمینه مسائل کره شمالی فعالیت می کنند، به فکر فرو رفته اند. وی افزود: «اگر نتیجه مذاکرات بار دیگر در معرض مذاکرات مجدد و بی پایان قرار بگیرد، چرا کره شمالی باید مذاکره کند؟»

متحدان و منتقدان کاخ سفید به ترامپ درباره پیامدهای بلند مدت پایان دادن به توافق ایران هشدار داده اند.

سران اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه ای گفتند، توافق ایران برای عدم اشاعه هسته ای در جهان ضروری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید