تیلرسون: طرف‌های بحران قطر آماده مذاکره نیستند

کدخبر: ۱۸۷۲۷۰
وزیر خارجه آمریکا در سفرش به دوحه تأکید کرد که طرف‌های بحران شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان و قطر آماده مذاکره نیستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، مأموریت جدید رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در منطقه به خروج از بحران میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منجر نشد.

رکس تیلرسون در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت: زمانی که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کردم از او خواستم مذاکره را آغاز کند. اما هیچ گونه نشانه قوی درباره آمادگی طرف‌های بحران برای مذاکره وجود ندارد و ما نمی‌توانیم آن‌ها را مجبور به گفتگو با هم کنیم.

تیلرسون قبل از اینکه به منطقه سفر کند از کشورهای محاصره کننده قطر به شدت انتقاد کرده بود.

با اینکه اخیرا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که آماده میانجیگری است و پایان سریعی را برای بحران پیش بینی کرد اما تیلرسون گفت: هیچ گونه دعوتی برای رفتن به کاخ سفید وجود ندارد.

وی وعده داد که کارش را برای آغاز مذاکرات ادامه بدهد.

تحلیلگران معتقدند که تحریم قطر باعث می‌شود این کشور به ایران نزدیک‌تر شود.

تیلرسون گفت: ایران تنها حریم هوایی به روی قطر است و این مثال ساده‌ای از نگرانی ماست.

وی پیشرفت قطر در زمینه مبارزه با تروریسم را ستود.

دوحه: کشورهای عربی به تحریک و مداخله پایان دهند

اما محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: این بحران موجب کارشکنی در تلاش‌های دوحه برای مبارزه با تروریسم می‌شود. "ما مخالف هرگونه تأثیر منفی در منطقه از جمله از جانب ایران هستیم."

وی عربستان، مصر، امارات و بحرین را مسئول این بحران دانست.

آل ثانی درباره احتمال به تأخیر افتادن نشست سران شورای همکاری خیلج فارس گفت: هیچ گونه پیام رسمی در این باره به ما نرسیده است ما امیدواریم که این نشست در زمان مقرر برگزار شود. اگر هم تأخیری صورت بگیرد به دلیل لجبازی این کشورها و عدم توانایی‌شان برای آغاز مذاکره است.

وی گفت: برگزاری هرگونه نشستی از سوی شورای همکاری خلیج فارس "فرصتی طلایی" برای آغاز مذاکرات از طریق کانال‌های دیپلماتیک است. این بحران به دلیل برخوردهای غیرمسئولانه کشورهای محاصره کننده به شکل مستقیم بر امنیت جمعی کشورهای عضو شوری خلیج فارس تأثیر می‌گذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر از کشورهای تحریم کننده خواست تحریک و مداخله در امور داخلی کشورش را متوقف کنند.

تیلرسون در سفرش به قطر با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و درباره تلاش‌های آمریکا و جامعه جهانی برای حل بحران از طریق مذاکره گفتگو کرد.

وی با وزیر خارجه قطر نیز دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه قطر در این دیدار عادی سازی محاصره را محکوم و تأکید کرد که امیر قطر با ترامپ درباره این مسئله اتفاق نظر دارد که این بحران بیش از حد لازم طول کشیده است و در چالش‌های مشترک تأثیر خواهد گذاشت.

وی بر پایبندی کشورش به مذاکرات براساس اصول درست و واضح و عدم تعدی به حاکمیت کشورها یا تخلف از قوانین بین المللی تأکید کرد.

وزیر خارجه قطر از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قدردانی و تأکید کرد: راهکار در این است که کشورهای محاصره کننده به جای اظهارات غیرمسئولانه خود عقلشان را به کار ببندند.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود که تیلرسون امروز (دوشنبه) به عراق سفر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید