دیدار غنی و مودی در دهلی نو؛ اقتصاد و تروریسم محور اصلی گفتگوها

کدخبر: ۱۸۷۴۸۶
رئیس جمهوری افغانستان در سفر به هند و دیدار با سران این کشور بر گسترش همکاری های دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصاد و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان که صبح امروز، سه شنبه ( ۲ آبان) عازم دهلی‌نو شد، با «نارندرا مودی» نخست وزیر و «سوشما سوراج» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه هند در صفحه رسمی توییتر خود نوشت که مقام‌های ارشد هند و افغانستان در این دیدار، درباره موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف، کشورهای منطقه و جهان و همچنین درباره تلاش‌ها برای پایان دادن به تهدید تروریسم صحبت کرده‌اند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار خبری اعلام کرد که در این سفر  غنی با سوشما سوراج، وزیر خارجه هند دیدار و در مورد موضوعات مختلف بویژه مسایل منطقه ای، همکاری‌های اقتصادی، تجارتی، حمل و نقل و مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

دو طرف در این دیدار درباره استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا و شرایط منطقه پس از اعلام این استراتژی صحبت و آن را برای بهبود وضعیت منطقه، ارزنده توصیف کرده‌اند.

 غنی در این دیدار اعلام کرد که دهلیز هوایی بین افغانستان و هند موثر واقع شده است و افغانستان می‌خواهد تا از طریق دهلیز دریایی از آسیای مرکزی به هند وصل شود. به گفته غنی این اقدام  می‌تواند منطقه را به مرکز همکاری‌های اقتصادی مبدل سازد.

رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین از هند خواست که در بخش های معدن، نساجی و صنایع دستی افغانستان را یاری رساند.

وزیر خارجه هند نیز اعلام کرد هند همانند گذشته در عرصه‌های مختلف با دولت و مردم افغانستان همکاری خواهد کرد.

براساس خبر کاخ ریاست جمهوری افغانستان، قرار است غنی در این سفر با «رام‌نات کوویند»،رئیس‌جمهوری هند نیز دیدار کند.

گسترش روابط و همکاری‌های افغانستان و هند در عرصه‌های مختلف از موضوعات مورد مذاکره میان مقام‌های دو کشور خواهد بود.

  افزون بر این «غنی» در این سفر، در بنیاد بین‌المللی «ویویک انندا» در شهر دهلی نیز سخنرانی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که غنی بعد از حملات خونین تروریستی به مراکز نظامی و غیر نظامی افغانستان به هند سفر می‌کند. حمله‌هایی که دولت افغانستان مدعی است که کشور پاکستان در اجرای آن به افراطی های افغانستان کمک و به آنها پناه داده‌اند.

چندی قبل «شاهد خاقان عباسی» نخست‌وزیر پاکستان گفته بود که هند نباید هیچ نقش سیاسی و نظامی در افغانستان داشته باشد.

 عباسی که در نشست شورای روابط خارجی آمریکا صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که با توجه به استراتژی جدید آمریکا برای منطقه نقش هند در افغانستان را تا چه اندازه می‌داند، پاسخ داد: صفر.

وی افزود که نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان اوضاع را پیچیده می‌سازد و هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. اما وی گفته بود که ایفای نقشی اقتصادی در افغانستان به خود هند بستگی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید