اختلاف پارلمانی در اقلیم کردستان عراق بالا گرفت / درخواست برای تشکیل دولت «نجات»

کدخبر: ۱۸۷۵۲۵
همزمان با تمدید 8 ماهه فعالیت پارلمان اقلیم کردستان عراق از سوی سه حزب کردی و همگرایی احزاب مخالف در خصوص تشکیل دولت نجات در این اقلیم، اختلافات سیاسی در این منطقه وارد دور تازه تری شد.
اختلاف پارلمانی در اقلیم کردستان عراق بالا گرفت / درخواست برای تشکیل دولت «نجات»

فراکسیون های حزب دمکرات، اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان عراق امروز /سه شنبه/ توافق کردند فعالیت پارلمان اقلیم که ششم نوامبر سال جاری / 15 آبان/ دوره چهار ساله آن به پایان می رسد، به مدت 8 ماه تمدید شود.

فرحان جوهر یکی از اعضای فراکسیون حزب دمکرات کردستان عراق در پارلمان اقلیم در خصوص این تصمیم در گفت وگو با رسانه های حزب دمکرات کردستان عراق تاکید کرد، اگر قبل از پایان دوره قانونی فعالیت پارلمان اقلیم، ادامه فعالیت آن را تمدید نکنیم، این نگرانی وجود خواهد داشت که در آینده اقلیمی به نام اقلیم کردستان عراق باقی نماند، لذا مجبور به تمدید دوره فعالیت پارلمان شدیم.

تمدید فعالیت پارلمان اقلیم موضوعی است که با واکنش منفی برخی از احزاب دیگر از جمله فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کردستان عراق رد شده است.

برزو مجید به نمایندگی از این فراکسیون در پارلمان اقلیم کردستان عراق روز سه شنبه به رسانه ها گفت: تمدید دوره فعالیت پارلمان اقلیم کردستان عراق در راستای منافع شخصی و حزبی را رد می کنیم، چرا که این اقدام نقض صریح حقوق رای دهندگان می باشد.

وی افزود: بخشی از احزاب کُرد عراقی بار دیگر پارلمان اقلیم را تبدیل به مکانی برای تامین منافع شخصی و حزبی کرده اند، امری که نشان داد قانون به راحتی می تواند در این اقلیم نقض شود.

برزو مجید تاکید کرد: ضروری است هر چه سریع تر دولت رهایی ملی در اقلیم کردستان عراق تشکیل و زمینه برگزاری انتخاباتی واقعی در اقلیم مهیا شود.

جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق خواهان تشکیل دولت نجات اقلیم و آغاز مذاکرات با بغداد هستند.

در تازه ترین اعلام حمایت از این جریان دکتر برهم احمد صالح که به تازگی مستقل از اتحادیه میهنی کردستان عراق ائتلافی برای شرکت در انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق تشکیل داده است از این دو حزب اعلام حمایت کرد.

ائتلاف دمکراسی و عدالت به ریاست برهم صالح روز سه شنبه بیانیه مشترکی با جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق منتشر و در آن ضمن اشاره بر پرهیز از جنگ داخلی و حفظ دستاوردهای اقلیم کردستان عراق بر تلاش ها برای تشکیل دولت نجات اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.

در بیانیه 5 ماده ای این گروه ها همزمان بر انحلال پست ریاست اقلیم کردستان عراق تاکید شده و مقرر شده اختیارات رئیس اقلیم کردستان عراق به سایر قوا واگذار شود.

در حالی این گروه ها بر انحلال پست ریاست اقلیم تاکید دارند که روز سه شنبه نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در سخنانی برای رسانه ها اظهار داشت: دوره ریاست مسعود بارزانی بر پست ریاست اقلیم خاتمه یافته و وی دیگر برای این پست کاندید نخواهد شد.

به گزارش سیاسیون، اگرچه این سخنان نیچروان بارزانی پیامی به سایر گروه های کردی برای پایان ریاست مسعود بارزانی بر ریاست اقلیم کردستان عراق و نوعی اجماع برای انحلال پست ریاست اقلیم کردستان عراق می باشد اما اختلاف نظر دو طرف در خصوص منحل کردن یا نکردن دولت اقلیم و تشکیل دولت نجات اقلیم، صف آرایی ها را برای گذر از بحران در اقلیم کردستان عراق روشن تر کرده است./ ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید