پیامدهای تروریسم پس از پایان نبرد 'مراوی' در جنوب فیلیپین

کدخبر: ۱۸۷۶۴۸
حمله تروریست های 'مائوته' و 'ابوسیاف' به شهر 'مراوی' در جنوب فیلیپین که ظرفیت های نیروهای نظامی وامنیتی این کشور را به این بخش جلب کرده بود، بالاخره پس از پنج ماه نبرد خونین با آنچه که پیروزی دولت فیلیپین در آزادی سازی 'مراوی' خوانده می شود، پایان یافت، هر چند که برخی معتقدند که پیامدهای این بحران همچنان در منطقه وجود خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در این بحران 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین با اتخاذ موضع جدی خود که نخستین نشانه های آن با برقراری حکومت نظامی دو ماهه در 'میندانائو' و سپس تمدید آن تا پایان سال جاری نشان داده شد، تلاش کرد تا با تروریست های 'مائوته' و 'ابوسیاف' مقابله کند.

این سیاست رئیس جمهوری فیلیپین در نهایت باعث مبارزه خونین با تروریست ها شد به گونه ای که 'ایسنیلون هاپیلون' سرکرده گروه تروریستی 'ابوسیاف' و همچنین 'عمر مائوته' و 'عبدالله مائوته' سرکردگان گروه تروریستی 'مائوته' در نبرد 'مراوی' به هلاکت رسیدند و این شهر پس از پنج ماه به دست نیروهای دولتی درآمد.

اگرچه به نظر می رسد که نیروهای دولتی فیلیپین توانسته اند به حضور تروریست ها در این شهر پایان دهند و سرکردگان اصلی آنها را به هلاکت برسانند، اما برخی از تحلیلگران منطقه ای بر این باورند که سایه شوم تروریسم از منطقه 'میندانائو' دور نشده و مولفه های زیادی این منطقه را مستعد تداوم حضور تروریسم کرده است.

به باور این تحلیلگران، اقدامی که 'مائوته' و 'ابوسیاف' در 'مراوی' انجام دادند با وجود اینکه تمرکز دولت را بر این منطقه بیشتر کرد و باعث شد که نیروهای امنیتی فیلیپین تجربیات جدیدی را در مقابله با اقدامات تروریستی تهدید کننده بیاموزند و در نهایت هم با غلبه بر آنها به موفقیت دست یابند، اما پیامدهای تهدید کننده تروریسم در این منطقه هنوز وجود دارد.

تروریست هایی که از این بحران جان سالم به در بردند توانسته اند برخی روابط جدید با همتایان خود در داخل و خارج از این کشور ایجاد و از طرفی نیز توجه گروههای تروریستی خارجی را به چنین نبردی در 'مراوی' جلب کنند. این ارتباط ممکن است به تهدیدی علیه امنیت منطقه در آینده تبدیل شود.

در نبرد 'مراوی' که از 23 ماه مه تا 23 اکتبر (دوم خرداد تا اول آبان) ادامه داشت حدود شش هزار و 500 نیروی نظامی فیلیپین در مقابل بیش از یکهزار تروریست قرار گرفتند که حاصل این درگیری کشته شدن 165 نیروی نظامی و زخمی شدن بیش از یکهزار و 400 نفر دیگر بود. در این درگیری ها حدود 962 تروریست به هلاکت رسیدند و 11 تروریست نیز توسط نیروهای نظامی فیلیپین دستگیر شدند.

نبرد بین تروریست ها و شبه نظامیان همچنین باعث کشته شدن 87 شهروند غیرنظامی شد و 600 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

تروریست ها در این نبرد همچنین یک هزار و 780 نفر را به گروگان گرفتند که همه این افراد در عملیات مختلف آزاد شدند.

اگرچه هنوز گزارش اقتصادی جامعی از میزان منابع مالی برای بازسازی شهر 'مراوی' و همچنین آسیب هایی که مردم این شهر در پنج ماه گذشته متحمل آن شده اند ارائه نشده، اما در صورت اختصاص منابع مالی تخریب های فیزیکی که در این شهر ایجاد شده قابل جبران است. هر چند، موضوعی که نگرانی برخی تحلیلگران و مقامات را به دنبال داشته، تاثیر دراز مدت این بحران بر حرکت های افراطی و تروریستی در منطقه جنوب فیلیپین است.

با وجود اینکه ضرورت بازسازی این شهر به منظور بازگشت ساکنان آن از جمله اقدامات ضروری است، اما به نظر می رسد که این اقدام تروریستی بذرهای افراط گرایی و تروریسم را در منطقه کاشته است که تکرار بحرانی مشابه در نقطه ای دیگر از این کشور یا جنوب شرق آسیا را محتمل می سازد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید